Ideal Teacher According to Students of German Language SMAN 1 Batu

Wida Ainur Rofiqoh

Abstract


This study aims to determine the criteria of the ideal teacher according to students in SMA Negeri 1 Batu. This study used a descriptive quantitative approach with a survey being the method. The data were obtained from questionnaires distributed to 121 respondents comprising all of the German students from 10th to 12th graders and the teacher. The result obtained was in the form of opinions regarding the notion of an ideal teacher. The result showed that the criteria of ideal teacher include material and lesson plan, preparedness prior to teaching, being familiar with students, understanding student capabilities, attentive, motivating, understandable explanation of materials, creative, implementing attractive learning method and media, responsive, tech-savvy, appreciative, patience, having sense of humor, assertive, discipline, objective, responsible, good role model for students. However, a number of criteria were not in accordance with the statements of the experts, namely the teacher does not give excessive assignments, yet always gives homework.


Keywords


exploration, ideal teacher, student’s opinion

Full Text:

PDF

References


Ahmad, Nuril. 2015. Konsep Kepribadian Guru (Konsekuensi Empirik Kualitas Pendidikan Indonesia). (Online). https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/madinah/article/view/166/133, diakses pada tanggal 16 April 2018.

Alma, Buchari. 2014. Guru Profesional (Menguasai Metode dan Terampil Mengajar). Bandung: Alfabeta.

Amin, Mohamad. 2017. Sadar Berprofesi Guru Sains, Sadar Literasi: Tantangan Guru di Abad 21. (Online). http://research-report.umm.ac.id/index.php/research-report/article/view/967/1337, diakses pada tanggal 9 Mei 2018.

As’ari, Abdur Rahman. 2017. Tantangan Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Rangka Membelajarkan Matematika di Abad ke-21 dan Membangun Karakter Peserta Didik. (Online). pasca.um.ac.id/conferences/index.php/gtk/article/download/171/160, diakses pada tanggal 9 Mei 2018.

Cruickshank, Donald R, Deborah Bainer Jenkins, Kim K. Metcalf. 2014. The Act of Teaching. Amerika: McGraw-Hill Education.

Fitriyadi, Herry. 2013. Integrasi Teknologi Informasi Komunikasi dalam Pendidikan: Potensi Manfaat, Masyarakat Berbasis Pengetahuan, Pendidikan Nilai, Strategi Implementasi dan Pengembangan Profesional. (Online). https://journal.uny.ac.id/index.php/jptk/article/view/3255/2737, diakses pada tanggal 06 April 2018.

Gleason, Nancy W. 2018. Higher Education in The Era of The Fourth Industrial Revolution. Singapore: Palgrave Macmillan.

Maisyaroh, Wildan Zulkarnain, Arbin Janu Setyowati, Susriyati Mahanal. 2014. Masalah Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013 dan Kerangka Model Supervisi Pengajaran. (Online). http://ap.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/10/Jurnal-Manajemen-Pendidikan-volume-24-no.-3.pdf#page=17, diakses pada tanggal 16 April 2018.

Maksum, Muhammad. 2014. Menjadi Guru Idola. Klaten: Cable Book.

Mudiono, Alif. 2017. Keprofesionalan Guru Dalam Menghadapi Pendidikan di Era Global. (Online). http://pgsd.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/01/5.pdf, diakses pada tanggal 16 April 2018.

Nazir. Moh. 2011. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nurhuda, Trifalah. 2016. Peran Budaya Kolektif pada Generasi “Z” sebagai Upaya Membangun Karakter Anak Bangsa. (Online). http://cibiru.conference.upi.edu/public/conferences/3/schedConfs/4/program-en_US.pdf, diakses pada tanggal 20 Juni 2018.

Santyasa, I Wayan. 2018. Student Centered Learning: Alternatif Pembelajaran Inovatif Abad 21 untuk Menyiapkan Guru Profesional. (Online). http://seminar.uad.ac.id/index.php/quantum/article/view/347/181, diakses pada tanggal 11 Agustus 2018.

Shabir, M. U. 2015. Kedudukan Guru sebagai Pendidik. (Online). journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/download/878/848, diakses pada tanggal 23 Maret 2018.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sukmadinata. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosda Karya.

Suryani. 2017. Peran Guru dan Orang Tua terhadap Pembinaan Akhlak Siswa Sekolah Dasar Negeri 05 Tirta Kencana Kabupaten Tulang Bawang Barat Tahun Pelajaran 2015/2016. (Online). http://repository.radenintan.ac.id/1742/2/Halaman_Depan.pdf, diakses pada tanggal 16 April 2018.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Grup.

Kelembagaan Ristekdikti. 2016. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 tahun 2003. (Online). http://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf&ved=2ahUKEwiEt-SRyNLfAhUYdysKHecXAPMQFjACegQIChABusg=AOvVaw2WG7atTYSzSQIJ8OVdDJsS, diakses pada tanggal 12 Maret 2018.

Sumberdaya Ristekdikti. 2016. Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. (Online). http://sumberdaya.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/02/uu-nomor-14-tahun-2005-ttg-guru-dan-dosen.pdf, diakses pada tanggal 12 Maret 2018.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License