Pengembangan Screencast Presentasi Akuntansi Untuk Siswa SMA

Khairil Anam, I Nyoman Sudana Degeng, Nurmida Catherine Sitompul

Abstract


Interest, attention and motivation of students in doing learning can be made more interesting by using learning media in the form of screencasts. Screencast is the activity of recording from a computer screen display or also called screen capture video with additional narration in the form of audio. In using this media, students can learn independently, because the material can be repeated as needed. Presentation of material that is interesting and clear, does not give people boredom because the learning is coherent according to the learning procedure, is not complicated and can be equipped with practice questions and discussions. Very clear and good voice filling, various images, colors and motion effects add value to the use of this learning media, so that material in lessons that are considered difficult can be completed easily. Students can clearly know the course of the lesson and explain the material. This research development method uses the ADDIE model. This method includes Analysis, Design, Development and Implementation and Evaluation. Validation from media experts, material experts and colleagues, even this media was tested on 34 students/respondents. The conclusion on this media is through the responses of each validator questionnaire so that this media gets results in the form of criteria that are very suitable for use in the learning process.

Abstrak
Minat, perhatian dan motivasi siswa dalam  melakukan pembelajaran  dapat dibuat lebih menarik dengan menggunakan media pembelajaran berupa  screencast. Sceencast adalah kegiatan merekam dari tampilan layar komputer dari  atau disebut juga screen capture video dengan tambahan narasi berupa audio. Dalam menggunakan media ini, siswa dapat melakukan pembelajaran secara  mandiri, karena materi bisa diulang-ulang sesuai kebutuhan. Penyajian materi yang menarik dan jelas, tidak memberi rasa bosan bagi karena pembelajarannya runtut sesuai prosedur pembelajaran,  tidak berbelit-belit dan bisa dilengkapi latihan soal serta pembahasannya. Pengisian suara yang sangat jelas dan baik, bermacam gambar, warna dan efek gerakan memberi nilai tambah pada pengguaan media pembelajaran ini, sehingga materi pada pelajaran yang dirasa  sulit dapat diselesaikan dengan mudah. Siswa bisa mengetahui secara jelas jalannya pelajaran serta penjelasan materi. Metode pengembangan penelitian ini menggunakan model ADDIE. Metode ini meliputi Analisis, Desain, Pengembangan dan Pelaksanaan serta Evaluasi. Validasi  dari ahli media, ahli materi dan teman sejawat , media inipun diujicobakan kepada 34 siswa/responden. Kesimpulan pada media ini melalui  tanggapan masing-masing angket validator sehingga  media ini mendapatkan hasil berupa  kriteria yang sangat layak digunakan dalam proses pembelajaran.


Keywords


pengembangan; screencast; presentasi; akuntansi

Full Text:

PDF

References


Ali, M., Zamzuri, A., Samsudin, K., Hassan, M., & Sidek, S. F. (2011). Does Screencast Teaching Software Application Needs Narration for Effective Learning?. Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 10(3), 76–82.

Andini, A., Sulton, S., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Screencast untuk Belajar Software Animasi 3D. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(4), 297-305.

Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali.

Degeng, I.N.S. (2001). Media Pembelajaran Menuju Pribadi Unggul Lewat Perbaikan Kualitas Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Universitas Negeri Malang: Lembaga Pengembangan Pendidikan dan Pembelajaran (LP3).

Delianti, V. I. (2018). Perancangan dan Implementasi Multimedia Interaktif dengan Metode Exploratory Tutorial Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 11 (1) 69-70.

Departemen Pendidikan Nasional, (2008), Kamus Bahasa Indonesia, Jakarta : mydyredzone, hal. 843 2 Arikunto, (2005), Manajemen Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta, , hal.51 3 Nana Sudjana, (1995), Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung :. Remaja Rosdakarya.

Depdikbud (1982). Materi dan Program Latihan Kerja Guru PMP SLTP. Penerbit Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah : Jakarta.

Evatasari, F. F., Abidin, Z., & Soepriyanto, Y. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Screencast Dos Command Terhadap Peningkatan Pemahaman Siswa. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 207-215.

Febrianto, G. L., Sulton, Praherdiono, H., (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran Untuk Pelatihan Instalasi Tenaga Listrik. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 3 (2), 149-157.

Fitriani, A. A., Ulfa, S., Adi, E. P. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Sistem Pernapasan Manusia sebagai Upaya Mendukung Kebijakan Belajar di Rumah. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 3 (3), 303-316

Isnanto, R. R. (2004). Aplikasi Teknologi Multimedia pada Bidang Pendidikan Sains dan Teknologi. In Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI).

Jhon West, W. T. (2016). Enhancing the assessment experience: improving student perceptions, engagement and understanding using online video feedback. Innovations in Education and Teaching International, 53(4) 400-410.

Kristanto, A. (2010). “Pengembangan Media Komputer Pembelajaran Multimedia Mata Pelajaran Fisika Pokok Bahasan Sistem Tata Surya bagi Siswa Kelas 2 Semester I di SMAN 22 Surabaya”. Jurnal Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Surabaya 10 (2): 12-25.

Megawati, N. M. S., & IGALP, U. (2020). English Learning with Powtoon Animation Video. Journalof Education Technology, 4(2), 110-119.

Muslichah, V. M., Atiqoh, A., & Walujo, D. A. (2022). Pengembangan Screencast Software CAD Untuk Pembuatan Pola Busana. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 100-110.

Powell, L. M. (2015). Evaluating the effectiveness of self-created student screencasts as a tool to increase student learning outcomes in a hands-on computer programming course. Information Systems Education Journal, 13(5), 106.

Putra, B. T., Sulton, S., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Screencast sebagai Electronic Performance Support System dalam Pemanfaatan Sipejar UM. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(4), 252-260.

Putra, I. G. D., & Sujana, I. W. (2020). Hasil belajar IPS menggunakan Kolaborasi Model Discovery Learning Berbasis Media Animasi. Journal of Education Technology, 4(2), 103-109.

Riasti, M. f., Suyatna, A., & Wahyudi, I. (2016). Pengembangan Media Interaktif Model Tutorial Pada Materi Impuls Dan Momentum. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(1), 81-91.

Soepriyanto, Y. (2019). Peran Screencast dalam Memfasilitasi Pembelajaran. Edcomtech, 4(1) 68-70.

Soepriyanto, Y., Banurohman, M., & Sulthoni, S. (2021, December). The Effectiveness of Screencast for Understanding Computer Command Interfaces. In International Conference on Information Technology and Education (ICITE 2021) (pp. 220-225). Atlantis Press.

Soepriyanto, Y., Ulfa, S., & Toenlioe, A. J. (2020, December). Screencast for Learning DOS Command. In 6th International Conference on Education and Technology (ICET 2020) (pp. 393-397). Atlantis Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i22022p212

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Khairil Anam, I Nyoman Sudana Degeng, Nurmida Catherine Sitompul

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats