EVALUASI KINERJA GURU PASCA KEGIATAN KELOMPOK KERJA GURU

Annura Wulan Darini Subandriyo

Abstract


Abstract: This study aimed to evaluate teacher performance post activities Teachers Working
Group in order to determine how optimal the result of teacher performance in implementing
the tasks to create a syllabus, lesson plan, and the use of information and communication
technology. This study used a qualitative approach to the type of evaluation research.
Collecting data using the method of observation, interviews, and documentation. The data
analysis technique is the reduction of data, coding categories, make notes refklesi, as well
as presenting further disaggregation of data, checking data, and draw conclusions. The field
data show overall teachers in groups of two and have followed Teachers Working Group able
to create a syllabus. Teachers who have attended Teachers Working Group able to prepare
lesson plans properly and in accordance with the theory of the preparation of lesson plans, so
that the evaluation obtained is teachers have been able to prepare lesson plans. There need be
no improvement, but needs to be improved in phase able to develop the lesson plan.


Keywords: evaluation of teacher performance, teacher working group


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi kinerja guru pasca kegiatan
Kelompok Kerja Guru (KKG) dalam rangka mengetahui seberapa optimal hasil kinerja guru
dalam melaksanakan tugas menyusun silabus, rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP),
dan penggunaan teknologi informasi dan komunikasi (TIK). Penelitian ini menggunakan
pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian evaluasi. Pengumpulan data menggunakan
metode observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Teknik analisis data adalah reduksi
data, pengkodean kategori, membuat catatan refklesi, serta pemilahan data selanjutnya
menyajikan data, melakukan pengecekan data, dan menarik kesimpulan. Data lapangan
menunjukkan secara keseluruhan guru yang berada di gugus dua dan telah mengikuti KKG
mampu menyusun silabus. Guru yang telah mengikuti KKG mampu menyusun RPP dengan
baik dan sesuai dengan teori penyusunan RPP, sehingga evaluasi yang diperoleh adalah guru
telah mampu menyusun RPP. Tidak perlu ada perbaikan, namun perlu ditingkatkan dalam
fase mampu mengembangkan RPP.


Kata kunci : evaluasi kinerja guru, kelompok kerja guru

 

DOI: https://doi.org/10.17977/um025v1i22017p156


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan



Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats