Video Animasi Mesin Offset Sebagai Media Pembelajaran Cetak Offset

Toriqu Ahira Rohmana, Saida Ulfa, Eka Pramono Adi

Abstract


The offset machine animation video is a product in the form of a learning video that facilitates and increases student motivation. Research and Development (R&D) or research and development is a research method used to produce products. The method used refers to Sadiman's model. The learning media developed contains Offset Printing subjects, Paper Transportation material on an Offset Machine. This product was developed for students of Graphic Production which is feasible to be applied in the learning process and has a complementary position, which means that it is designed and aimed at complementing the material to be conveyed in the learning process. The feasibility of this product has been tested by media experts, namely an Educational Technology lecturer and material expert, a productive subject teaching teacher with more than 10 years of experience in teaching and has found feasible criteria. The product has also been tested on students majoring in Graphic Production and the research has received a majority of positive responses. So it can be concluded that the animated video has the privilege of making it easier for students, increasing student attractiveness, and increasing student motivation in student learning activities hereby declared fit for use.

Abstrak 

Video animasi mesin offset adalah sebuah produk berupa video pembelajaran yang memudahkan dan meningkatkan motivasi belajar siswa. Research and Development (R&D) atau penelitian dan pengembangan merupakan metode penelitian yang digunakan untuk menghasilkan produk. Metode yang digunakan  mengacu pada model Sadiman. Media pembelajaran yang dikembangkan memuat mata pelajaran Cetak Offset materi Transportasi Kertas pada Mesin Offset. Produk ini dikembangkan untuk siswa Produksi Grafika yang  layak diterapkan didalam proses  pembelajaran dan berposisi menjadi pelengkap, yang berarti dirancang dan ditujukan melengkapi materi yang akan disampaikan dalam proses pembelajaran. Kelayakan produk ini telah diuji oleh ahli media adalah seorang dosen Teknologi Pendidikan dan ahli materi seorang guru pengajar matapelajaran produktif berpengalaman mengajar lebih dari 10 tahun dan  mendapati kriteria layak. Produk juga telah diujicobakan kepada siswa jurusan Produksi Grafika dan penelitian mendapatkan tanggapan mayoritas positif. Sehingga dapat disimpulkan bahwa video animasi memiliki keistimewaan yaitu memudahkan siswa, menambah kemenarikan siswa, serta menambah motivasi siswa dalam aktifitas belajar siswa dengan ini dinyatakan layak digunakan.


Keywords


Video Animasi; Offset; Media Pembelajaran; Cetak Offset;

Full Text:

PDF

References


Al-Rahmi, W. M., Alias, N., Othman, M. S., Marin, V. I., & Tur, G. (2018). A model of factors affecting learning performance through the use of social media in Malaysian higher education. Computers & Education, 121, 59–72.

Apriliyani, F. (2020). Identifikasi Motivasi Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Video Animasi Tentang Sumber Daya Alam. Integrated Science Education Journal, 1(1), 23–29.

Aydemir, C., & Yenidoğan, S. (2019). The influence of surface tension on wetting in dampening solution and sustainability of printing: A review. J Graph Eng Des, 10(1), 5–11.

Efendi, Y. A., Adi, E. P., & Sulthoni, S. (2020). Pengembangan Media Video Animasi Motion Graphics pada Mata Pelajaran IPA di SDN Pandanrejo 1 Kabupaten Malang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(2), 97–102.

Erolin, C., Reid, L., & McDougall, S. (2019). Using virtual reality to complement and enhance anatomy education. Journal of Visual Communication in Medicine, 42(3), 93–101.

Esendemir, G. (2014). Effect of physical modeling and computer animation implemented with social constructivist instruction on understanding of human reproductive system.

Fahyuni, E. F., & Istikomah, I. (2016). Psikologi Belajar & Mengajar (kunci sukses guru dalam interaksi edukatif).

Fauziyah, E. I., Praherdhiono, H., & Ulfa, S. (2020). Efektivitas Penggunaan Video dengan Pengayaan Tokoh dan Animasi terhadap Pemahaman Konseptual Siswa. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 448–455.

Febrianto, G. L., Sulton, H. P., & Praherdiono, H. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran untuk Pelatihan Instalasi Tenaga Listrik. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 149–157.

Fitriani, A. A., Ulfa, S., & Adi, E. P. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Sistem Pernapasan Manusia Sebagai Upaya Mendukung Kebijakan Belajar Di Rumah. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 303–316.

González, G., & Skultety, L. (2018). Teacher learning in a combined professional development intervention. Teaching and Teacher Education, 71, 341–354. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.02.003

HALILI, S. H., SULAIMAN, S., & ABD RASHID, M. R. (2011). The Effectiveness of Learning Process Using Video Conferencing Technology. Jurnal Pendidikan Malaysia (Malaysian Journal of Education), 36(1), 55–65.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 90–96.

Haythornthwaite, C., Kumar, P., Gruzd, A., Gilbert, S., Esteve del Valle, M., & Paulin, D. (2018). Learning in the wild: Coding for learning and practice on Reddit. Learning, Media and Technology, 43(3), 219–235.

Iftene, A., & Trandabăț, D. (2018). Enhancing the attractiveness of learning through Augmented Reality. Procedia Computer Science, 126, 166–175.

Imamah, N. (2012). Peningkatan hasil belajar IPA melalui pembelajaran kooperatif berbasis konstruktivisme dipadukan dengan video animasi materi sistem kehidupan tumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(1).

Kurniawan, D. C., Kuswandi, D., & Husna, A. (2018). Pengembangan media video pembelajaran pada mata pelajaran IPA tentang sifat dan perubahan wujud benda kelas IV SDN Merjosari 5 Malang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(2), 119–125.

Lee, J., Han, J. H., Kim, M. S., Lee, H. S., Han, S. Y., Lee, S. J., & Chae, H. (2020). Teaching Yin-Yang biopsychology using the animation, “Pororo the Little Penguin”. European Journal of Integrative Medicine, 33, 101037. https://doi.org/10.1016/j.eujim.2019.101037

Lin, L., & Li, M. (2018). Optimizing learning from animation: Examining the impact of biofeedback. Learning and Instruction, 55, 32–40. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.02.005

Luhulima, D. A., Degeng, N. S., & Ulfa, S. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran Karakter Mengampuni Berbasis Animasi Untuk Anak Sekolah Minggu. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 3(2), 110–120.

Luppy, F. M., Anwar, R. B., Linuhung, N., Agustina, R., & Rahmawati, D. (2020). The Development of Animation-Based Learning Media Using Construct 2 On Logic Material. Matematika Dan Pembelajaran, 7(2), 13–21.

Manolev, J., Sullivan, A., & Slee, R. (2019). The datafication of discipline: ClassDojo, surveillance and a performative classroom culture. Learning, Media and Technology, 44(1), 36–51.

Massey, D., Byrne, J., Higgins, N., Weeks, B., Shuker, M.-A., Coyne, E., Mitchell, M., & Johnston, A. N. B. (2017). Enhancing OSCE preparedness with video exemplars in undergraduate nursing students. A mixed method study. Nurse Education Today, 54, 56–61.

Montero Perez, M. (2020). INCIDENTAL VOCABULARY LEARNING THROUGH VIEWING VIDEO: THE ROLE OF VOCABULARY KNOWLEDGE AND WORKING MEMORY. Studies in Second Language Acquisition, 42(4), 749–773. Cambridge Core. https://doi.org/10.1017/S0272263119000706

Muhammad, M. (2017). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87–97.

Sadiman, A. (n.d.). Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Saputri, F. I. (2016). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditori, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Bejajar Siswa. Jurnal Prima Edukasia, 3(01), 25–36.

SATRIESNA, I. (2016). Aplikasi Pembelajaran Ilmu Grafika Berbasis Multimedia.

Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai upaya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26–37.

Tarchi, C., Zaccoletti, S., & Mason, L. (2021). Learning from text, video, or subtitles: A comparative analysis. Computers & Education, 160, 104034. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104034

Tu, J.-C., Liu, L.-X., & Wu, K.-Y. (2018). Study on the learning effectiveness of Stanford design thinking in integrated design education. Sustainability, 10(8), 2649.

Wahyuni, Y. (2017). Identifikasi Gaya Belajar (Visual, Auditorial, Kinestetik) Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Bung Hatta. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 10(2).

Widiyasanti, M., & Ayriza, Y. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Karakter Tanggung Jawab Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1).

Yuhadiman, Y. (2014). LKP: Observasi Proses Cetak pada Divisi Packaging PT. Temprina Media Grafika.

Zhang, H., & Pan, J. (2019). Casm: A deep-learning approach for identifying collective action events with text and image data from social media. Sociological Methodology, 49(1), 1–57.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i12022p052

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Toriqu Ahira Rohmana, Saida Ulfa, Eka Pramono Adi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats