KAJIAN FILOLOGI DAN CARA MENDIDIK DALAM NASKAH DHEDHASARANING WEWATEKANIPUN MANUNGSA

Bunga Candra Nur Arini, Endang Nurhayati

Abstract


PHILOLOGICAL STUDY AND STUDENT EDUCATION in DHEDHASARANING WEWATEKANIPUN MANUNGSA TEXT

Abstract: This research aims to reveal the steps of philology research on the Dhedhasaraning Wewatekanipun Manungsa text and reveal how the text can be used by teachers to educate students with different personalities, so learning can be more  effective. This study is qualitative research utilizing  philological approach. The data were analyzed using content analysis techniques, starting from unitization, sampling, recording data, describing data, making inferences, and analyzing data. The results of this study include manuscript inventory, manuscript description, transliteration, and editing of the Dhedhasaraning Wewatekanipun Manungsa manuscript. The study also discusses the manuscript proposes ways to educate students based on their personalities, for example, bingahan personality students are educated with an enthusiastic approach, kerasan personality students are educated in a decisive style, sedhihan personality students are educated with understanding and encouragement, while sarehan personality students are educated patiently. The Dhedhasaring Wewatakipun Manungsa text contains values that could be a guide for teachers to educate their student according to their personalities, make teaching and learning more effective, and developing students’ characters.

Keywords: Philology, Dhedhasaraning Wewatekanipun Manungsa, Javanese manuscripts, Education

KAJIAN FILOLOGI DAN CARA MENDIDIK DALAM NASKAH DHEDHASARANING WEWATEKANIPUN MANUNGSA

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan langkah-langkah penelitian filologi terhadap naskah Dhedhasaraning Wewatekanipun Manungsa dan cara mendidik siswa supaya naskah dapat digunakan oleh guru sebagai panduan mendidik siswa yang memiliki kepribadian yang berbeda-beda sehingga dapat tercipta keefektifan belajar. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan teori filologi. Analisis data menggunakan teknik analisis isi yaitu unitisasi, sampling, mencatat data, menjabarkan data, menarik inferensi dan menganalisis. Hasil penelitian ini adalah inventarisasi naskah, deskripsi naskah, transliterasi, dan suntingan dengan aparat kritik dari naskah Dhedhasaraning Wewatekanipun Manungsa. Dalam penelitian dibahas bagaimana naskah tersebut menyebutkan cara mendidik siswa berdasarkan kepribadiannya yaitu kepribadian bingahan dididik dengan cara yang semangat, kepribadian kerasan dididik dengan cara yang tegas, kepribadian sedhihan dididik dengan pengertian dan penyemangat, dan kepribadian sarehan dididik dengan sabar. Ilmu di dalam teks Dhedhasaraning Wewatekanipun Manungsa bisa menjadi panduan guru untuk mendidik siswa sesuai dengan kepribadiannya sehingga dapat meningkatkan kualitas pembelajaran menjadi lebih efektif dan membentuk karakter siswa menjadi lebih baik.

Kata kunci: Filologi, Dhedhasaraning Wewatekanipun Manungsa, Manuskrip Jawa, Pendidikan siswa

 

Permalink/DOI: dx.doi.org/10.17977/um015v48i22020p103


Full Text:

PDF

References


Baried, S. B., Soeratno, S. C., Sawoe, Sutrisno, S., & Syakir, M. (1985). Pengantar teori filologi. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Behrend, T. E. (1990). Katalog induk naskah-naskah Nusantara Museum Sonobudoyo Yogyakarta Jilid I. Djambatan.

Behrend, T. E. & Pudjiastuti, T. (1997a). Katalog induk naskah-naskah Nusantara Fakultas Sastra Universitas Indonesia, Jilid 3A. Yayasan Obor Indonesia dan Ecole Francaise D’Extreme Orient.

Behrend, T. E. & Pudjiastuti, T. (1997b). Katalog induk naskah-naskah Nusantara Fakultas Sastra Universitas Indonesia, Jilid 3B. Yayasan Obor Indonesia dan Ecole Francaise D’Extreme Orient.

Dewi, T. U. (2018). Pembelajaran filologi sebagai salah satu upaya dalam mengungkap dan membangun karakter suatu bangsa. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora (KANGANGA), 1(1), 48-61. https://doi.org/10.31539/kaganga.v1i1.232.

Drazdauskiene, M. L. (2018). Toward a discovery of truth in the study of verbal meaning. Athens Journal of Philology, 5(2), 131-146. https://doi.org/10.30958/ajp.5-2-4.

Endraswara, S. (2016). Berpikir positif orang Jawa. Narasi.

Eriyanto. (2011). Analisis wacana: Pengantar analisis teks media. LkiS Yogyakarta.

Forrester, W. R., Tashchian, A. & Shore, T. H. (2016). Relationship between personality and behavioral intention in student teams. American Jurnal of Business Education, 9(3), 113-118. https://doi.org/10.19030/ajbe.v9i3.9698

Girardet, N & Sutanto. (1983). Descriptive catalogue of the Javanese manuscripts and printed books in the main libraries of Surakarta and Yogyakarta. Franz Steiner Verlag GMBH.

Halim, H., Abu Bakar. H., & Mohamad, B. (2014). Expatriate adjustment: Validating multicultural personality trait among self-initiated academic expatriates. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 155, 123-129. https://doi.org/10.1016/ j.sbspro.2014.10.267

Hidayati, A., Zaim, M., Rukun, K. & Darmansyah (2014). The development character education curriculum for elementary student in West Sumatera. International Journal of Education and Research, 2(6), 189-198. Retrieved from http://repository.unp.ac.id/ id/eprint/1819

Isnawati, N. (2010). Guru positif-motivatif: Buku pintar para guru agar bisa menjadi teladan yang inspiratif dan motivatif bagi anak-anak didiknya. Laksana.

Krippendorff, K. (1993). Analisis isi: Pengantar teori dan metodologi. Raja Grafindo Persada.

Liaw, P. (2009). Understanding your communication styles: Memahami gaya komunikasi Anda. Elex Media Komputindo.

Littauer, F. (2011). Personality plus (kepribadian plus): Bagaimana memahami orang lain dengan memahami diri Anda sendiri. Karisma Publishing Group.

Muhadi, Y. (2016). Sudah benarkah cara kita mendidik anak: Mendidik anak berbasis karakter dan kepribadian. DIVA Press.

Pala, A. (2011). The need for character education. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 3(2), 24-32. Retrieved from https://www.sobiad.org/ eJOURNALS/journal_IJSS/arhieves/2011_2/aynur_pala.pdf

Ratna, N. K. (2014). Peranan karya sastra, seni, dan budaya dalam pendidikan karakter. Pustaka Pelajar.

Rosidin, U., Kadaritna, N., & Hasnunidah, N. (2019). Can argument-driven inquiry models have impact on critical thinking skills for students with different personality types?, Cakrawala Pendidikan, 38(3), 511-526. http://doi.org/10.21831/cp.v38i3.24725

Sardiman, A. M. (2014). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Raja Grafindo.

Suryanto, E. (2016). Pengembangan materi ajar mata kuliah apresiasi drama melalui penggalian nilai-nilai pendidikan karakter naskah drama Panembahan Reso karya W.S. Rendra. Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya, 44(2), 207-223. http://doi.org/10.17977/um015v44i22016p207

Taufina. (2015). Membangun hubungan interpersonal positif melalui kesepadanan kalimat tanya dan unsur nonverbal di kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya, 43(2), 154-169. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/ jbs/article/view/192/156

Yusutria. (2017). Profesionalisme guru dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 2(1), 38-46. Retrieved from https://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/854633

Zoetmulder, P. J. (1983). Kalangwan, selayang pandang sastra Jawa kuno (Translated by Dick Hartoko). Djambatan.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um015v48i22020p103

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Bahasa dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya is licensed under
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Web
AnalyticsView My Stats
Based on the Official Letter from the Director General of Higher Education, Research, and Technology, the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology No 158/E/KPT/2021, dated December 27, 2021, Bahasa dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni dan Pengajarannya is granted RANK 2 JOURNAL SCIENTIFIC ACCREDITATION PERIOD I YEAR 2021. This rating status is valid for 5 (five) years up to Vol 53, No 1, 2025.

Editorial Office:
Gedung D16 Lantai 2 Fakultas Sastra UM Jl. Semarang 5 Kota Malang, Jawa Timur, Indonesia 65145

Publisher:
Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang, Indonesia
JPtpp is licensed under