Pengembangan Storytelling Untuk Pengenalan Pemrograman Sederhana Dengan Pendekatan Object Oriented Programming Di Sekolah Dasar

Anggita Putri Ningrum, Punaji Setyosari, Yerry Soepriyanto

Abstract


Abstract and complex material about an introduction to programming if it is based on writing computer programs will be very difficult to understand if it is directly given to elementary school students. The development of the storytelling method with an Object Oriented Programming (OOP) approach for an introduction to simple programming becomes relevant. The OOP approach for an introduction to simple programming in elementary school will lead students to understand programming logic. The stages in developing it include analysis, design and development. The results of the trial show that the media experts gave very appropriate responses to be used, as well as the Material Experts I and II. This can be interpreted that development is very feasible to be tested in the field to get student responses.

Abstrak
Materi abstrak dan kompleks tentang pengenalan pemrograman jika berbasis penulisan program komputer akan sangat sulit dipahami jika langsung diberikan kepada siswa sekolah dasar. Pengembangan metode storytelling dengan pendekatan Object Oriented Programming (OOP) untuk pengenalan pemrograman sederhana menjadi relevan diterapkan. Pendekatan OOP untuk pengenalan pemrograman sederhana di sekolah dasar akan mengantarkan peserta didik dalam memahami logika pemrograman.  Tahapan dalam mengembangkannya meliputi analisis, desain dan pengembangan. Hasil uji coba menunjukkan bahwa ahli media memberi tanggapan sangat layak untuk dimanfaatkan, begitupula dengan Ahli Materi I dan II. Hal ini bisa dimaknai bahwa pengembangan sangat layak untuk diujicobakan di lapangan untuk memperoleh tanggapan siswa.


Keywords


Object Oriented Programming; Logika; Pemrograman; Storytelling;

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Cetakan XII. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. Arikunto. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan.

Ayuni, R. D., Siswati, S., & Rusmawati, D. (2013). Pengaruh Storytelling terhadap Perilaku Empati Anak. Jurnal Psikologi, 12(2), 121-130.

Chen, W. K., & Cheng, Y. C. (2007). Teaching object-oriented programming laboratory with computer game programming. IEEE Transactions on Education, 50(3), 197-203.

Hamdani. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.

Maryadi, H. (2018). Bercerita tematik dengan pendekatan saintifik. Jakarta: Erlangga.

Molenda, M. (2003). The ADDIE model. Encyclopedia of Educational Technology, ABC-CLIO.

Muriati, S. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Sel dengan Model ADDIE pada Program Studi Pendidikan Biologi UIN Alaudin Makassar. Tesis Tidak Diterbitkan. Program Pasca Sarjana UM Malang.

Nair, S. M., Yusof, N. M., & Hong, S. C. (2014). Comparing the effects of the story telling method and the conventional method on the interest, motivation and achievement of Chinese primary school pupils. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3989-3995. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814008957

Naista, D. (2016). Bikin Framework PHP Sendiri dengan OOP dan MVC. Yogyakarta: Lokomedia

Permendikbud Nomor 37 Tahun 2018 Tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Prawiradilaga, Salma Dewi. (2008). Prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Retnoningsih, E., Shadiq, J., & Oscar, D. (2017). Pembelajaran Pemrograman Berorientasi Objek (Object Oriented Programming) Berbasis Project Based Learning. Informatics for Educators and Professionals, 2(1), 95-104.

Sanjaya, Wina. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, Prenada Media Group.

Saringendyanti, E. (2017). Upaya menumbuhkan minat baca dan olah raga bagi anak usia sekolah di mekargalih, jatinangor, sumedang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(5).

Simatupang, D., Ramadhani, R., & Manurung, M. P. (2019, December). An Effort to Increase the Concentration of Children at 5-6 Years Old using the Storytelling Methods at ST Theresia Kindergarten Binjai TA 2014/2015. In Proceeding International Conference of Science Education in Industrial Revolution 4.0 (pp. 68-74).

Soepriyanto, Y., & Kuswandi, D. (2021, September). Gamification Activities for Learning Visual Object-Oriented Programming. In 2021 7th International Conference on Education and Technology (ICET) (pp. 209-213). IEEE.

Soepriyanto, Y., Rumianda, L., Permatasari, A. M., & Nurabadi, A. (2021). Gamification Berbasis Learning Management System di SIPEJAR. Simposium Nasional Gagasan Keprofesian bagi Alumni AP, MP, dan MPI dalam Menghadapi Tantangan di Era Global Abad 21, 1(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i22022p172

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Anggita Putri Ningrum, Punaji Setyosari, Yerry Soepriyanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats