MANAJEMEN PEMBELAJARAN BERBASIS INDUSTRI

Yuwan Irfan Prastyawan

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to describe the instructional management of industrybased
in SMK Industri Al Kaafah Kepanjen Malang Regency. The research method used is
qualitative approach and case study research type. Data collection techniques used interview
techniques, observation, and documentation. Data validation checks use source triangulation
and techniques triangulation. The result of the research concludes of the instructional
management of industry-based in SMK Industri Al Kaffah is industrial learning plan;
implementation of industry-based learning; and evaluation of industry learning. Lessons
were conducted with 80% using practice methods and 20% using theory. This is an effort to
synchronize government curriculum materials with material needs of the industry.


Keywords: learning management, industry-based


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan manajemen pembelajaran berbasis
industri di SMK Industri Al Kaafah Kepanjen Kabupaten Malang. Metode penelitian yang
digunakan yaitu pendekatan kualitatif dan jenis penelitian studi kasus. Teknik pengumpulan
data menggunakan teknik wawancara, observasi, dan dokumentasi. Pengecekan keabsahan
data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Hasil penelitian menyimpulkan
manajemen pembelajaran berbasis industri di SMK Industri Al Kaffah yaitu kegiatan
perencanaan pembelajaran industri; pelaksanaan pembelajaran berbasis industri; dan evaluasi
pembelajaran industri. Pembelajaran dilaksanakan dengan 80% menggunakan metode
praktik dan 20% menggunakan teori. Hal ini merupakan upaya sinkronisasi materi kurikulum
pemerintah dengan materi kebutuhan industri.


Kata kunci: manajemen pembelajaran, berbasis industri


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan



Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats