Pengaruh Metode Drill dan Metode Small-Sided Games terhadap Hasil Belajar Keterampilan Passing dan Control Sepakbola Peserta Ekstrakurikuler Sepakbola di SMP Negeri 19 Malang

abdullah fatoni, hariyoko hariyoko, usman wahyudi

Abstract


Abstract: This research aims to know the influence of drill method and small-sided games method to the result of learning skill passing and control soccer from extracurricular participants in state junior high school 19 cities malang. This study used the matching pretest-posttest comparison group design. The subjects in this study are 30 participants. Data analysis from this research using analysis one way variancetechnique. The result of data analysis, it can be concluded that: (1) the learning of drill method give significant influence to the result of learning skill passing and control soccer from the participant football extracurricular in state junior high school 19 cities malang ,(2) the learning method of small-sided games gives a significant influence on the result of learning skill passing and control soccer from the participant football extracurricular in state junior high school 19 cities malang, (3) there is no significant difference of drill method learning with small-sided games on the result of learning skill of passing and control soccer from the participant football extracurricular in state junior high school 19 cities malang , but based on average score of drill learning ended give the better influence.

 

Keywords: media education passing, learning outcomes passing and ball control skills, Extracurricular Junior Hight School.

 

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh metode drill dan metode small-sided games terhadap hasil belajar keterampilan passing dan control sepakbola peserta ekstrakurikuler sepakbola di SMP Negeri 19 Malang. Penelitian ini menggunakan penelitian the macthing pretest-posttest comparison group design. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 30 peserta. Analisis data dari penelitian ini menggunakan teknik analisis varians satu jalur. Dari hasil analisis data, dapat disimpulkan bahwa: (1) pembelajaran metode drill memberikan pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar keterampilan passing dan control sepakbola peserta ekstrakurikuler sepakbola SMP Negeri 19 Malang, (2) pembelajaran metode small-sided games memberikan pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar keterampilan passing dan control sepakbola peserta ekstrakurikuler sepakbola SMP Negeri 19 Malang, (3) tidak ada perbedaan pengaruh yang signifikan antara pembelajaran metode drill dengan small-sided games terhadap hasil belajar keterampilan passing dan control sepakbola peserta ekstrakurikuler sepakbola  SMP Negeri 19 Malang, tetapi berdasarkan rata-rata skor akhir pembelajaran drill memberikan pengaruh yang lebih baik.

 

 


Kata kunci: media pembelajaran passing, hasil belajar keterampilan passing dan kontrol sepakbola, ekstrakurikuler SMP.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Article Template Article Template

Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia indexed by:

DOAJ Google ScholarGARUDA

Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia
Indonesian Physical Education Arena
Prodi Pendidikan Jasmani dan Kesehatan
Jurusan Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Malang (UM)

ISSN : 2614-8293 (media online) - SK no. 0005.26148293/JI.3.1/SK.ISSN/2018.01 - 5 Februari 2018

Lisensi Creative Commons

Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License


View My Stats