Pengembangan Game Labu Siswa Kelas VII
Abstract
Earth layer game (Game LABU) is modifying science learning media into a fun game to increase student motivation. The teaching and learning media developed is the LABU game for Natural Science (IPA) subjects. The aim of developing the LABU game is to produce a LABU multimedia game product for grade VII students that is feasible to be applied in learning. This study uses the Lee & Owens method. Evaluation of LABU multimedia game products by several media experts and material experts. The LABU game product trial involved 6 grade VII students of SMPN 2 Gurah. In conclusion, product review data received positive responses in the positive category.
Abstrak
Game lapisan bumi (Game LABU) yaitu memodifikasi media belajar IPA menjadi sebuah permainan menyenangkan untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Media belajar mengajar yang dikembangkan yaitu game LABU mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). Tujuan pengembangan game LABU yaitu untuk menghasilkan produk multimedia game LABU siswa kelas VII yang layak diterapkan didalam pembelajaran. Penelitian ini menggunakan metode Lee & Owens. Penilaian terhadap produk multimedia game LABU yaitu oleh beberapa ahli media dan ahli materi. Uji coba produk game LABU melibatkan 6 siswa kelas VII SMPN 2 Gurah. Simpulan data hasil review produk memperoleh tanggapan positif dalam kategori positif.
Full Text:
PDFReferences
Asghari Nekah, S. M., Kalani, S., & Ghanaee Chaman Abad, A. (2013). An introduction to designing educational-computer games with the linguistics approach in the area of disorders especially in learning. Exceptional Education Journal, 5(118), 36-48.
Baddeley, A. (2010). Working Memory. Current Biology, (Online), 20 (4): 136-140.
Bire, A. L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh gaya belajar visual, auditorial, dan kinestetik terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(2).
Danim, S. (2008). Media Komunikasi Pendidikan Pelayanan Profesional Pembelajaran dan Mutu Hasil Belajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Dasar, S., Handriyantini, E., Kom, S., & Mt, M. (2009). Permainan Edukatif (Educational Games) Berbasis Komputer untuk Siswa Sekolah Dasar. June, 2015(9).
Dewi, D. A. P., Wibawa, & Setya C. (2017). Pengembangan Game Edukasi “Krishna Adventure” dengan Metode Pembelajaran Menyenangkan (Joyful Learning). Jurnal IT-EDU, 2(1), 155-161.
Hakim, A. R., & Windayana, H. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. EduHumanioral Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(2).
Hermawan, D. P. (2017). Efektivitas Penggunaan game edukasi berjenis puzzle, RPG dan Puzzle RPG sebagai sarana belajar matematika. Surabaya:Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Hidayatulloh, S., Praherdhiono, H., & Wedi, A. (2020). Pengaruh Game Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Pemahaman Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 199-206.
Hurd, Daniel dan Jenuings, Erin. 2009. “Standardized Educational Games Ratings: Suggested Criteria “. Karya Tulis Ilmiah
Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-based instructional design: computer-based training, web-based training, distance broadcast training, performance-based solutions. John Wiley & Sons
McLaren, B. M., Adams, D. M., Mayer, R. E., & Forlizzi, J. (2017). A computer-based game that promotes mathematics learning more than a conventional approach. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), 7(1), 36-56.
Melero, J., Leo, H., & Davinia. (2014). A Model for the Design of Puzzle-Based Games Including Virtual and Physical Objects. International Forum of Educational Technology & Society, 17(3), 192-207.
Munir. (2013). Multimedia dan Konsep Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Nuraeni, E. T., Soepriyanto, Y., & Husna, A. (2020). Role Playing Game Periodisasi Zaman Praaksara sebagai Multimedia Pembelajaran Sejarah untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 340-349.
Pramuditya, S. A., Noto, M. S., & Purwono, H. (2018). Desain Game Edukasi Berbasis Android pada Materi Logika Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 165-179.
Prensky, M. (2001). Fun, Play and Games: What Makes Games Engaging. Digital game-based learning, 5(1), 5-31.
Putra, A. P., Soepriyanto, Y., & Husna, A. (2019). Pengembangan multimedia game edukasi tentang keragaman masakan khas daerah-daerah di indonesia untuk kelas v sd. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(4), 299-306.
Ramadhan, H. F., Sitorus, S. H., & Rahmayuda, S. (2019). Game Edukasi Pengenalan Budaya dan Wisata Kalimantan Barat Menggunakan Metdoe Finite State Machine Berbasis Android. Coding Jurnal Komputer dan Aplikasi, 7(01).
Rianingtias, Okta. (2019). Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Biologi Bernuansa Motivasi Siswa Kelas XI di SMA/MA. Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.
Rohwati, M. (2012). Penggunaan Education Game untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Biologi Konsep Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1), 75-81.
Royle, K. (2008). Game-based learning: A different perspective. Innovate: Journal of Online Education, 4(4).
Samsul, A. H. (2016). Game Edukasi Cepat Tepat Dengan Metode Finite State Machine (Fsm) Pada Smartphone. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Sujalwo, S., & Sukirman, S. (2017). Pengembangan Game Berbasis Komputer sebagai Media Pembelajaran IPA Terpadu Kelas VIII SMP. Manajemen Pendidikan, 12(3), 239-247.
Surahman, E., & Surjono, H., D. (2017). Pengembangan Adaptive Mobile Learning Pada Mata Pelajaran Biologi SMA Sebagai Upaya Mendukung Proses Blended Learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan. 4(1), 26-37
Surahman, E., & Alfindasari, D. (2017, September). Developing adaptive mobile learning with the principle of coherence Mayer on biology subjects of high school to support the open and distance education. In 3rd International Conference on Education and Training (ICET 2017) (pp. 184-190). Atlantis Press.
Wolf. (2000). Genre and the Video Game (chapter 6 of the medium of the video
game)
Wulandari, R., Susilo, H., & Kuswandi, D. (2016). Multimedia Interaktif Bermuatan Game Edukasi Sebagai Salah Satu Alternatif Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 1-7.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v4i32021p242
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Dini Hapsari, Agus Wedi, Sulthoni Sulthoni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).
Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id
========================================================================================================
INDEXED BY | TOOLS | PLAGIARISM CHECK | ARTICLE TEMPLATE |
|
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)