Pengembangan website Gasing: Galaxy of Singhasari untuk pembelajaran sejarah kelas X IPA-E SMAN I Singosari

Nabilatus Saidah, Slamet Sujud Purnawan Jati, Ronal Ridhoi

Abstract


This study aims to develop digital-based learning media in the form of web programming. This research uses the ADDIE method which consists of five stages, namely Analyze, Design, Development, Implementation and Evaluation. This developed product has passed the process of validating materials and media. The validation results showed an excellent category with a validity score for the material was 95.8 percent and the media validation result was 91.07 percent. Data collection is carried out with the stages of interviews, questionnaires and documentation. Field trials are carried out to test the feasibility of the developed media. The field trial stage consists of two processes, namely small group trials and large groups. In small group trials, results were obtained 91.87 percent while in large group trials, they got results of 90.65 percent with excellent categories. This score shows that the use of the Gasing website for history learning is considered to have been successful and feasible for students X IPA-E SMAN 1 Singosari.

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berbasis digital berupa pemrograman web. Adapun penelitian ini menggunakan metode ADDIE yang terdiri dari lima tahap yakni Analyze, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Produk yang dikembangkan ini telah melewati proses validasi materi dan media. Hasil validasi menunjukkan kategori sangat baik dengan perolehan skor validitas untuk materi adalah 95.8 persen dan hasil validasi media sebesar 91.07 persen. Pengumpulan data dilakukan dengan tahapan wawancara, kuesioner, dan dokumentasi. Uji coba lapangan dilakukan untuk menguji kelayakan dari media yang dikembangkan. Tahapan uji coba lapangan terdiri dua proses yakni uji coba kelompok kecil dan kelompok besar. Dalam uji coba kelompok kecil diperoleh hasil 91.87 persen sedangkan dalam uji coba kelompok besar mendapatkan hasil 90.65 persen dengan kategori sangat baik. Skor ini menunjukkan bahwa penggunaan website Gasing untuk pembelajaran sejarah dinilai telah berhasil dan layak digunakan untuk peserta didik kelas X IPA-E SMAN 1 Singosari.

 


Keywords


website; media; sejarah; Singosari

Full Text:

PDF

References


Abbas, W. (2013). Analisa Kepuasan Mahasiswa Terhadap Website Universitas Negeri Yogyakarta (UNY). Prosiding Seminar Sains Nasional Dan Teknologi, 1(1), 1–6.

Afifah, L. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam [Institut Agama Islam Negeri Tulungagung]. http://repo.uinsatu.ac.id/19427/

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Maolani, R. A., & Cahyana, U. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Rajawali Pers.

Salsabila, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Application Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran SKI dI MTSN 4 Pasuruan. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(3), 263–270.

Sangrà, A., Vlachopoulos, D., & Cabrera, N. (2012). Building an Inclusive Definition of E-learning: An Approach to The Conceptual Framework. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(2), 145–159.

Siswono, T. Y. E. (2019). Paradigma Penelitian Pendidikan Pengembangan Teori dan Aplikasi Pendidikan Matematika. PT Remaja Rosdakarya.

Sukardi, S. (2005). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Bumi Aksara.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.

Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Graha Ilmu.

Yunus, N. R., & Rezki, A. (2020). Kebijakan Pemberlakuan Lock down Sebagai Antisipasi Penyebaran Corona Virus Covid-19. Salam: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(3), 227–238.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um081v3i22023p275-285

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Historiography: Journal of Indonesian History and Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Historiography: Journal of Indonesian History and Education is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JOIN Indexed By:

        

Flag Counter

Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats