PENINGKATAN PARTISIPASI ORANGTUA PESERTA DIDIK BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI

Argamas Viki Putra Malindo, Ali Imron, Raden Bambang Sumarsono

Abstract


Abstrak: This study aims to describe (1) the Go Application management process. (2) parental understanding in using Go Application as a forum for participation. (3) the impact of using Go Applications for schools and parents of students. (4) supporting factors in using Go Applications (5) inhibiting factors in using Go Applications and their solutions. (6) handling of obstacles in the use of Go Application. The research method used is qualitative, with a case study design in SMP Negeri 3 Malang. Data collected using observation techniques, in-depth interviews, and documentation. As for data analysis using a single case analysis technique. The results of this study include (1) the process of managing Go Applications including activities from planning, organizing, implementing, and evaluating. (2) parental understanding in using Go Application as a place of participation can facilitate the work of parents and schools, the existence of communication, and parents participate. (3) the positive impact of Go Applications, namely that school members are encouraged to use IT, assisted the learning process, is easy and shortens the time. Meanwhile, for the negative impact, the implementation process requires time and the use of mobile phones that do not fit the corridor. (4) supporting factors in the use of Go Application to increase the participation of students' parents by the potential of the school which includes the principal, the IT team, teachers, committees, parents, and students. (5) inhibiting factors in the use of Go Application and the solution there are passive parents, busy parents and there is a solution in the presence of communication and coming to school. (6) handling of obstacles in the use of Go Application by motivating, adding variety, having training, and appealing.

Keywords: improvement, parental participation, information technology

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) proses pengelolaan Go Aplikasi. (2) pemahaman orangtua dalam penggunaan Go Aplikasi sebagai wadah partisipasi. (3) dampak penggunaan Go Aplikasi bagi sekolah dan orangtua peserta didik. (4) faktor pendukung dalam penggunaan Go Aplikasi (5) faktor penghambat dalam penggunaan Go Aplikasi dan solusinya. (6) penanganan atas hambatan dalam penggunaan Go Aplikasi. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif, dengan desain studi kasus di SMP Negeri 3 Malang. Data yang dikumpulkan menggunakan teknik observasi, wawancara mendalam, dan dokumentasi. Adapun untuk analisis data menggunakan teknik analisis kasus tunggal. Hasil penelitian ini meliputi (1) proses dalam pengelolaan Go Aplikasi meliputi kegiatan dari perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan, dan evaluasi. (2) pemahaman orangtua dalam penggunaan Go Aplikasi sebagai wadah partisipasi terdapat memudahkan pekerjaan orangtua dan sekolah, adanya komunikasi, dan orangtua berpartisipasi. (3) dampak positif adanya Go Aplikasi, yaitu warga sekolah terpacu menggunakan IT, terbantunya proses pembelajaran, mudah dan mempersingkat waktu. Sementara itu untuk dampak negatif adalah proses implementasinya membutuhkan waktu dan penggunaan handphone yang tidak sesuai koridor. (4) faktor pendukung dalam penggunaan Go Aplikasi untuk meningkatkan partisipasi orangtua peserta didik dengan adanya potensi sekolah yang meliputi kepala sekolah, tim TI, guru, komite, orangtua, dan siswa. (5) faktor penghambat dalam penggunaan Go Aplikasi dan solusinya terdapat orangtua yang pasif, kesibukan orangtua dan terdapat solusi dengan adanya komunikasi dan datang ke sekolah. (6) penanganan atas hambatan dalam penggunaan Go Aplikasi dengan memotivasi, menambah variasi, adanya pelatihan, dan himbauan.

Kata Kunci: peningkatan, siswa, teknologi informasi

Full Text:

PDF

References


Benty , D.D.N & Gunawan, I. 2015. Manajemen Hubungan Sekolah dan Masyarakat. Malang: Universitas Negeri Malang

Cutlip, S.M, DKK. 2005. Effective Public Relation Merancang Dan Melaksanakan Kegiatan Kehumasan Dengan Sukses. Jakarta: PT INDEKS Kelompok Gramedia

Dwiningrum, S.I.A. 2011. Desentralisasi dan Partisipasi Masyarakat dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Fuad, N. 2012. Manajemen Pendidikan Berbasis Masyarakat. Jakarta: FIP PRESS.

Gleason, J.P., Violette, J.L., 2012. Integrating Service Learning into Public Relations Coursework: Applications, Implications, Challenges, and Rewards 6.

Imron, A dan Sumarsono, R.B. 2017. Manajemen Hubungan dan Partisipasi Masyarakat di Sekolah. Malang: Universitas Negeri Malang

Minarti, S. 2012. Manajemen Sekolah: Mengelola Lembaga Pendidikan Secara Mandiri. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Munir. 2011. Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta

Ng, S.W. 2013. Including parents in school governance: rhetoric or reality. Int. J. Educ. Manag. 27, 667–680. https://doi.org/10.1108/IJEM-07-2012-0087

Nugroho, M.A., n.d. Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam di Madrasah 6, 31.

Nurabadi, A., 2014. Ketersediaan Dan Pemanfaatan Perangkat Teknologi Informasi (Ti) Dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan Volume 24, Nomor 3, Maret 2014: 221-227. (Online). http://ap.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2015/05/volume-24-no.-345-51.pdf. Diakses pada 23 Maret 2018

Nurlaiva, C., Sumarsono, R.B., 2018. Community Participants in Managing Education Programs in Vocational School, in: Proceedings of the 3rd International Conference on Educational Management and Administration (CoEMA 2018). Presented at the 3rd International Conference on Educational Management and Administration (CoEMA 2018), Atlantis Press, Malang, Indonesia. https://doi.org/10.2991/coema-18.2018.51

Sudibyo, L., 2011. Peranan dan Dampak Teknologi Informasi dalam Dunia Pendidikan di Indonesia. Jurnal WIDYATAMA Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo. Vol 20, No:182

Sumarsono, R.B., 2019. UPAYA MEWUJUDKAN MUTU PENDIDIKAN MELALUI PARTISIPASI ORANGTUA SISWA. J. Ilmu Pendidik. 24, 63. https://doi.org/10.17977/um048v24i2p63-74

Sumarsono, R.B., Imron, A., Wiyono, B.B., Arifin, I., 2016. Parents’ Participation in Improving the Quality of Elementary School in the City of Malang, East Java, Indonesia. Int. Educ. Stud. 9, 256. https://doi.org/10.5539/ies.v9n10p256

Sumarto, H SJ. 2004. Inovasi, Partisipasi dan Good Governance. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Usman, A.S., 2014. Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA 2014 VOL. 15, No. 1, 13-31. (Online). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/didaktika/article/view/554/457. Diakses pada 24 Januari 2018




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v3i42020p379

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Argamas Viki Putra Malindo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

 

  

 


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.