Penerapan Model STAD-Problem Solving untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa

Erna Yayuk

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to apply STAD-Problem Solving model to improve student’s learning process and student achievement mathematics. This type of research is classroom action research (CAR). The characteristic of classroom action research (CAR) is a cyclic research. Each cycle is completed with cooperative learning strategy model STAD-Problem Solving, with the subject matter is integers (mathematics). The subject of this research is the fourth grader of SD Muhammadiyah 8 Dau Malang. The result of this research is cooperative learning model STAD-Problem Solving can improve process quality and student achievement.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah menerapkan model STAD-Problem Solving untuk meningkatkan proses dan hasil belajar matematika siswa. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Ciri penelitian Penelitian Tindakan Kelas (PTK) adalah penelitian yang bersiklus. Setiap siklus dilakukan pembelajaran dengan strategi pembelajaran kooperatif model STAD-Problem Solving dengan materi pelajaran Bilangan Bulat. Subyek penelitian adalah siswa Kelas IV SD Muhammadiyah 8 Dau Malang. Hasil penelitian ini adalah pembelajaran kooperatif model STAD-Problem Solving dapat meningkatkan kualitas proses dan hasil belajar siswa.


Keywords


STAD; problem solving; quality process; learning achievement; mathematics; STAD; problem solving; kualitas proses; hasil belajar; matematika

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. 2009. Penelitian Tindakan Kelas.Yogyakarta: Cipta Media Aksara.

Billstein, R. 2010. A Problem Solving Approach to Mathematic for Elementary School Teachers.

Cooney, T. J., Davis, E. J., & Henderson, K. B. 1975. Dynamics of Teaching Secondary School Mathematics. Boston: Houghton Mifflin.

Dahar, R. W. 1988. Teori-teori Belajar. Jakarta: Dedikbud P2LPTK.

Driver, R. 1994. Constructing Scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, 23(7), 5-12.

Gabel, D. 1999. Improving Teaching and Learning through Chemestry Education Research: A Look to the Future. Journal of Chemestry Education, 76(4), 548-554.

Gunawan, I. 2008. Pendidikan Perdamaian. Banjarmasin Pos, hlm. 6.

Gunawan, I. 2011. Merekonstruksi Fitrah Pendidikan. Komunikasi, Majalah Kampus Universitas Negeri Malang, Tahun 33 Nomor 276 September – Oktober 2011, hlm. 32.

Gunawan, I. 2016a. Metode Penelitian Kuantitatif, (Online), (http://fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2015/12/2_Metpen-Kuantitatif.pdf), diakses 2 Desember 2016.

Gunawan, I. 2016b. Model of Educational Leadership in the Implementation of Curriculum 2013. Proceedings The 4th International Conference Language, Society, and Culture in Asian Contexts (LSCAC 2016) on Cultivating and Casting Asian Diversities: Empowering the Asians, 24 s.d. 25 Mei.

Hamalik, O. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hudoyo, H. 1998. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: PPLPTK.

Hudoyo, H. 2001. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Jurusan Pendidikan Matematika, 12(2), 12-19.

Johnstone, A. H. 2000. Teaching of Physics-logical or Psychological? Physics Education: Research and Practice in Europe, 1(1), 9-15.

Muslimin, I. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Orton, A. 2001. Learning Mathematics. Bloomsburry Publishing.

Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi Sekolah Dasar. 2007. Jakarta: Depdiknas

Polya, G. 1973. How to Solve It. Princeton: Princeton University Press.

Sadiman, A. S. 2007. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Slavin, R. E. 1994. Education Psycology Theory Into Practice. 4th Ed. Boston: Allyn and Bacon.

Slavin, R. E. 2008. Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. Terjemahan Marianto Samosir. Jakarta: PT Indeks.

Slavin, R. 2010. Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Solikhati. 2009. Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. JPMS Jurnal pendidikan Matematika dan Sains, 14(1), 25-31.

Stieff, M., & Wilensky, V. 2003. Connected Chemistry-Incorporating Interactive Simulations Into The Chemistry Classroom. Journal of Science of Education and Technology, 12(3), 285-302.

Sumarno, A. 2011. Peningkatan Pembelajaran Matematika Berorientasi Open-Ended Problem Solving untuk Meningkatkan Kualitas Proses dalam Pemecahan Masalah pada Siswa SD Kelas V Banyuasri. Jurnal Alternatif, 8(2), 12-17.

Supriyatiningsih, E. 2008. Melalui Penerapan Strategi Belajar Kooperatif Tipe STAD Bagi Siswa Kelas VI SD Negeri 1 Godong Hasil Belajar Matematika Meningkat. Jurnal Widyatama (Jurnal Pemikiran Pendidikan), 5(4), 12-19.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan



Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is indexed by:

  


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter IP Stats