Pengembangan Kelas Virtual Berbasis Moodle untuk Memfasilitasi Efektivitas Pembelajaran Siswa Di Sekolah Dasar

Ary Purmadi, Kholisus Sa’di

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk tujuan (1) Mengembangkan kelas virtual berbasis moodle yang dapat digunakan dalam pembelajaran di Sekolah Dasar (2) Mengetahui efektifitas dari penggunaan kelas virtual berbasis moodle pada pembelajaran di Sekolah Dasar. Metode dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan (R&D). Sedangkan Hasil penelitian ini adalah (1) Pengujian materi kepada ahli materi didapatkan skor 4,00 (kategori baik) dan pengujian media kepada ahli media didapatkan skor   3,94  (kategori baik). Sementara itu, untuk pengujian kepada siswa yang dilakukan secara acak diperoleh skor 3,80 (kategori baik). 2) Perolehan skor rata-rata pada pretest sebesar 67,81 dan posttest sebesar 76,41. Hal ini menunjukkan terdapat  kenaikan atau selisih (gain) sebesar 8,60. Sehingga dapat dijelaskan dari hasil pengujian alfa dan beta  serta melihat efektifitas produk dapat disimpulkan produk layak dan efektif digunakan untuk pembelajaran.

Abstract: This study aims to (1) develop moodle-based virtual classes that can be used in elementary school learning (2) determine the effectiveness of using moodle-based virtual classes in elementary school learning. The method in this research is the method of research and development (R&D). While the results of this study are (1) testing of material to material experts got a score of 4.00 (good category) and media testing to media experts got a score of 3.94 (good category). Meanwhile, for the randomized testing of students, a score of 3.80 was obtained (good category). 2) The average score for the pretest is 67.81 and the posttest is 76.41. This shows that there is an increase or difference (gain) of 8.60. So that it can be explained from the results of alpha and beta testing and seeing the effectiveness of the product, it can be concluded that the product is feasible and effectively used for learning.


Keywords


Pengembangan; Kelas Virtual; Moodle

Full Text:

PDF

References


Awaliyah, N., Hendrayana, A., & Pamungkas, A. S. (2019). Pengembangan Kelas Virtual Untuk Meningkatkan Kecakapan Komunikasi Matematis Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 12(2), 317-330.

Alessi, S.M & Trollip, S.R. 2001. Multimedia for learning: methods and development (3rd ed.). Boston: Ally & Bacon A Pearson Education Company.

Achiruzaman, M., & Rosmansyah, Y. (2016, October). A framework for 3D virtual game using MOODLE, SLOODLE and Open Simulator: Case Study: Training of house building data collecting by National Statistical Office (NSO), Government Agency, BPS—Statistics Indonesia. In 2016 International Conference on Information Technology Systems and Innovation (ICITSI) (pp. 1-6). IEEE.

Budi, E. N. (2017). Penerapan Pembelajaran Virtual Class Pada Materi Teks Eksplanasi Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Xi Ips 2 Sma 1 Kudus Tahun 2017. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2), 62-75.

Darmawan, D. (2014). Pengembangan E-Learning Teori dan Desain. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 25.

Martin, F., & Parker, M. A. (2014). Use of synchronous virtual classrooms: Why, who, and how. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 10(2), 192-210.

Hwang, G. J. (2014). Definition, framework and research issues of smart learning environments-a context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments, 1(1), 1-14.

Gunawan, F. I., & Sunarman, S. G. (2018, February). Pengembangan kelas virtual dengan google classroom dalam keterampilan pemecahan masalah (problem solving) topik vektor pada siswa SMK untuk mendukung pembelajaran. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia. 340-348.

Hardiyana, A. (2015). Implementasi google classroom sebagai alternatif dalam meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah. Karya Tulis Ilmiah, Cirebon: SMA Negeri, 1.

Korucu, A. T., & Alkan, A. (2011). Differences between m-learning (mobile learning) and e-learning, basic terminology and usage of m-learning in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1925-1930.

LPPM Undikma. 2020. Panduan Pelaksanaan Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Internal Undikma Tahun 2020. Mataram: Undikma.

Nurfalah, E. (2019). Optimalisasi E-Learning berbasis Virtual Class dengan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Fisika. Physics Education Research Journal, 1(1), 46-55.

O'Neill, E. J. (2007). Implementing International Virtual Elementary Classroom Activities for Public School Students in the US and Korea. Electronic Journal of E-Learning, 5(3), 207-218.

Prajana, A., & Astuti, Y. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pembelajaran oleh Guru SMK Di Banda Aceh dalam Upaya Implementasi Kurikulum 2013. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(1), 33-41.

Pratama, U. N., & Surahman, E. (2020, October). Investigating Student Responses of Online Learning during the Covid-19 Pandemic in Performing Art Education. In 2020 6th International Conference on Education and Technology (ICET) (pp. 64-69). IEEE.

Purmadi, A. (2016). Hubungan Intensitas Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika Siswa SMA. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 1(2), 77-85.

Purmadi, A., & Hadi, M. S. (2018). Pengembangan Kelas Daring Dengan Penerapan Hybrid Learning Menggunakan Chamilo Pada Matakuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 135-140.

Raes, A., Vanneste, P., Pieters, M., Windey, I., Van Den Noortgate, W., & Depaepe, F. (2020). Learning and instruction in the hybrid virtual classroom: An investigation of students’ engagement and the effect of quizzes. Computers & Education, 143, 103682.

Ristekdikti. 2017. Panduan Pelaksanaan Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat di Perguruan Tinggi EDISI XI TAHUN 2017. Jakarta: DRPM Dikti

Kurniawan, R. (2009). Membangun media ajar online untuk orang awam. Palembang: Maxikom.

Setiawan, B., & Iasha, V. (2020). COVID-19 Pandemic: The Influence Of Full-Online Learning For Elementary School In Rural Areas. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 6(2), 114-123.

Sutisna, A. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning pada Pendidikan Kesetaraan Program Paket C dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3), 156-168.

Surjono, H. D. (2010). Membangun course e-learning berbasis moodle. Universitas Negeri Yogyakarta.

Ulfa, S. (2017). “Mobile Seamless Learning” Sebagai Model Pembelajaran Masa Depan. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 1(1), 11-19.

Yilmaz, O. (2015). The Effects of" Live Virtual Classroom" on Students' Achievement and Students' Opinions about" Live Virtual Classroom" at Distance Education. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 14(1), 108-115.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ary Purmadi, Kholisus Sa’di

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

=====================================================================

JINOTEP Indexed by:

        

________________________________________________________________________________________________________

TOOLS:

   

_________________________________________________________________________________________

ARTICLE TEMPLATE:

 _______________________________________________________________________________________________________

MEDIA PARTNER:

      

________________________________________________________________________________________________________

CONFERENCE PARTNER:

________________________________________________________________________________________________________

JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in collaboration with Indonesian Educational Technology Study Program Association (APS TPI).

Publisher Address:

Jl. Semarang No.5 Gedung E2 301
Laboratorium Teknologi Pendidikan, FIP UM

Universitas Negeri Malang, Malang Jawa Timur, Indonesia

Telepon: 0341-551334, Pst. 109
E-mail: ensu@gapp.nthu.edu.tw (CP: 087821191948)

________________________________________________________________________________________________________

 

Jinotep Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats