MANAJEMEN PEMBELAJARAN DI EDUCATION HOTEL (EDOTEL) SEBAGAI SUMBER BELAJAR

Mira Dwi Agustin, Mustiningsih Mustiningsih, Maisyaroh Maisyaroh

Abstract


Abstract: The purpose of this study describes; (1) planning; (2) implementation; (3) evaluation and supervision of learning in Edotel as a learning resource for students of SMKN 2 Malang. This study used a qualitative approach with case study design. Data collection techniques used are observation, interviews and documentation. Through data collection techniques and data analysis, the following results were obtained: (1) The planning of learning was carried out by the school through coordination meetings and appointed coordina- tors in the AP, JB and UPW Departments to arrange student daily picket schedules at Edotel, while the RPP was prepared by subject teachers. ; (2) The implementation of learning at Edotel consists of daily pickets and teaching and learning activities at the AP, JB and UPW Departments; (3) evaluation and supervision are carried out by each coordinator, picket teacher and employee to students, while teaching and learning activities are carried out by subject teachers, evaluation and supervision is also carried out by Edotel structuralists.

 

Keyword : learning management, learning resource, Edotel

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini mendeskripsikan; (1) perencanaan; (2) pelaksanaan; (3) evaluasi dan pengawasan pembelajaran di Edotel sebagai sumber belajar siswa SMKN 2 Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan studi kasus. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Melalui teknik pengumpulan data dan analisis data diperoleh hasil sebagai berikut: (1) Perencanaan pembelajaran dilakukan oleh sekolah melalui rapat koordinasi dan menunjuk koordintaor di Jurusan AP, JB dan UPW untuk menyusun jadwal piket harian siswa di Edotel, sedangkan penyusunan RPP dilakukan oleh guru mata pelajaran; (2) Pelaksanaan pembelajaran di Edotel terdiri dari piket harian dan kegiatan belajar mengajar pada Jurusan AP, JB dan UPW; (3) evaluasi dan pengawasan di lakukan oleh masing-masing koordinator, guru piket dan karyawan kepada siswa, sedangkan kegiatan belajar mengajar dilakukan oleh guru mata pelajaran, evaluasi dan pengawasan dilakukan juga oleh struktural Edotel.

 

Kata kunci: manajemen pembelajaran, sumber belajar, Edotel.


Full Text:

PDF

References


Amri, S. & Ahmadi, I.K. 2010.. Proses Pembelajaran Inovatif dan Kreatif dalam Kelas. Jakarta: PT. Prestasi Pustaka Raya.

Hiim, V. 2017. Vocational Education and Training: Epistemological Perspectives in a

Curriculum Research Project: International Journal for Research in Vocational Education and Training, 4(1), 1¯19. DOI: 10.13152/IJRVET.4.1.1.

Kurniadin, D & Machali, I. 2012. Manajemen Pendidikan. Konsep & Prinsip Pengelolaan Pendidikan: Ar-Ruzz Media.

Komariah, A & Mulyati, Y.S. 2009. Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Majid, A. 2011. Perencanaan Pembelajaran. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya

Majid, A. 2013. Perencanaan Pembelajaran (Mengembangkan Standar Kompetensi Guru). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Munthe, B. 2009. Desain Pembelajaran.Yogyakarta: PT. Pustaka Insan Madani.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 20 Tahun 2016 tetang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. BSNP Indonesia (online), (bsnp-indonesia.org), diakses 15 April 2017.

Said, A. 2018. Vocational Teaching-Learning through

the Eyes of Undergraduate Vocational: International Journal for Research in Vocational Education and Training, 5(1), 42¯ 63. DOI: 10.13152/IJRVET.5.1.3.

Uno, H.B. 2010. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Mira Dwi Agustin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats