Development of Zine Medium for German Learning with Familie Theme

Novita Ayu Permatasari

Abstract


This research aims to produce zine media which can be used as an alternative learning media. This research conducted by using ADDIE development model that includes five stages of development, such as 1) analyze, 2) design, 3) develop, 4) implementation, and 5 ) evaluate. This zine media has been conducted through the validation stage by material expert and media expert. The research results in this development can be used as an alternative learning media in German learning activities with ‘Familie’ theme and train the students to develop their writing skills.


Keywords


media, zine, writing skills, ‘Familie’ theme

Full Text:

PDF

References


Amalia, F. 6 Maret 2019. Komunikasi Personal.

Ardiyani, D. K., & Kurniawan, D. 2020. Policy and Curriculum of Study Program of German Language Education at the State University of Malang in Welcoming the Needs of German Language Teachers in Indonesia in the Era of Industrial Revolution 4.0. KnE Social Sciences. Dari http://kne-publishing.com/index.php/KnE-Social/article/view/6465.

Ardiansyah, B. I., & Kurniawan, D. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran “Dakon” untuk Melatih Keterampilan Berbicara Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Malang. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 1(1), 26-30. Dari http://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/7923/4225.

Bold, M.R. 2017. Why Diverse Zines Matter: A Case Study of the People of Color Zines Project. Publishing Research Quarterly 33(3), 215-225. DOI: 10.1007/s12109-017-9533-4.

Fatkhur, Ramadhan Arif. 2017. Perancangan Zine Automotive Artist Motor Kustom Kulture di Yogyakarta. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: ISI Yogyakarta.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (SMA/MA). Jakarta.

Mayangsari, D. J., & Kurniawan. D. 2019. Penerapan Permainan Berbasis Mobile Learning “Duschans Schulweg” untuk Pembelajaran Kosakata Tema Schule Siswa Kelas 10 Lintas Minat SMA Negeri 1 Malang. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 1(1), 31-35. Dari http://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/7945.

Mufida, R. Z., & Kurniawan, D. 2018. Pengembangan Role Playing Game “In Meinem Traum” sebagai Media Pembelajaran untuk Keterampilan Membaca Bahasa Jerman Kelas XI SMA. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 2(1), 174-181. Dari http://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/3407.

Mulyatiningsih, Endang. 2016. Pengembangan Model Pembelajaran (Online), (http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pengabdian/dr-endang-mulyatiningsih-mpd/7cpengembngan-model-pembelajaran), diakses 10 Maret 2019.

Nurhayati, R., & Afifah, L. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Buku Pop Up untuk Pembelajaran Karya Sastra Bahasa Jerman di Kelas XI SMA Negeri 1 Tarik Sidoarjo. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 1(2), 143-151. Dari http://journal2.um.ac.id/index.php/dafina/article/view/1388.

Prastyaningtias, E. 2012. Kemampuan Menulis Karangan Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa SMA Negeri 8 Malang sebagai Program non Pasch dan SMA Negeri 5 Malang sebagai Program Pasch. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FS UM.

Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan ADDIE Model. Jurnal Ika, 11(1). Dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IKA/article/view/1145/1008.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License