Teknik Restrukturisasi Kognitif dan Problem Based Coping Untuk Menurunkan Stres Akademik Siswa: Studi Komparatif

Aminullah Aminullah, M. Ramli, Nur Hidayah

Abstract


Abstract: In adolescence, adolescent to by dozens feel confronted many by change and demand quickly causing they experience of academic stress. Handling technique to overcome and reducing academic stress which selected is restructuring cognitive technique and problem based coping. Target of this research is to know do there is difference of restructuring cognitive technique and problem based coping to reduce academic stress student. Statistical analysis the used is wilcoxon signed ranks test advised of that restructuring cognitive technique and problem based coping both of the same effective to reduce academic stress student. But after analysed to use mann-whitney u-test obtained by result of that there is difference of restructuring cognitive technique and problem based coping in reduce academic stress student.

 

Abstrak: Di masa remaja, tidak sedikit remaja merasa banyak dihadapkan oleh tuntutan dan perubahan cepat yang menyebabkan mereka mengalami stres akademik. Teknik penanganan untuk mengatasi dan mereduksi stres akademik yang dipilih adalah teknik restrukturisasi kognitif dan problem based coping. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada perbedaan teknik restrukturisasi kognitif dan problem based coping untuk menurunkan stres akademik siswa. Analisis statistik nonparametrik yang digunakan adalah wilcoxon signed ranks test menunjukkan bahwa teknik restrukturisasi kognitif dan problem based coping sama-sama efektif untuk menurunkan stres akademik siswa. Namun setelah dianalisis menggunakan mann-whitney u-test diperoleh hasil bahwa ada perbedaan teknik restrukturisasi kognitif dan problem based coping dalam menurunkan stres akademik siswa.


Keywords


teknik restrukturisasi kognitif; problem based coping; stres akademik; restructuring cognitive technique; problem based coping; academic stress

Full Text:

PDF

References


ABKIN, A. B. dan K. (2007). Penataan Pendidikan Profesional Konselor dan Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Jalur Pendidikan Formal (Naskah Akademik). Bandung: ABKIN.

Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. K. (1989). Assessing coping strategies: a theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267.

Desmita. (2013). Psikologi perkembangan. PT Remaja Rosdakarya.

Dobson, D., & Dobson, K. S. (2018). Evidence-based practice of cognitive-behavioral therapy. Guilford Publications.

Gunawan, I. (2016). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2012). Revisi Taksonomi Bloom Ranah Kognitif: Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, Dan Asesmen. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, (1), 98–117. https://doi.org/10.1016/j.biortech.2007.02.007

Gunawan, I., Suraya, S. N., & Tryanasari, D. (2017). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Kritis Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Matakuliah Konsep Sains Ii Prodi Pgsd Ikip Pgri Madiun. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 4(01), 10–40. https://doi.org/10.25273/pe.v4i01.304

Gusniarti, U. (2002). Hubungan antara persepsi siswa terhadap tuntutan dan harapan sekolah dengan derajad stress siswa sekolah plus. Psikologika:(13), 53–68.

Hadi, S., Gunawan, I., dan Dalle, J. (2018). Statistika Inferensial: Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Rajawali Pers.

Hardika, H., Aisyah, E. N., & Gunawan, I. (2018). Facilitative Learning to Improve Student Learning Creativity. In 3rd International Conference on Educational Management and Administration (CoEMA 2018). Atlantis Press.

Indrawsari, P. (2012). Modifikasi Kognitif Perilaku untuk Meningkatkan Self Esteem Remaja (dengan Teknik Restrukturisasi Kognitif, Visualisasi, dan Memperbaiki Penampilan Diri). Tesis. Universitas Indonesia.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.

Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2007). Human development. McGraw-Hill.

Sarafino, E. P. (2006). Health psychology, biopsychosocial interactions. John willey & sons. Inc, New York.

Sultoni, S., Gunawan, I., & Sari, D. N. (2018). The Internalization of Character Values to Students : A Descriptive Study. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 285(4th ICET 2018), 169–171. Retrieved from https://www.atlantis-press.com/proceedings/icet-18/55909443

Taufik, T., & Ifdil, I. (2018). Kondisi Stres Akademik Siswa SMA Negeri di Kota Padang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 1(2), 143. https://doi.org/10.29210/12200

Yahav, R., & Cohen, M. (2008). Evaluation of a Cognitive-Behavioral Intervention for Adolescents. International Journal of Stress Management, 15(2), 173–188. https://doi.org/10.1037/1072-5245.15.2.173




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um027v3i22018p139

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan



Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is indexed by:

  


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter IP Stats