Studi Relevansi Alumni PGPAUD Universitas Negeri Malang dengan Dunia Kerja

Ahmad Samawi, Retno Tri Wulandari, Eny Nur Aisyah

Abstract


Abstract: Study on Working Relevancy of The PG-PAUD Alumni of State University of Malang.The aim of this research was to describe: (1) the alumni appointment as teacher; (2) the relevant assignment of the alumni; (3) the spread of the alumni, and (4) the guidance to the alumni. This research useda descriptive research design. The results showed that: (a) most of the alumni (88%) have been appointed as teacher in private institution and some others(12%) in public school, with one month of the long period of waiting for a job;(2) all alumni got the job fitting the competency they have (as childhood teacher); (3) the alumni have been evenly spread to all areas; and (4) most of the alumni (72%) have been found a good guidance in acoording to their needs from supervisors, principals, the educational department, and the institution they work.

Abstrak: Studi Relevansi Kerja Alumni PG-PAUD Universitas Negeri Malang. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan:(1) pengangkatan alumni sebagai guru; (2) relevansi penugasan alumni; (3) persebaran alumni;dan (4) pembinaan alumni sebagai guru. Penelitian ini menggunakan desain penelitian deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) sebagian besar alumni (88%) telah diangkat sebagai guru PAUD pada yayasan swasta dan sebagian lainnya (12%) diangkat sebagai guru PNS,dengan masa tunggu 1 bulan; (2) semua alumni bekerja sesuai dengan kompetensinya (sebagai guru PAUD); (3) alumni bekerja tersebar merata; dan (4) sebagian besar (72%) alumni memperoleh pembinaan dengan baik sesuai kebutuhan dari para pengawas, kepala sekolah, Dinas Pendidikan, dan yayasan tempat bekerja.


Keywords


alumni; PGPAUD; relevansi kerja; working relevancy

Full Text:

PDF

References


Bakar, A. 2011. Supervisi Pendidikan Agama Islam. Jurnal Sosial Budaya. 8 (1), Januari-Juni 2011.

Fullan, M. 1992. The New Meaning of educational Change. Toronto: OISE Press Publishing Co.

Gaffar, F. G. 1998. Menghargai Pengabdian Para Guru. Jurnal Pendidikan. 3 (XVIII)

Glickman, C.D. et al. 2009. The Basic Guide to Supervision and Instructional Leadership. Boston: Allyn and Bacon, Inc.

Hendri, E. 2010. Guru Berkualitas: Profesional dan Cerdas Emosi. Jurnal Sang Guru. 1 (2).

Mariyana, R. 2005. Kompetensi Guru dalam Pembelajaran Berbasis Bimbingan di Taman Kanak-kanak

Padmonodewo, S. 2003. Pendidikan Anak Prasekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sa’ud, Udin S. 2000. Standarisasi Lulusan dan Program Pendidikan Prajabatan Guru Profesional Sebuah Harapan. Dalam Mimbar Pendidikan, Jurnal Pendidikan (3, XIX).

Sergiovani, T.J. 1982. Supervision of Teaching. ASCD.

Siburian, P. 2014. Determinant Factors of Organizational Commitment of Elementary School Teachers in North Sumatra Indonesia.International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR). 18 (1): 208-220.

Syahrul. 2009. Pengembangan Profesi dan Kompetensi Guru Berbasis Moral dan Kultur. Jurnal MEDTEK, 1 (1).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v1i22016p001

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan



Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is indexed by:

     


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter IP Stats