Pengaruh Pembinaan Tri Dharma Perguruan Tinggi terhadap Perilaku Dosen sebagai Sumber Daya Manusia Pendidikan

Fathurrahman Fathurrahman, Abid Muhtarom

Abstract


Abstract: Improving the guidance of Higher Education Tri Dharma is the main factor that must be done by lecturers in all state and private universities. The research used in this study uses a quantitative descriptive approach. Using analysis software Eviews 9 and data in this study the results of questionnaires and interviews with respondents and observations at the University of Islamic Lamongan. The subject of this study was 270 at the University of Islamic Lamongan. The results of this study increase the guidance of Tri Dharma Perguran Tinggi by the behavior of human resources has run quite well, proven by 44 beginner lecturer research and community service 2017/2018 obtained from DIKTI.

 

Abstrak: Peningkatan pembinaan Tri Dharma Perguruan Tinggi merupakan faktor utama yang harus dilakukan oleh dosen di semua perguruan tinggi negeri ataupun swasta. Penelitian yang digunakan dalam penelitian ini mengunakan pendekatan diskriptif kuantitatif. Menggunakan software analisis Eviews 9 dan data dalam penelitian ini hasil kuesioner dan wawancara pada responden dan observasi dosen universitas islam lamongan. Subjek penelitian ini adalah 270 dosen Universitas Islam Lamongan. Hasil dari penelitian ini peningkatan pembinaan Tri Dharma Perguran Tinggi oleh perilaku sumber daya manusia sudah berjalan cukup baik, terbukti 44 penelitian dosen pemula dan pengabdian masyarakat tahun 2017/2018 diperoleh dari DIKTI.

 


Keywords


teaching; research; community service and human resources; pengajaran; penelitianl; pengabdian kepada masyarakat dan sumber daya manusia

Full Text:

PDF

References


Abbas, W. (2018). Development of Agriculture Sector in Poverty Reduction in East Java (Study of GKS Plus-GERBANGKERTASUSILA Plus Period 2010-2017). International Journal of Economics Management and Social Science, 1(1), 1-8.

Leal Filho, W., Raath, S., Lazzarini, B., Vargas, V. R., De Souza, L., Anholon, R., Quelhas, O. L. G., Haddad, R., Klavins, M., & Orlovic, V. L. (2018). The role of transformation in learning and education for sustainability. Journal of Cleaner Production, 199(2018), 286-295. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.017.

Gujarati, D. (2003). Basic Econometrics. Jakarta: Salemba Empat.

Murdana, K. Y. (2018). Pengaruh Pembinaan Keagamaan oleh Samanera dan Atthasilani terhadap Perilaku Keagamaan Umat Buddha di Malang Raya. Inferensi: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 12(1), 127-148.

Matsuok, R. (2018). Concerted Cultivation Developed in a Standardized Education System. Social Science Research, 77, 161-178.

Nulhaqim, S. A. (2015). Peranan Perguruan Tinggi dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Indonesia untuk Menghadapi Asean Community 2015: Studi Kasus Universitas Indonesia, Universitas Padjadjaran, Institut Teknologi Bandung. Share: Social Work Journal, 6(2), 197-219.

Shee, N. K. (2018). Karen Education Department’s Multilingual Education for Language Maintenance. Kasetsart Journal of Social Sciences, 1-6.

Yuliawat, S. (2012). Kajian Implementasi Tri Dharma Perguruan Tinggi sebagai Fenomena Pendidikan Tinggi di Indonesia. Majalah Ilmiah Widya, 29(318), 28-33.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Fathurrahman, Abid Muhtarom



 

Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is indexed by:

       

 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter IP Stats