Pengekspresian Jatuh Cinta Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Media Tulisan: Kreativitas atau Vandalisme?

Intan Imaningtyas, Adi Atmoko, Triyono Triyono

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to understand the characteristics of falling in love and the love expression in writing media (graffiti) on Junior High School students. The chosen approach is qualitative approach with phenomenological research type. The subject is students of Sekolah Menengah Pertama Pancadarma Malang. The result shows love is expressed in the form of courting behavior, the love that underlies this relationship is romantic love so it cannot be said to be deep love (unreflective). In love expression, it can be directly (oral and action) or indirect (writing). The expression of love through writing can be classified into written media (school facilities, public facilities, private facilities, social media); writing forms (graffiti, tattoos, reply to comments, replying text messages, poetry, writing letters, short stories); and the content of writing (feelings and desires to be disclosed). It can be concluded that there are two main characteristics of the love expressed in the form of writing, the love expressed in the form of works and love expressed in the form of destructive (vandalism) behavior.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui karakteristik jatuh cinta dan bentuk pengekspresian jatuh cinta melalui media tulisan (coretan) pada siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP). Pendekatan yang dipilih adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian fenomenologi. Subjek adalah siswa SMP Pancadarma Malang. Hasil menunjukkan cinta diekspresikan dalam bentuk perilaku pacaran, cinta yang mendasari hubungan ini adalah cinta romantis sehingga hubungan tidak dapat dikatakan mendalam (unreflective). Dalam pengekspresiannya, cinta dapat diungkapkan secara langsung (lisan dan tindakan) maupun tidak langsung (tulisan). Pengekspresian cinta melalui tulisan dapat diklasifikasi menjadi media tulisan (fasilitas sekolah, fasilitas umum, fasilitas pribadi, media sosial); bentuk tulisan (graffiti, tato, berbalas komentar, bertukar pesan teks, puisi, menulis surat, cerita pendek); dan isi penulisan (perasaan dan keinginan yang ingin diungkapkan). Dapat disimpulkan bahwa ada dua karakteristik utama pengekspresian cinta dalam bentuk tulisan, yaitu cinta yang diekspresikan dalam bentuk karya dan cinta yang diekspresikan dalam bentuk perilaku vandalisme (perusakan).

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v2i42017p165


Keywords


phenomenology; expression in love; written media; graffiti; fenomenologi; pengekspresian jatuh cinta; media tulisan; coretan

Full Text:

PDF

References


Aditia, W. (2006). Love Chemistry. Jakarta: Penerbit Oryza.

Afifah, E., Triyono, T., & Hotifah, Y. (2016). Pengembangan Media Letter Sharing untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Introvert. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 27–32. http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i12016p027

Afifi, J. (2009). Get Your Love (Raihlah Cintamu). Jakarta: Penerbit Oryza.

Allen, V. L., & Greenberger, D. B. (1978). An Aesthetic Theory of Vandalism. Crime & Delinquency, 24(3), 309–321.

Anindyadjati, M., Budiarto, Y., & Monica, M. (2006). Pengaruh Pola Kelekatan Terhadap Jenis Cinta pada Pasangan Suami Istri. Jurnal Psikologi, 4(1), 72–82.

Ariyati, R. A., & Nuqul, F. L. (2016). Gaya Cinta (Love Style) Mahasiswa. Jurnal Psikoislamika, 13(2), 29–38.

Badwilan, A. (2005). Al-Bahitsuna ‘Antil Hubb (Mengelola Rasa Cinta Agar Berbuah Surga). Solo: Wacana Ilmiah Press.

Balgies, S. (2010). Memahami Remaja Sepenuh Hati (88 Fantastic Story: Kesah Curhat dan Solusi Problematika Remaja). Jakarta: Pustaka Kaiswaran.

Barbara, A. (2001). Good Love, Good Sex (Menimbang Kadar Cinta melalui Ekspresi Seksualitas). Yogyakarta: DIVA Press.

Baron, R. A., & Byrne, D. (2000). Social Psychology. 9th ed. Boston: Allyn & Bacon.

Braxton-Davis, P. (2010). The Social Psychology of Love and Attraction. McNair Scholars Journal, 14(1), 6–12.

Budiningsih, A. (2004). Pembelajaran Moral Berpijak pada Karakteristik Siswa dan Budayanya. Jakarta: Rineka Cipta.

Chapman, G. (2007). 5 Bahasa Cinta Menghadapi Remaja. Yogyakarta: Ouills Book Publisher.

Chung, M. C., Farmer, S., Grant, K., Newton, R., Payne, S., Perry, M., … Stone, N. (2002). Gender Difference in Love Styles and Post Traumatic Stress Reactions Following Relationship Dissolution. European Journal of Psychiatry, 16(4), 210–220.

Darmiany, A. (2016). Pengembangan Model Pelatihan Soft-skills pada Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di Kota Mataram. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 47–54. http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i22016p047

de Munck, V. C., Korotayev, A., de Munck, J., & Khaltourina, D. (2011). Cross-cultural Analysis of Models of Romantic Love Among US Residents, Russians, and Lithuanians. Cross-Cultural Research, 45(2), 128–154.

Dewi, H. (2012). Memahami Perkembangan Fisik Remaja. Yogyakarta: Gosyen Publishing.

Dirgantara, S. (2009). Circle of Love. Yogyakarta: Penerbit Pustaka.

Faturochman. (2006). Pengantar Psikologi Sosial. Yogyakarta: Penerbit Pustaka.

Fitriani, M., & Hidayah, N. (2016). Keefektifan Konseling Kelompok Adler untuk Meningkatkan Keterampilan Interpersonal Siswa SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(2), 7–11. http://dx.doi.org/10.17977/um001v1i12016p007

Fromm, E. (2000). The Art of Loving: The Centennial Edition. A&C Black.

Gwynne, R. (1997). Maslow’s Hierarchy of Needs.

Harianto, E. (2005). Psikologi Cinta Sejati. Yogyakarta: Prismasophie.

Houwing, F. L., & Bussey, K. (2017). Moral Disengagement and the Propensity to Endorse Physical Punishment Practices. Journal of Child and Family Studies, 26(4), 1206–1218. http://dx.doi.org/10.1007/s10826-016-0643-y

Kokab, S., & Ajmal, M. A. (2012). Perception of Love in Young Adults. Pakistan Journal of Social and Clinical Psychology, 9(2), 43–48.

Mappiare-AT, A. (2013). Tipe-Tipe Metode Riset Kualitatif untuk Eksplanasi Sosial Budaya dan Bimbingan Konseling. Elang Mas & Prodi Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396.

Mowen, T. J. (2017). The Collateral Consequences of “Criminalized” School Punishment on Disadvantaged Parents and Families. Urban Review, 49(5), 832–851. http://dx.doi.org/10.1007/s11256-017-0423-z

Myers, D. G. (2012). Psikologi Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.

Ontario, T. F. on V., & Beaulieu, L. A. (1981). Vandalism : Responses and Responsibilities : Report of The Task Force on Vandalism. Toronto: The Task Force.

Sailor, J. L. (2013). A Phenomenological Study of Falling Out of Romantic Love. The Qualitative Report, 18(19), 1–22.

Schneider, N. Y., Fletcher, T. P., Shaw, G., & Renfree, M. B. (2010). The Effect of Pregnant and Oestrous Females on Male Testosterone and Behaviour in The Tammar Wallaby. Hormones and Behavior, 58(3), 378–384.

Setiawan, Y. (2014). Kesempurnaan Cinta dan Tipe Kepribadian Kode Warna. PERSONA: Jurnal Psikologi Indonesia, 3(1), 90–96.

Soejoeti, S. Z. (2001). Perilaku Seks di Kalangan Remaja dan Permasalahannya. Media Penelitian dan Pengembangan Kesehatan, 11(1), 30–35.

Sternberg, R. J., & Barnes, M. L. (1988). The Psychology of Love. Yale University Press.

Suryani, L., Syahniar, S., & Zikra, Z. (2013). Penyesuaian Diri pada Masa Pubertas. Konselor, 2(1), 136–140.

Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2009). Psikologi Sosial. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Townsend, R. (2009). Love Well a Basic Book on Loving. Jakarta: Andi.

Van der Kolk, B. A., Perry, J. C., & Herman, J. L. (1991). Childhood Origins of Self-destructive Behavior. American Journal of Psychiatry, 148(12), 1665–1671.

Vukich, L., & Vandegriff, S. (2005). Disturbing Behavior: 53 Alarming Trends of Teens and How to Spot Them. Living Ink Books.

Wilson, T. (2002). Alfred Schutz, Phenomenology and Research Methodology for Information Behaviour Research. The New Review of Information Behaviour Research, 3(71), 1–15.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Intan Imaningtyas, Adi Atmoko, Triyono Triyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email : jkbk.fip@um.ac.id

Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling is indexed by: 

indexing_footer.pnggoogle.pnggoogle.pngipiii.pngone.pngpkpp.png

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

 
View Visitor Stats