PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA DENGAN E-LEARNING DI DUNIA INDUSTRI
Abstract
Penelitian deskriptif kualitatif ini bertujuan untuk mengatasi pembelajaran siswa kelas XI yang praktik di dunia industri agar mereka tetap dapat belajar meskipun mereka berada di luar sekolah dan tidak dapat bertemu dengan guru pengajar selama 6 bulan. Penelitian ini dilaksanakan di SMK Negeri 2 Probolinggo pada tahun pelajaran 2018/2019 semester 2 dengan subjek penelitian berjumlah 27 orang siswa kelas XI Teknik Instalasi Pemanfaatan Tenaga Listrik (TITL). Dalam penelitian ini menerapkan metode E-Learning pada KD 1 materi jarak antara titk, garis dan bidang. Dengan E-Learning penggunaan internet ini diharapkan dapat menyelesaikan permasalahan yang dialami peneliti dan siswa maupun sekolah dalam meningkatkan prestasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 100% siswa dalam pengumpulan tugas mendapat nilai di atas Kriteria Ketuntasan Minimum (KKM) dengan nilai rata-rata tugas 81,67.
Abstract: This qualitative descriptive study aims to overcome the learning of 11th grade students who practice in the industrial world so that they can still learn even though they are outside school environtment and cannot meet with teachers for 6 months. This research was carried out at SMK Negeri 2 Probolinggo in the 2018/2019 2nd semester of the academic year with 27 students in 11th grade of the Electrical Power Utilization Installation Engineering class. In this study, the researcher applied the E-Learning method to KD 1 material on the distance between points, lines and planes. With E-Learning, the use of the internet is expected to solve the problems experienced by researchers and students and schools in improving achievement. The results showed that 100% of students in the collected assignments scored above the Minimum Completeness Criteria with an average score of 81.67
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, Suharsimi. (2017). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Churchill, D. (2017). Learn activity. Diambil tanggal 21 Maret 2017, dari http:// www.learnactivity.com.
Garrison, R., & Anderson, T. (2018). Transforming and enhancing university teaching: Stronger and weaker technological influences. Dalam T. Evans & D. Nation (Eds). Changing university teaching: Reflections on creating educational technologies (pp. 24-33). London: Kogan Page.
Haryono, A., & Alatas, A. (2016). Virtual learning/virtual classroom sebagai salah satu model pendidikan jarak jauh: Konsep dan penerapannya. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran, 18 – 19 July 2002, Jakarta.
Inglis, A., Ling, P., & Joosten, V. (2019). Delivering digitally: Managing the transition to the knowledge media. London: Kogan Page.
Lockwood, F. (2019). Innovation in distributed learning: Creating the environment. In F. Lockwood & A. Gooley (Eds). Innovation in open & distance learning: Successful development of online and web-based learning (pp. 1-14). London: Kogan Page Limited.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 2017 Tentang Pelibatan Keluarga Pada Penyelenggaraan Pendidikan.
Sharma, S. (2019). Modern Methods Of Life-Long Learning And Distance Education. New Delhi: Sarup and Sons.
Wikipedia. (2017). Growth Of E-Learning. Diunduh tanggal 28 Maret 2017, dari http://en.wikipedia. wiki/Elearning.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Ilmiah Pro Guru
ISSN: 2442-2525
surel: j1progu@yahoo.co.id