Pengembangan Multimedia Pembelajaran Energi dalam Sistem Kehidupan

Alfin Nurullah, Yerry Soepriyanto, Sulton Sulton, Arafah Husna

Abstract


Abstrak

Tujuan dari pengembangan ini adalah menghasilkan suatu produk multimedia pembelajaran yang layak digunakan untuk belajar. Multimedia pembelajaran yang dikembangkan untuk mata pelajaran IPA siswa SMP dengan sub pokok bahasan energi dalam sistem kehidupan manusia. Model pengembangannya merujuk pada Lee dan Owen dengan tiga tahap pengembangan yang dilaksanakan dari lima tahapan yang dianjurkan. Tahap pertama adalah analisis, tahap kedua adalah desain dan tahap ketiga adalah pengembangan. Untuk uji coba produk, siswa SMP yang dilibatkan sejumlah 23 orang. Hasil yang diperoleh adalah multimedia pembelajaran layak untuk digunakan oleh ahli media dan ahli materi. Hasil uji coba juga mendapat tanggapan positif dari pebelajar, baik secara perorangan, kelompok kecil maupun besar.

 

Abstract

The purpose of this development is to produce a valid multimedia learning product used for learning. Multimedia learning developed for science subjects junior high school students with sub-topics energy in the human life system. The development model refers to Lee and Owen with three stages of development carried out from the five recommended stages. The first stage is analysis, the second stage is design and the third stage is development. For product trials, 23 junior high school students were involved. The results obtained are learning multimedia suitable for use by media experts and material experts. The trial results also received positive responses from students, both individuals, small and large groups.

Keywords


Developing; Interactive Multimedia; elementary school science; energies in living system

Full Text:

PDF

References


Alessi, S. M. (2000). Simulation design for training and assessment. In H. F. O’Neil & D. H. Andrews (Eds.), Aircrew training and assessment (pp. 197–222). NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Anas, M. A., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan multimedia tutorial topologi jaringan untuk smk kelas x teknik komputer dan jaringan. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(4), 8.

Ariani, N., & Haryanto, D. (2010). Pembelajaran multimedia di sekolah. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Arikunto, S. (2010). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-based instructional design: Computer-based training, web-based training, distance broadcast training, performance-based solutions (2nd ed). San Francisco: Jossey-Bass.

Mullis, I. V., Martin, M. O., Gonzalez, E. J., Gregory, K. D., Garden, R. A., O’Connor, K. M., & Smith, T. A. (2001). TIMMS 1999 mathematics benchmarking report, eighth grade: Achievement results for US states and districts in an international context. Chestnut Hill: Boston College.

Mulyani, Y. F., Praherdhiono, H., & Soepriyanto, Y. (2017). Pengembangan multimedia pembelajaran dengan pendekatan saintifik. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(2), 6.

Najib, M. B. A., Setyosari, P., & Soepriyanto, Y. (2018). Multimedia interaktif untuk belajar penjumlahan dan pengurangan pecahan. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 6.

Putra, A. P., Soepriyanto, Y., & Husna, A. (2018). Pengembangan multimedia game edukasi tentang keragaman masakan khas daerah-daerah di indonesia untuk kelas v sd. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(4), 8.

Sadiman, A. (2010). Media Pendidikan. Rajawali Pers.

Setyosari, P., & Sihkabuden. (2005). Media Pembelajaran. Malang: Elang Mas.

Widodo, H. (2016). Potret pendidikan di indonesia dan kesiapannya dalam menghadapi masyarakat ekonomi asia (MEA). Cendekia: Journal of Education and Society, 13(2), 293. https://doi.org/10.21154/cendekia.v13i2.250




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v2i42019p315

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Alfin Nurullah, Yerry Soepriyanto, Sulton Sulton, Arafah Husna

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats