Pengembangan Media Video Pembelajaran Biologi Pembuatan Tempe dan Yoghurt
Abstract
Abstrak: Tujuan dari pengembangan yaitu untuk menghasilkan suatu produk video pembelajaran yang valid sebagai sumber belajar yang efektif dalam pembelajaran biologi pembuatan tempe dan yoghurt. Penelitian ini menggunakan model ASSURE, langkah-langkah pengembangan ini yaitu analyze learner, state standars and objectives, select strategis, teknology, media, and materials, utilize technology, media and materials, require learner participation, evaluate and revise. Hasil menunjukan bahwa video pembelajaran ini dinyatakan layak dan efektif untuk digunakan sebagai media pembelajaran.
Abstract: The purpose of development is to produce a valid video learning product as an effective learning resource in learning the biology of making tempeh and yogurt. This study uses the ASSURE model, these development steps are analyzed learner, state standards and objectives, select strategic, technology, media, and materials, utilize technology, media, and materials, require learner participation, evaluate and revise. The results show that this learning video is declared feasible and effective to be used as a learning media.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. 2001. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. 1998; 2010. Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktek . Jakarta: PT Rineka Cipta.
Miarso, Yusufhadi. 2004. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta:Prenada Media.
Muhammad, A. 2002. Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Peter, J., Don, W., Kim, H. 2001. Comparison of Traditional and Nontraditional (Adult Education) Undergraduate Business Programs. Journal of Instructional Psychology Publisher vol 2(3): 89101.
Rusman, Kurniawan, D, dan Riyana, C. 2013. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi: Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sadiman, Arief. S. Dkk. 2010. Media Pendidikan. Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Smaldino, S.E., Lowther, D.L. and Russell, J.D., 2011. Instructional technology and media for learning., 2011. Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar, diterjemahkan oleh arif rahman dari Istrukturional Technology And Media For Learning, Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v3i22017p105
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Andi Irawan, Sihkabuden, Sulthoni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
=====================================================================
JINOTEP Indexed by:
________________________________________________________________________________________________________
TOOLS:
_________________________________________________________________________________________
ARTICLE TEMPLATE:
_______________________________________________________________________________________________________
MEDIA PARTNER:
________________________________________________________________________________________________________
CONFERENCE PARTNER:
________________________________________________________________________________________________________
Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran (JINOTEP) : Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran published by Universitas Negeri Malang in collaboration with Ikatan Profesi Teknologi Pendidikan Indonesia (IPTPI) with MoU and Indonesian Educational Technology Study Program Association (APS TPI) with MoU.
Publisher Address:
Laboratorium Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Negeri Malang
Jalan Semarang No. 5, Kel. Sumbersari, Kec. Lowokwaru
Kota Malang Jawa Timur Indonesia Kode Pos: 65145 Telepon: 0341-551334, Pst. 109
E-mail: jinotep.fip@um.ac.id (CP: 087821191948)
________________________________________________________________________________________________________

JINOTEP: http://journal2.um.ac.id/index.php/jinotep/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jinotep Statistics (Since July 13th, 2020)