DAMPAK PERUBAHAN ORGANISASIONAL INSTITUSI PENDIDIKAN TINGGI KESEHATAN DALAM PERSPEKTIF MANAJEMEN

Nang Randu Utama

Abstract


Abstract: This study aims to obtain a picture of the impact of organizational changes in the
institution of higher health education in the management perspective that occurred in the
scope of educational institutions belong to the Ministry of Health of the Republic of Indonesia.
This study used a qualitative approach by conducting case study at Palangka Raya Health
Polytechnic. The results of the study are as follows: (1) organizational change resulted in
changes in the organizational structure; (2) organizational change also resulted in changes in
the construction of facilities and infrastructure; (3) work system is no longer leads to routine,
more dynamic, and flexible; (4) efficiency in learning and budget planning is done through
a single door and centralized including personnel affairs, finance and general administration
(ADUM) and academic and student affairs administration (ADAK); (5) organizational
change is also accompanied by changes in the behavior of members of the organization, (6)
organizational change is also related to leadership factors; and (7) organizational change also
affect all forms of services that exist within the organization.


Keyword: change, organizational change, health polytechnic


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk memperolah gambaran mengenai dampak perubahan
organisasional institusi pendidikan tinggi kesehatan dalam perspektif manajemen yang terjadi
di lingkup institusi pendidikan Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. Penelitian ini
menggunakan pendekatan kualitatif dengan melakukan studi kasus pada institusi Politeknik
Kesehatan Kemenkes Palangka Raya dalam perspektif manajemen. Hasil penelitian adalah:
(1) perubahan organisasi mengakibatkan perubahan pada struktur organisasi; (2) perubahan
organisasi juga mengakibatkan perubahan pada pembangunan sarana dan prasarana; (3)
perubahan pada sistem kerja yang tidak lagi mengarah pada rutinitas, namun lebih dinamis,
dan fleksibel; (4) terjadi efisiensi dalam pembelajaran dan perencanaan anggaran yang
dilakukan melalui satu pintu dan terpusat termasuk Urusan Kepegawaian, Keuangan dan
Administrasi umum (ADUM) dan Administrasi Akademik dan Kemahasiswaan (ADAK);
(5) perubahan organisasi juga disertai dengan perubahan perilaku anggota organisasi;

 

DOI: https;//doi.org/10.17977/um025v1i32017p187


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan



Image result for logo sintaHasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

 

Statistik Pengunjung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.