Implementation of the EVOLUSI (English Vocabulary Submission) Innovation Program Towards Bilingual Schools to Build Character Profile of Pancasila Students
Abstract
Abstract: EVOLUSI Program (English Vocabulary Submission) is the innovation of English program applied for improving vocabulary skill to all the school members as a form of achieving bilingual school. This research used mixed-method research. The data was collected by questionnaire, interview, and documentations. The research participants were 26 teachers and 313 students the seventh and eighth graders of SMP Islam Al-Fahd Jakabaring. The result showed that there were three main benefits in this innovation program: (1) Teachers and students’ confidence in vocabulary skill for all the school members was improved so that bilingual school could be achieved; (2) The literacy in reading interest for teachers and students was raised effectively and productively; (3) Establish the competent students in realizing Pancasila Student Profile.
Abstrak: Program EVOLUSI (English Vocabulary Submission) adalah program inovasi Bahasa Inggris yang dilaksanakan untuk meningkatkan kemampuan perbendaharaan kata pada warga sekolah sebagai wujud menuju bilingual school. Penelitian ini menggunakan mixed-method research. Data dikumpulkan melalui kuesioner, wawancara dan dokumentasi. Subjek dari penelitian ini adalah 26 guru dan 313 siswa tingkat kelas tujuh dan delapan di SMP Islam Al-Fahd Jakabaring. Hasil menunjukkan bahwa program inovasi ini ada tiga manfaat utama: (1) Meningkatnya kepercayaan diri guru dan siswa dalam vocabulary skill bagi warga sekolah dapat terwujud sehingga bilingual school yang diharapkan terealisasi; (2) Menumbuhkan literasi minat baca guru dan siswa dapat terwujud secara efektif dan produktif; (3) Pembentukan karakter siswa yang kompeten dalam mewujudkan Profil Pelajar Pancasila.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
REFERENCES
Aditomo, A. (2021). Nilai-nilai pancasila dalam pembelajaran merdeka belajar. Diambil dari http://ditpsd.kemdikbud.go.id/upload/filemanager/download/merdeka-belajar/Merdeka-Belajar-Profil-Pelajar-Kurikulum-Pancasila.pdf
Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Coady, J., dan Huckin, T. (1997). Second language vocabulary acquisition. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
Kemdikbud. (2021). Buku saku gerakan literasi sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemdikbud. (2021). 6 ciri pelajar pancasila yang cerdas dan berkarakter. Diambil dari https://ditsmp.kemdikbud.go.id/6-ciri-pelajar-pancasila-yang-cerdas-dan-berkarakter/
Mudasir. (2012). Desain pembelajaran. Riau: STAI Nurul Falah Press.
Muhaimin, dkk. (2009). Manajemen pendidikan aplikasinya dalam penyusunan rencana pengembangan sekolah/madrasah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
OECD.2019. PISA 2018 results (Volume 1). What students know and can do. Paris: OECD Publishing.
Banyuasin, P. (2021). Launching gerakan si manis bupati banyuasin: Inovasi “SI MANIS” upaya peningkatan sistem pendidikan untuk banyuasin cerdas. Diambil dari https://banyuasinkab.go.id/2020/12/launching-gerakan-si-manis-bupati-banyuasin-inovasi-si-manis-upaya-peningkatan-sistem-pendidikan-untuk-banyuasin-cerdas/
Pranowo, J. (2006). Word-attack skills for Indonesian learners. TEFLIN Journal, 17(2), 113-120.
Retnaningdyah, dkk. 2016. Panduan gerakan literasi sekolah di sekolah menengah pertama. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Richard, J. C., dan Renandya, W.A. 2002. Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.