Karakter Ideal Konselor Multibudaya Berdasarkan Nilai Luhur Semar
Abstract
Abstract: Nowadays a lot of counselor labeling their counselee which caused counselor’s lack of multicultural insights. Labeling may have a poor impact on the counselor’s decision in selecting counseling intervention strategies. The multicultural insights of counselors must be enhanced by building an ideal character in themselves. This ideal character is concerned with the understanding and behavior of counselors to respond the condition of heterogeneous counselees and how high the curiosity, interest and motivation of counselors to constantly add multicultural insights that they have. The noble values contained within Semar can be attributed to how the ideal character of multicultural counselors. This study aims to explain the ideal character of multicultural counselor taken from the noble value of Semar as well as linking the character with multicultural competence of counselor. This research uses qualitative approach of library research type. The ideal characteristics of multicultural counselors that can be formulated include: (1) religious; (2) neutral; (3) tolerance; (4) sincere; (5) discipline; (6) social care; (7) friendly; (8) fair; (9) honest; (10) supple; (11) democratic; and (12) curiosity.
Abstrak: Saat ini banyak konselor yang melakukan pelabelan karena kurangnya wawasan multibudaya konselor tersebut. Pelabelan yang dilakukan oleh konselor ini dapat berdampak kurang baik terhadap pemilihan strategi intervensi konselor terhadap konselinya. Wawasan multibudaya yang dimiliki konselor harus ditingkatkan dengan cara membangun karakter yang ideal pada diri mereka. Karakter ideal ini berkaitan dengan pemahaman dan perilaku konselor untuk menyikapi kondisi konseli yang heterogen serta seberapa tinggi rasa ingin tahu, minat maupun motivasi konselor untuk senantiasa menambah wawasan multibudaya yang mereka miliki. Nilai-nilai luhur yang terdapat di dalam diri Semar dapat dikaitkan dengan bagaimana karakter ideal konselor multibudaya. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan karakter ideal konselor multibudaya yang diambil dari nilai luhur Semar serta mengkaitkan karakter tersebut dengan kompetensi multibudaya konselor. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif tipe library research. Karakter ideal konselor multibudaya yang dapat dirumuskan antara lain: (1) religius; (2) netral; (3) toleransi; (4) tulus; (5) disiplin; (6) peduli sosial; (7) bersahabat; (8) adil; (9) jujur; (10) luwes; (11) demokratis; dan (12) rasa ingin tahu.
Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um001v2i22017p058
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bayuadhy, G. (2014). Wong Sugih Mati Keluwen, Falsafah Kearifan Jawa di Tengah Zaman Edan. Yogyakarta: DIVA Press.
Constantine, M. G., & Sue, D. W. (Eds.). (2005). Strategies for Building Multicultural Competence in Mental Health and Educational Settings. Canada: John Wiley & Sons.
Corey, G. (2009). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, Eight Edition. Belmot, CA: Brooks/Cole.
Corey, G. (2013). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, Ninth Edition. Belmot, CA: Brooks/Cole.
Cross, M.C., & Papadopoulos, L. (2001). Becoming a Therapist : A Manual for Personal and Professional Development. USA: by Taylor and Francis Inc.
Endraswara, S. (2014). Politik Gaya Sengkuni dan Estetika Semar Kajian Antropologi Sastra Terhadap Pemilu Legislatif. Masyarakat, Kebudayaan dan Politik, 27(4), 195-205. doi:http://dx.doi.org/10.20473/mkp.V27I42014.184-195
Geldard, K., & Geldard, D. (2011). Keterampilan Praktik Konseling: Pendekatan Integratif. Jakarta: Pustaka Pelajar.
George, M.W. (2008). The Element of Lybrary Research. United Kingdom: Princeton University Press.
Hambali, IM. (2016). Perspektif “Family System Intervency” Untuk Proteksi Karakter Kebajikan Siswa SMA. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(1), 12-18. Diambil dari http://journal2.um.ac.id/index.php/jkbk/article/view/627
Hermawan, D. (2013). Semar dan Kentut Kesayangannya. Yogyakarta: DIVA Press.
Izzati, A. (2017). Nilai-nilai Konstruk Harmoni Perspektif Tokoh Wayang Semar. FIKRAH, 4(2), 261-275. doi:http://dx.doi.org/10.21043/fikrah.v4i2.1631
Matsumoto, D., & Juang, L. (2016). Culture and psychology. Nelson Education.
Notopertomo, M., & Jatirahayu, W. (2012). 51 Karakter Tokoh Wayang Populer. Klaten: PT Hafamira.
Setyaputri, N.Y. (2015). Koneksitas Nilai-nilai Luhur di dalam Semar (Badranaya) terhadap Ciri-ciri Konselor Multibudaya dan Praktik Konseling Multibudaya. In S. Sugiharto (Ed.) UNNES: Seminar Nasional Konseling Berbasis Multikultural (pp. 92). Semarang: Fakultas Ilmu Pendidikan UNNES
Soeharto & Rukmana, H. (1991). Butir-butir Budaya Jawa, Hanggayuh Kasampurnaning Hurip Berbudi Bawaleksana Ngudi Sejatining Becik. Jakarta: Yayasan Purna Bhakti Pertiwi.
Sue, D. W., Arrendondo, P., & McDavis, R. J. (1992). Multicultural Counseling Competencies and Standards: A Call to the Profession. Journal of Counseling & Development, 70(4), 477–486. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1992.tb01642.x
Tjahyadi, S. (2016). Dekonstruksi Pemahaman Budaya Jawa tentang Hakikat dan Hubungan Kawula-Gusti pada Lakon Wayang ”Semar Kuning”. Jurnal Filsafat, 19(2), 103–125. https://doi.org/10.22146/jf.3441
Wahyudi, A. (2014). Bersatu Manunggaling Kawula Gusti. Jogjakarta: DIVA Press.
Wibowo, M. E. (2015). Perspektif Konseling Multikultural dalam Masyarakat Indonesia. Paper presented at Seminar Nasional Perspektif Konseling Berbudaya Multikultural, Semarang, Jawa Tengah
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Nora Yuniar Setyaputri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print)
Email: jkbk.fip@um.ac.id
Find Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling on:
![]() This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License | ![]() |
View Visitor Stats