HOW DOES THE DISTANCE TANDEM HELP THE LEARNING MOTIVATION?

Ainur Rosyidah, Primardiana Hermilia Wijayati

Abstract


This research aims to describe the students’ learning motivation and the effect of a tandem on distance on their writing skill. This research applied the descriptive quantitative method with two instruments. To gather the data, the researcher used questionnaires about learning motivation, tandem, and writing skill and documentation. The sample of this research are the 62 students who took the course German at B2 Level. Based on the result it can be concluded, that the learning motivation of the students is relatively good. However, there are some learning motivation’s aspects, which were not fulfilled. Those are the lack of positive mindset about the language, confidence, feedbacks from the lecturers, and the application of the target language. It was found, that tandem can be a solution to those mentioned problems and increase the learning motivation. The students also learn the German’s culture and get used to communicate with native speakers.


Keywords


Lernmotivation; Sprachtandem; Fertigkeit; Schreiben

Full Text:

Rosyidah's Article

References


Ahmad, Nuril. 2015. Konsep Kepribadian Guru (Konsekuensi Empirik Kualitas Pendidikan Indonesia). (Online). https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/madinah/article/view/166/133, diakses pada tanggal 16 April 2018.

Alma, Buchari. 2014. Guru Profesional (Menguasai Metode dan Terampil Mengajar). Bandung: Alfabeta.

Amin, Mohamad. 2017. Sadar Berprofesi Guru Sains, Sadar Literasi: Tantangan Guru di Abad 21. (Online). http://research-report.umm.ac.id/index.php/research-report/article/view/967/1337, diakses pada tanggal 9 Mei 2018.

As’ari, Abdur Rahman. 2017. Tantangan Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Rangka Membelajarkan Matematika di Abad ke-21 dan Membangun Karakter Peserta Didik. (Online). pasca.um.ac.id/conferences/index.php/gtk/article/download/171/160, diakses pada tanggal 9 Mei 2018.

Cruickshank, Donald R, Deborah Bainer Jenkins, Kim K. Metcalf. 2014. The Act of Teaching. Amerika: McGraw-Hill Education.

Fitriyadi, Herry. 2013. Integrasi Teknologi Informasi Komunikasi dalam Pendidikan: Potensi Manfaat, Masyarakat Berbasis Pengetahuan, Pendidikan Nilai, Strategi Implementasi dan Pengembangan Profesional. (Online). https://journal.uny.ac.id/index.php/jptk/article/view/3255/2737, diakses pada tanggal 06 April 2018.

Gleason, Nancy W. 2018. Higher Education in The Era of The Fourth Industrial Revolution. Singapore: Palgrave Macmillan.

Maisyaroh, Wildan Zulkarnain, Arbin Janu Setyowati, Susriyati Mahanal. 2014. Masalah Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013 dan Kerangka Model Supervisi Pengajaran. (Online). http://ap.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/10/Jurnal-Manajemen-Pendidikan-volume-24-no.-3.pdf#page=17, diakses pada tanggal 16 April 2018.

Maksum, Muhammad. 2014. Menjadi Guru Idola. Klaten: Cable Book.

Mudiono, Alif. 2017. Keprofesionalan Guru Dalam Menghadapi Pendidikan di Era Global. (Online). http://pgsd.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/01/5.pdf, diakses pada tanggal 16 April 2018.

Nazir. Moh. 2011. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nurhuda, Trifalah. 2016. Peran Budaya Kolektif pada Generasi “Z” sebagai Upaya Membangun Karakter Anak Bangsa. (Online). http://cibiru.conference.upi.edu/public/conferences/3/schedConfs/4/program-en_US.pdf, diakses pada tanggal 20 Juni 2018.

Santyasa, I Wayan. 2018. Student Centered Learning: Alternatif Pembelajaran Inovatif Abad 21 untuk Menyiapkan Guru Profesional. (Online). http://seminar.uad.ac.id/index.php/quantum/article/view/347/181, diakses pada tanggal 11 Agustus 2018.

Shabir, M. U. 2015. Kedudukan Guru sebagai Pendidik. (Online). journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/download/878/848, diakses pada tanggal 23 Maret 2018.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sukmadinata. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosda Karya.

Suryani. 2017. Peran Guru dan Orang Tua terhadap Pembinaan Akhlak Siswa Sekolah Dasar Negeri 05 Tirta Kencana Kabupaten Tulang Bawang Barat Tahun Pelajaran 2015/2016. (Online). http://repository.radenintan.ac.id/1742/2/Halaman_Depan.pdf, diakses pada tanggal 16 April 2018.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Grup.

Kelembagaan Ristekdikti. 2016. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 tahun 2003. (Online). http://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf&ved=2ahUKEwiEt-SRyNLfAhUYdysKHecXAPMQFjACegQIChABusg=AOvVaw2WG7atTYSzSQIJ8OVdDJsS, diakses pada tanggal 12 Maret 2018.

Sumberdaya Ristekdikti. 2016. Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. (Online). http://sumberdaya.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/02/uu-nomor-14-tahun-2005-ttg-guru-dan-dosen.pdf, diakses pada tanggal 12 Maret 2018.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.