Pengembangan Screencast sebagai Electronic Performance Support System dalam Pemanfaatan Sipejar UM

Benaya Teguh Putra, Sulton Sulton, Yerry Soepriyanto

Abstract


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan produk Screencast untuk membantu dan memaksimalkan penggunaan SIPEJAR UM bagi dosen Fakultas Ilmu Pendidikan yang ada di Universitas Negeri Malang. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Arif Sadiman. Alasan pengembang menggunakan metode pengembangan tersebut dikarenakan memiliki kesesuaian berupa urutan langkah dan tahapan penulisan naskah sangat diperlukan bagi pembuatan sebuah media, terutama yang berbasis video. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Screencast pemanfaatan SIPEJAR UM bagi dosen Fakultas Ilmu Pendidikan dinyatakan valid/layak digunakan untuk membantu dosen dalam menggunakan SIPEJAR UM dengan maksimal. Aspek-aspek yang meliputi isi dari angket ialah kesesuaian materi, tingkal efektifitas media, kemudahan dalam penggunaan media. Hal ini ditunjukkan dengan hasil perlitungan angket ahli materi 100%, ahli media 100%, dan juga dosen 93,3%.

 

Abstract

The purpose of this research is to produce Screencast products to help and maximize the use of SIPEJAR UM for lecturers of the Faculty of Education at the State University of Malang. This research uses the Arif Sadiman development model. The reason the developer uses the development method is because it has a suitability in the form of steps and stages of writing the script is very necessary for making a media, especially those based on video. The results of this study indicate that the Screencast utilization of SIPEJAR UM for lecturers of the Faculty of Education is declared valid / feasible to be used to assist lecturers in using SIPEJAR UM to the maximum. Aspects which include the contents of the questionnaire are the suitability of the material, the level of media effectiveness, ease of use of the media. This is indicated by the results of the calculation of the material expert questionnaire 100%, media expert 100%, and also lecturers 93.3%.


Keywords


Pengembangan; Screencast; SIPEJAR

Full Text:

PDF

References


Ahmad, S. (2016). Menjadi Dosen Profesional Dan Inspiratif. Journal Salam, 3(1).

Allen, & Michael. (2013). Michael Allen’s Guide to E-learning. Canada: John Wiley & Sons.

Chang, A. (2012). Utaut and Utaut 2: a Review and Agenda for Future Research. Journal The Winners, 13(2), 106–114. retrieved from https://journal.binus.ac.id/index.php/winners/article/view/656.

Cindy L. Craig, a. C. (2013). Video and HTML: Testing Online Tutorial Formats with Biology Students. Journal of Web Librarianship, 7(3), 292-304 retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19322909.2013.815112.

Craig, C. a. (2013). and HTML: Testing Online Tutorial Formats with Biology Students. Journal of Web Librarianship, 7(3), 292-304.

Delianti, V. I. (2018). Perancangan dan Implementasi Multimedia Interaktif dengan Metode Exploratory Tutorial Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan , 11 (1) 69-70 retrieved from http://tip.ppj.unp.ac.id/index.php/tip/article/view/98.

Jhon West, W. T. (2016). Enhancing the assessment experience: improving student perceptions, engagement and understanding using online video feedback. Innovations in Education and Teaching International , 53(4) 400-410 retrieved from https://srhe.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14703297.2014.1003954#.XV4wOegzbIU.

Jorge G. Ruiz, M. M. (2006). The Impact of E-Learning in Medical. Amerika: American medical collage.

Josemari V. Cordova, P. T. (2018). Using Moodle in Improving Listening Abilities in English. Faculty of Humanities & Social Sciences, 6(1) 524-525 retrieved from http://aasic.org/proc/aasic/article/view/398/395.

Moh. Ismail, A. A. (2018). Pengembangan Materi Tes Keterampilan Menyimak Bahasa Arab Menggunakan Moodle Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Mahasiswa Universitas Darussalam Gontor. Journal of pesantren education, 13(2) 34-35 retrieved from https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/article/view/2467.

Pritandhari, M., & Ratnawuri, T. (2015). Evaluasi Penggunaan Video Tutorial Sebagai Media Pembelajaran Semester Iv Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Muhammadiyah Metro. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 3 (2) 11-12 retrieved from http://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/329/286.

Putri, R. E., & Iswari, M. (2018). Media Video Tutorial dalam Keterampilan Membuat Boneka dari Kaus Kaki Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 6 (2) 178-179 retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu/article/view/101689/100643.

riasti, M. f., Suyatna, A., & Wahyudi, I. (2016). Pengembangan Media Interaktif Model Tutorial Pada Materi Impuls Dan Momentum. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(1) retrieved from http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPF/article/view/10871.

Sadiman, A. (2010). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grapindo Persada.

Sihkabuden. (2011). Media Pembelajaran. Malang: FIP-UM.

Sinambela, L. P. (2017). Profesionalisme Dosen Dan Kualitas Pendidikan Tinggi. Jurnal Populis, 2(4) 583-585 retrieved from http://journal.unas.ac.id/populis/article/view/347.

Soepriyanto, Y. (2019). Peran Screencast dalam Memfasilitasi Pembelajaran. Edcomtech, 4(1) 68-70 retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/view/6893/3895.

techopedia. (t.thn.). Techopedia explains Electronic Performance Support System (EPSS). Diambil kembali dari https://www.techopedia.com/definition/19113/electronic-performance-support-system-epss

Udell, J. (2004). More on screen videos and dynamic categories. Diambil kembali dari http://jonudell.net/udell/2004-01-18-more-on-screen-videos-and-dynamic-categories.html

Veronika, C. (2017). Developing Media in Teaching Writing Recount Text by Using Screencast O Matic For Junior High school Student. Medan: Undergraduate thesis.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v2i42019p252

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Benaya Teguh Putra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats