Keefektifan Teknik Self Instruction dalam Konseling Cognitive Behavior Counseling untuk Meningkatkan Efikasi Diri Sosial Siswa SMKN 2 Malang

Fitri Aryadini Dewi, Adi Atmoko, Triyono Triyono

Abstract


Abstract: This study aims to determine the effectiveness of self instruction technique in cognitive behavior counseling to improve the self efficacy in social relation of vocational students. This experimental study using Single Case Experimental Design (SCED) model of the A-B-A’. The subject of research are three students of  SMKN 2 Malang which show a low level of self efficacy social based on the scale of self efficacy social. The research instrument used as scale self efficacy social with the validity > 0.3 and reliability 0, 883, observation guidelines, and counseling guidelines. The results showed that subjects experienced an increase in social self-efficacy after a treatment given. Data has been analyzed using a visual inspection showed significant changes, so that it can be concluded self-instruction techniques in cognitive behavioral counseling is effective to improve student’s social self-efficacy SMKN 2 Malang.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengetahui keefektifan teknik self instruction untuk meningkatkan efikasi diri sosial siswa SMKN 2 Malang. Penelitian eksperimen ini menggunakan metode Single Case Experimental Design (SCED) model A-B-A’. Subjek penelitian berjumlah tiga siswa kelas X di SMKN 2 Malang yang menunjukkan tingkat efikasi diri sosial rendah berdasarkan skala efikasi diri-sosial. Instrumen penelitian yang digunakan adalah skala efikasi diri sosial dengan validitas butir  > 0,3 dan realibilitas 0, 883, pedoman observasi, dan pedoman konseling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa subjek mengalami peningkatan efikasi diri sosial setelah diberikan treatment. Data yang telah dianalisis menggunakan visual inspection menunjukkan perubahan secara signifikan, sehingga dapat disimpulkan teknik self instruction dalam konseling kognitif-perilaku efektif untuk meningkatkan efikasi diri sosial siswa SMKN 2 Malang.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i42016p172


Keywords


self instruction; cognitive behavior counseling; social self-efficacy; SMKN 2 Malang; self instruction; konseling kognitif-perilaku; efikasi diri sosial; SMKN 2 Malang

Full Text:

PDF

References


Bandura, A. 1997. Self-Efficacy: The Excercise of Control. New York:W.H.Freeman and Company.

Corey, G. 2009. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy: Eighth Edition. USA: Brooks/Cole A Devision of Cengange Learning, Inc Amerika.

Goodwin, D. L. & Coates, T.J. 1976. Helping Students Help Themselves. Englewood Cliff. New Jersey: Prentice hall, Inc.

Hurlock, E.B. 1980. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Jones, R. N. 2011. Teori dan Praktik Konseling dan Terapi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nurbaity.2012. Efektifitas Teknik Self Instruction dalam Mereduksi Stres Akademik. Skripsi. Bandung : UPI

Prasetyo, B. D. 2013. Keefektifan Teknik Self Instruction untuk Mengurangi Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Ujian. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FIP UM.

Santrock, J W. 2002. Life-Span Development: Perkembangan Masa Hidup. Jakarta: Erlangga.

Widiyanti, A. 2013. Keefektifan Teknik Self Insruction untuk Meningkatkan Self Efficacy dalam Belajar Siswa Kelas VII di SMP Negeri 3 Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FIP UM.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 Fitri Aryadini Dewi, Adi Atmoko, Triyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id

Find Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling on:

google.pngipiii.pnggoogle.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

  View Visitor Stats