Mind Mapping Model, Student Learning and Creativity: Evidence From Economics Lesson of Senior High School

Yovita Fillia Nanda

Abstract


Student learning outcomes are low due to lack of participation and weak understanding of students on the material delivered. Students have difficulty repeating the material that has been obtained. Student notes are linear and monotonous so students are tired of reading and have difficulty re-learning the notes that have been made. The application of mind mapping learning models is done to overcome the low learning outcomes and creativity of students. The study was conducted with Classroom Action Research and used a qualitative approach. Student learning outcomes and creativity have increased from cycle 1 to cycle 2.


Full Text:

PDF

References


Buzan, T. (2004). How to Mind Map. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Hairani. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Mind Mapping terhadap Keterampilan Proses Sains dan Prestasi Belajar IPA Siswa SMP Kelas VII Pada Pengetahuan Awal Berbeda. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 23(2), 154 – 165.

Hidayah, Fastabikul. (2017). Penerapan Pendekatan Savi dengan Model Pembelajaran Mind Mapping untuk Meningkatkan Keaktifan dan Kreativitas Siswa pada Mata pelajaran Ekonomi Kelas X IPS J SMA Negeri 10 Malang. Skripsi tidak diterbitkan. FE UM.

Ikhwanuddin, Arif Muhammad. (2013). Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Ketrampilan Menulis Karangan Narasi pada Siswa Kelas IV A SDN Wonosari 2 Semarang. (Online). (http://lib.unnes.ac.id/17678/1/1401409135.pdf), diakses tanggal 27 Oktober 2017).

Rusyiana., Novrika., & Irmawan, R. (2015). Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, 1(2), 89 – 99.

Sapir. (2013). Model-model Pembelajaran (Pendekatan, Strategi, Metode, dan Teknik). Malang: Universitas Negeri Malang.

Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sholihah, Mar’atus. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS Di SMA Negeri 8 Malang Semester Genap Tahun Ajaran 2013/2014. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi & Bisnis fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Sudjana, N. (2010). Penilaian hasil Proses Belajar Mengajar. (Cet. XV). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suyono & Hariyanto. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Winarno, A. (2014). Belajar & Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang.

Wulandari, D., & Narmaditya, B. S. (2016). Using Simulation Methods to Improve Student Learning. In Proceedings of the 2nd International Conference on Education (Vol. 1, pp. 1-6).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Logo IPI