Android Based Learning Media Busuu for German Self-Learning
Abstract
This research aimed to describe the use of Busuu android-based media for self-learning for X Language Class SMA Laboratorium UM students and to know the students responses to the use of this media. This research used descriptive qualitative method. The data sources of this research were the activities of 20 students from X Language Class and the students self. The data collection was obtained using observation and questionnaire sheets. The results of this research indicate that use of Busuu android-based media run well. Students can more understand easily of German language material and class conditions are also controlled during learning process. Based on this description, Busuu can be used as an alternative learning media for German Language self-learning.
Full Text:
PDFReferences
Aripin, Ipin. 2018. Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Education, Volume 3, Nomor 1. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/BE/article/view/853/794. Diakses pada 2 Maret 2020.
Busuu Ltd. 2021. Tentang Busuu Komunitas Belajar Global. https://www.busuu.com/id/about. Diakses pada 5 Maret 2020.
Darmawan, Deni. 2014. Pengembangan E-Learning Teori dan Desain. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Dewi, FKKU & Kurniawan D. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android" Funologie" Untuk Materi Peta Dan Sistem Fonem Bahasa Jerman Pada Matakuliah Deutsche Phonologie. Journal DaFIna-Journal Deutsch als Fremdsprache in Indonesien, 2018 (2).
Miftah. 2013. Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, Vol. 1 No.2. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105. Diakses pada 23 November 2020.
Munadi, Yudhi. 2013. Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.
Nurrita, Teni. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, Volume 03, Nomor 01. Diakses pada 19 Maret 2020.
Pujiono. 2016. Pembelajaran CEM-Learning (C-Learning, E-Learning, M-Learning) Menuju Era Pembelajaran Digital. In: Temu Ilmiah Nasional Guru VIII Tahun 2016: Tantangan Profesionalisme Guru di Era Digital. http://repository.ut.ac.id/id/eprint/6485. Diakses pada 5 Maret 2020.
Putra AR, Kamil M, Pramudia RJ. 2017. Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik (Studi Pada Program Pendidikan Kesetaraan Paket C Di Pkbm Bina Mandiri Cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah Volume I. https://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/8723/5413. Diakses pada 17 Januari 2020.
Sari, Ratna A. 2013. Strategi Blended Learning untuk Peningkatan Kemandirian Belajar dan Kemampuan Critical Thinking Mahasiswa di Era Digital. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol. XI, No. 2. https://doi.org/10.21831/jpai.v11i2.1689. Diakses pada 5 Februari 2020.
Sudjana, Nana & Rivai, Ahmad. 2011. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Tarigan, Henry Guntur. 2009. Metodologi Pengajaran Bahasa 2. Bandung: Angkasa Bandung.
Zaim, M. 2016. E Evaluasi Pembelajaran Bahasa Inggris. Jakarta: Kencana Prenamedia
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um079v5i12021p30-35
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
eISSN 2548-1681