Karakteristik Perangkat Ujian Kompetensi Teori Teknik Perkayuan Tahun 2014 SMK di Jawa Timur Menggunakan Model IRT

Citra Nurmalita

Abstract


Abstract: Percentage of 70% practice competence test score and theoretical competency test by 30%. According to the National Education Standards Agency (BSNP, 2007) the overall score obtained by students to pass a competency test of at least 6.0. This research is descriptive explorative research object of UKT Teknik Timber 2014, Number of respondents counted 949 students. The objectives of the study were to analyze: (a) unidimensional; (b) local independence; and (c) invariance. Parameter a of 40 item there are 22 items have the ability to distinguish high ability participants with low, 18 problem less good is considered to have high power is too high and can not perform the measuring function as a good differentiator, the solution 18 the problem is replaced or disposed to obtain The power of difference is positive. Parameter c has 10 items having a low probability of participant to answer correctly slightly, and 30 items have low probability of participant to answer a lot, because the item gives the chance of the student having the correct answer chance with the high pseudo guess.

 

Abstrak: Persentase skor uji kompetensi praktik 70% dan uji kompetensi teori sebesar 30%. Menurut Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP, 2007) secara keseluruhan skor yang diperoleh siswa untuk lulus uji kompetensi minimal 6,0. Penelitian ini adalah deskriptif eksploratif obyek penelitian UKT Teknik Perkayuan 2014, Jumlah responden sebanyak 949 siswa. Tujuan penelitian untuk menganalisis: (a) unidimensi; (b) independensi lokal; dan (c) invarians. Parameter a dari 40 butir soal terdapat 22 butir soal memiliki kemampuan membedakan peserta tinggi kemampuannya dengan yang rendah, 18 soal kurang baik dianggap memiliki daya beda terlalu tinggi dan tidak dapat melakukan fungsi ukurnya sebagai pembeda yang baik, solusinya 18 soal tersebut diganti atau dibuang untuk memperoleh daya pembeda bernilai positif. Parameter c terdapat 10 butir soal memiliki probabilitas peserta kemampuan rendah menjawab dengan benar sedikit, dan 30 butir soal memiliki probabilitas peserta kemampuan rendah menjawab benar banyak, karena butir soal memberikan peluang siswa memiliki peluang jawaban benar dengan tebakan semu tinggi.


Keywords


IRT; UKT; timber engineering; IRT; UKT; teknik perkayuan

Full Text:

PDF

References


Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. New York: ERIC.

Güler, N., Uyanık, G. K., & Teker, G. T. (2014). Comparison of Classical Test Theory and Item Response Theory in Terms of Item Parameters. Eur. J. Res. Educ, 2, 1-6.

Hambleton, R. K., Swaminathan, H., & Rogers, H. J. (1991). Fundamentals of item response theory (Vol. 2). Sage.

Hambleton, R. K., & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: principles and applications Boston, MA: Kluwer-Nijhoff.

Heri, R. (2014). The Comparison of Items and Testees Ability Parameter Estimation Iandn Dichotomus Politomus Scoring (Studies in Reading Ability of Test of English Proficiency). Prosiding Seminar Nasional dan Temu Alumni Peran Pendidikan dalam Pembangunan Karakter Bangsa, Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta.

Hulin, C. L., Drasgow, F., & Parsons, C. K. (1983). Item response theory: Application to psychological measurement. Dorsey Press.

Lord, F. M. (1980). Applications of Item Response Theory to Practical Testing Problems. New York: Routledge.

Mardapi, D. (2012). Pengukuran Penilaian dan Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Nuha Med.

BSNP. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: BSNP.

Retnawati, H. (2014). Assembling the Mathematics Test Using the Value of Information Functions. Prosiding International Seminar on Innovation in Mathematics and Mathematics Education. Departement of Mathematics Education Faculty of Mathematics and Natural Science Yogyakarta State University.

Retnawati, H. (2014). Teori Respons Butir dan Penerapannya (Untuk Peneliti, Praktisi, Pengukuran dan Pengujian, Mahasiswa Pascasarjana). Yogyakarta: Nuha Medika.

Susongko, P. (2010). Perbedaan Fungsi informasi Item pada Tes Prestasi Belajar Matematika Bentuk Pilihan Ganda yang Menggunakan Penskoran Konvensional dan Koreksi.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v3i22018p164

Refbacks



Copyright (c) 2018 Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan



Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is indexed by:

  


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter IP Stats