Peningkatan Hasil Belajar Lari melalui Penerapan Project Based Learning Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar

Gaguk Iriana

Abstract


Abstract: The Improvement of the Results of Run Learning through the Implementation of Project Based Learning Grade IV in Elementary School. The problems found in the process of learning indicates that students understand the material being taught. The purpose of this research was to prove whether the application of the model of Learning Project Based Learning can improve learning outcomes basic motion run on elementary school students. The study used is the class action Research (School Action Research). Data analyzed by looking at the percentage of the increase that occurred from cycle to cycle. The results showed the applicability of Project Based Learning can improve student learning outcomes.

Abstrak: Peningkatan Hasil Belajar Lari melalui Penerapan Project Based Learning Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Permasalahan yang ditemukan dalam proses pembelajaran menunjukkan bahwa siswa kurang memahami materi yang diajarkan. Tujuan penelitian ini untuk membuktikan apakah penerapan model pembelajaran project based learning dapat meningkatkan hasil belajar gerak dasar lari pada siswa Sekolah Dasar. Penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (classroom action research). Data dianalisis dengan melihat persentase peningkatan yang terjadi dari siklus ke siklus. Hasil penelitian menunjukkan penerapan project based learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa.


Keywords


project based learning; meningkatkan hasil belajar; lari; project based learning; improve learning results; run

Full Text:

PDF

References


Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Dimyati dan Mudjiono. 2002. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta dan Depdikbud.

Faiq, M. 2014. Model Pembelajaran Project Based Learning dan Kurikulum 2013, (Online), (http:// penelitiantindakan kelas. blogspot.co.id /2014/05/model-pembelajaran-project-based.html), diakses 25 April 2016.

Kemmis, S. dan Mc. Taggart, R. 1998. The Action Research Planner. Victoria: Dearcin University.

Kuntjojo, dkk. 2011. Modul Model-model Pembelajaran. Modul disajikan dalam Pendidikan dan Latihan Guru Profesional PSG Rayon Universitas Nusantara PGRI Kediri. Kediri: 2011.

Moleong, L. J. 2004. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2007. Menjadi Guru Profesional menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v1i22016p032

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan



Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is indexed by:

  


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter IP Stats