PENGEMBANGAN PANDUAN SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN NILAI PEDULI SOSIAL SISWA SMP

Rizka Rosida Hayuni, Elia Flurentin

Abstract


Abstract: This development reaserch aims to produce sociodramas manual to increase the value of social care junior high school students theoretically and practically acceptable. This research method adapted the Borg and Gall procedural model covering the planning stage, the stage of product development and test phase of the product. Design test is test material experts and drama experts, potential users test products and test a small group. These products meet very precise criteria, very useful, very easy and very attractive to mean very feasible to use. It can be concluded that the guidelines have been grateful sociodramas theoretically and practically.

Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan panduan sosiodrama untuk meningkatkan nilai peduli sosial siswa SMP yang berterima secara teoritis dan praktis. Metode penelitian ini mengadaptasi model prosedural Borg and Gall meliputi tahap perencanaan, tahap pengembangan produk dan tahap uji coba produk. Desain uji coba yaitu uji ahli materi dan ahli drama, uji calon pengguna produk dan uji kelompok kecil. Produk ini memenuhi kriteria sangat tepat, sangat berguna, sangat mudah dan sangat menarik sehingga bermakna sangat layak untuk digunakan. Dapat disimpulkan bahwa panduan sosiodrama ini telah berterima secara teoritis dan praktis.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i32016p118


Keywords


social care; sociodramas; junior high school students; kepedulian sosial; sosiodrama; siswa SMP

Full Text:

PDF

References


Borg & Gall, M.D. 1983. Educational Research An Introduction. Broadway, New York: Longman Inc.

Corey, Gerald. 2009. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (Eighth Edition).

Thomson Brooks/Cole.

Goleman, D. 2006. Social Intelligence. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Lickona, T. 2013. Education for Character. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Romlah, T. 2013. Teori dan Praktek Bimbingan Kelompok. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Henny, Tri. 2010. Pengembangan Panduan Sosiodrama untuk Meningkatkan Kecerdasan Sosial Siswa Kelas VIII SMP Negeri 13 Malang. Skripsi, Jurusan Bimbingan dan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang.

Feist, J & Gregory J.F. 2002. Theories of Personality. USA: McGrawHall companies.

Muhibin, S. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta: Erlangga.

Universitas Negeri Malang. 2010. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Malang: Universitas Negeri Malang.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 Rizka Rosida Hayuni, Elia Flurentin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id

Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling is indexed by:

google.pnggoogle.pngipiii.pngone.pngpkpp.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

  View Visitor Stats