Evaluasi Pelaksanaan Program Full Day School di Sekolah Menengah Kejuruan

Nila Oktaviana Kumang, Bambang Suteng Sulasmono

Abstract


Abstract: This study aims to evaluate the implementation of the full day school (FDS) program at Public Vocational High School 1 Pabelan. This type of research is evaluative research with descriptive qualitative methods using CIPP as an evaluation model. Data collection techniques using interviews, observation, and documentation. The results showed: (1) the context component was categorized as good because the FDS program was indeed needed by all stakeholders and parents, not just implementing policies from the government; (2) the input component is categorized as sufficient because it responds to the needs of all stakeholders and parents, adequate infrastructure and funds, the mechanism of implementing activities is clear, but the human resources of the number and competence of teachers are still lacking; and (3) the process component gets enough categories, because 80% of the programs are implemented according to plan, the resources are quite functional because the teacher facilitates the needs of students; although the funds provided are sufficient, but from the infrastructure, the number and competence of teachers is still lacking; and (4) the product component gets an adequate category because academic results do not show an increase, non-academic achievements have an increase but are not significant. Nevertheless, the objectives of implementing the FDS program were achieved because the students' character improved.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pelaksanaan program full day school (FDS) di SMK Negeri 1 Pabelan. Jenis penelitian ini ialah penelitian evaluatif dengan metode kualitatif deskriptif menggunakan CIPP sebagai model evaluasi. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan: (1) komponen konteks mendapat kategori baik karena program FDS memang dibutuhkan oleh seluruh stakeholder dan orangtua, bukan hanya menerapkan kebijakan dari pemerintah; (2) komponen input mendapat kategori cukup karena menjawab kebutuhan seluruh stakeholder dan orangtua,sarana prasarana dan dana memadai, mekanisme pelaksanaan kegiatan jelas, tapi sumber daya manusia dari jumlah dan kompetensi guru masih kurang; dan (3) komponen proses mendapat kategori cukup, karena 80% program dilaksanakan sesuai rencana, sumber daya cukup fungsional karena guru memfasilitasi kebutuhan siswa; meskipun dana yang disediakan cukup, tetapi dari sarana prasarana, jumlah dan kompetensi guru masih kurang; dan (4) komponen produk mendapat kategori cukup karena hasil akademik tidak menunjukkan adanya peningkatan, prestasi non akademik ada peningkatan tetapi tidak signifikan. Meskipun demikian, tujuan dari pelaksanaan program FDS tercapai karena karakter siswa membaik.

 


Keywords


full day school; character education; CIPP; full day school; pendidikan karakter; CIPP

Full Text:

PDF

References


Ananda, R., & Rafida, M. (2017). Pengantar Evaluasi Program pendidikan. Medan: Perdana Publishing, 53(9). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Apriyani, A., Fatimah, N., & Wicaksono, H. (2019). Dari Full Day School ke Kebijakan Enam Hari Sekolah: Rasionalisasi Praktik dan Evaluasi Pembelajaran Pasca Full Day School di SMA Negeri 1 Kedungreja Kabupaten Cilacap. Sosietas, 8(2), 532–542. https://doi.org/10.17509/sosietas.v8i2.14740.

Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2010). Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoritis Praktis bagi Mahasiswa dan Praktis Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Baharuddin. (2010). Pendidikan dan Psikologi Perkembangan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Danil, M. (2018). Implementation of Full Day School in Sabbihisma Padang. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(1), 86–92.

David, M., Resky, A., Rahmi, S. N. R. A., Iffa, F., & Ramadhani, N. I. (2017). Peran Full Day School terhadap Penanaman Karakter pada Peserta Didik Sekolah Dasar di Kota Makassar. Jurnal Penelitian dan Penalaran, 4(1), 772-780.

Hincapié, D. (2014). Do Longer School Days Improve Student Achievement? Evidence from Colombia. Association for Education Finance and Policy Annual Conference, March 13-15, hlm. 1-49. https://doi.org/10.18235/0000268.

Kurniawan, A. R., Chan, F., Pratama, A. Y., Yanti, M. T., Fitriani, E., & Mardani, S. (2019). Analisis Degradasi Moral Sopan Santun Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan IPS, 9(2), 104–112. https://doi.org/10.37630/jpi.v9i2.189.

Leasa, M., & Batlolona, J. R. (2017). Full Day School dalam Pembentukan Karakter Siswa SMKN 13 Kota Malang. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 6(1), 73. https://doi.org/10.23887/jish-undiksha.v6i1.9903.

Ningrum, D. (2015). Kemerosotan Moral di Kalangan Remaja: Sebuah Penelitian Mengenai Parenting Styles dan Pengajaran Adab Diah Ningrum Sekolah Menengah Islam Terpadu (SMIT) Al Marjan. Unisia, XXXVII(82), 18–30.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 23 Tahun 2017 tentang Lima Hari Sekolah. Jakarta: Kemdikbud.

Siregar, L. Y. S. (2017). Full Day School sebagai Penguatan Pendidikan Karakter (Perspektif Psikologi Pendidikan Islam). Fikrotuna, 5(1). https://doi.org/10.32806/jf.v5i1.2945.

Soapatty, L. (2014). Pengaruh Sistem Sekolah Sehari Penuh (Full Day School) terhadap Prestasi Akademik Siswa SMP Jati Agung Sidoarjo. E-Journal UNESA, 2(2), 719–733.

Tia, R. A., Zam, Z. Z., & Pasongli, H. (2019). Evaluasi Program Pendidikan Full Day School dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Geografi di SMAN 4 Kota Ternate. Pangea Jurnal Geografi, 1(2), 51-64.

Wirawan. (2012). Teori, Model, Standar, Aplikasi, dan Profesi: Contoh Aplikaso Evaluasi Program Pengembangan Sumber Daya Manusia, Program Nasional Pemberdayaan Masyarakat (PNPM) Mandiri Perdesaan, Kurikulum, Perpustakaan, dan Buku Teks. Jakarta: Rajawali Pers.

Yuwono, T. H. (2017). Full Day School: Realisasi Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pigur, 1(1), 73-80.

Zermeño, G. M. G., Fahara, M. F., & Garza, L. A. (2014). The Full-Time School Program in Mexico. Journal of Case Studies in Education, 22(2), 1–15.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v4i32020p191

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats