Pengaruh Kecerdasan dan Minat Pribadi Sosial terhadap Penyesuaian Diri Mahasiswa Bimbingan dan Konseling

Nina Permata Sari, Ririanti Rachmayanie Jamain

Abstract


Abstract: The objective of this research is to identify the influence of intelligence and social self interest on the adaptation skill of the department of guidance and counseling students. This quantitative research used the multiple regression analysis. It used purposive total sampling technique, with sample of 38 students of Department of Guidance and Counseling, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lambung Mangkurat (ULM). The results show that intelligence and social self interest of the department of guidance and counseling students simultaneously influence the adaptation skill of 35.9%, while the remaining 64.1% is influenced by other factors.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh kecerdasan dan minat pribadi sosial terhadap penyesuaian diri mahasiswa jurusan bimbingan dan konseling. Penelitian kuantitatif ini menggunakan teknik analisis regresi berganda. Teknik sampling menggunakan teknik purposive total sampling, dengan sampel berjumlah 38 orang mahasiswa Jurusan Bimbingan dan Konseling, Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan (FKIP), ULM. Hasil menunjukkan kecerdasan dan minat pribadi sosial mahasiswa jurusan bimbingan dan konseling secara bersama-sama memengaruhi penyesuaian diri sebesar 35,9%, 64,1% sisanya dipengaruhi oleh faktor lain.


Keywords


intelligence; personal social interests; college students’ self-adjustment; kecerdasan; minat pribadi sosial; penyesuaian diri mahasiswa

Full Text:

PDF

References


Abe, K., Niwa, M., Fujisaki, K., & Suzuki, Y. (2018). Associations between Emotional Intelligence, Empathy and Personality in Japanese Medical Students. BMC Medical Education, 18(1), 47. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1165-7

Agustina, N. (2018). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: Deepublish.

Ali, M., & Asrori, M. (2005). Psikologi Remaja dan Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Bumi Aksara.

Artha, N. M. W. I., & Supriyadi, S. (2013). Hubungan antara Kecerdasan Emosi dan Self Efficacy dalam Pemecahan Masalah Penyesuaian Diri Remaja Awal. Jurnal Psikologi Udayana, 1(1), 190–202. https://doi.org/10.24843/jpu.v1i1.25078

Ates, A. (2019). The Impact of the Emotional Intelligence of Learners of Turkish as A Foreign Language on Reading Comprehension Skills and Reading Anxiety. Universal Journal of Educational Research, 7(2), 571–579.

Boynton-Jarrett, R., Rosenberg, L., Palmer, J. R., Boggs, D. A., & Wise, L. A. (2012). Child and Adolescent Abuse in Relation to Obesity in Adulthood: The Black Women’s Health Study. PEDIATRICS, 130(2), 245–253. https://doi.org/10.1542/peds.2011-1554

Cherry, M. G., Fletcher, I., & O’Sullivan, H. (2013). Exploring The Relationships among Attachment, Emotional Intelligence and Communication. Medical Education, 47(3), 317–325. https://doi.org/10.1111/medu.12115

Desmita, D. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik: Panduan bagi Orang tua dan Guru dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP, dan SMA. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Dewi, E., Bundu, P., & Tahmir, S. (2016). The Effect of Emotional Intelligence, Competence and interpersonal Communication on The Performance of Senior High School Teachers through Achievement Motivation in Makassar, Indonesia. The New Educational Review, 44(2), 176–183. https://doi.org/10.15804/tner.2016.44.2.14

Difa, S. F. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosi dan Dukungan Sosial terhadap Resiliensi Mahasiswa Perantau UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Tazkiya: Journal of Psychology, 4(2), 77–97.

Estiane, U. (2015). Pengaruh Dukungan Sosial Sahabat terhadap Penyesuaian Sosial Mahasiswa Baru di Lingkungan Perguruan Tinggi. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental, 4(1), 29–40.

Farkhaeeni, A. (2011). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Konsep Diri pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Jakarta. (Skripsi tidak diterbitkan). UIN Syarif Hidayatullah.

Handono, O. T., & Bashori, K. (2013). Hubungan antara Penyesuaian Diri dan Dukungan Sosial terhadap Stres Lingkungan pada Santri Baru. Empathy, 1(2), 79–89.

Hansen, J. C. (1984). The Measurement of Vocational Interests: Issues and Future Directions. Dalam Brown, S. D. & Lent, R. L. (Ed.), Handbook of Counseling Psychology.

Iflah, I., & Listyasari, W. D. (2013). Gambaran Penyesuaian Diri Mahasiswa Baru. JPPP - Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 2(1), 33–36. https://doi.org/10.21009/JPPP.021.05

Kumalasari, F., & Ahyani, L. N. (2012). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Penyesuaian Diri Remaja di Panti Asuhan. Jurnal Psikologi: PITUTUR, 1(1), 19–28.

Lusiawati. (2013). Kecerdasan Emosi dan Penyesuaian Diri pada Remaja Awal yang Tinggal di Panti Asuhan Uswatun Hasanah Samarinda. EJournal Psikologi, 1(2), 167–176.

Nisa, K. Y. (2017). Hubungan Kecerdasan sosial dan Kepercayaan Diri dengan Penyesuaian Diri pada Mahasantri Mabna Ummu Salamah UIN Malang. (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Nurfitriana, P. (2016). Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Tahun Pertama di Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta. (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Prima, N. R., & Indrawati, E. S. (2018). Hubungan antara Kecerdasan Spiritual dengan Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Tahun Pertama di Fakultas Sains dan Matematika UNDIP. Empati, 7(3), 259–264.

Schoon, I., Parsons, S., & Sacker, A. (2004). Socioeconomic Adversity, Educational Resilience, and Subsequent Levels of Adult Adaptation. Journal of Adolescent Research, 19(4), 383–404. https://doi.org/10.1177/0743558403258856

Suharyat, Y. (2009). Hubungan antara Sikap, Minat dan Perilaku Manusia. Jurnal Region, 1(3), 1–19.

Webster-Stratton, C., Rinaldi, J., & Reid, J. M. (2011). Long-Term Outcomes of Incredible Years Parenting Program: Predictors of Adolescent Adjustment*. Child and Adolescent Mental Health, 16(1), 38–46. https://doi.org/10.1111/j.1475-3588.2010.00576.x

Wibowo, M. E. (2019). Konselor Profesional Abad 21. Semarang: Unnes press.

Yusuf L N, S., & Sugandhi, N. M. (2011). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Zhu, B., Chen, C.-R., Shi, Z.-Y., Liang, H.-X., & Liu, B. (2016). Mediating Effect of Self-Efficacy in Relationship between Emotional Intelligence and Clinical Communication Competency of Nurses. International Journal of Nursing Sciences, 3(2), 162–168. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2016.04.003

Zubaidi, M. (2016). Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Salah Jurusan. (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v4i22019p075

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Nina Permata Sari, Ririanti Rachmayanie Jamain

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id

Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling is indexed by:

google.pngipiii.pnggoogle.pngpkpp.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

  View Visitor Stats