PENGGUNAAN MEDIA AQUAPONIK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR FILTRASI AIR PADA SISWA KELAS 6 (ENAM)

Istiqomah Aminin

Abstract


Abstract: Learning about water filtration that lasts for a long time still causes low learning outcomes. This is in accordance with the results of the daily assessment, as many as 61% of students scored under Minimum Learning Completeness (KBM). Therefore, in order to improve understanding and learning outcomes of the water filtration process, Aquaponic media was made. The purpose of this study is to describe the use of Aquaponic media in improving water filtration learning outcomes in 6th grade students at Dinoyo Elementary School 1. The design of this study uses a qualitative approach. This research method uses Classroom Action Research developed by Kemmis and McTaggart. The subject of this study was the 6th grade students of Dinoyo 1 Elementary School in 2016/2017 which amounted to 34 people. Data collection is done by observation, interviews, anecdotal notes, documentation and written tests. The indicator of the success of this research is determined through individual and classical completeness. This research was conducted in two cycles. Each cycle consists of 2 meetings. The results showed that at the end of the action there was an increase in the results of water filtration learning Learning outcomes achieve classical completeness above 78%.

 

Abstrak: Pembelajaran tentang filtrasi air yang berlangsung selama ini masih menyebabkan hasil belajar rendah. Hal ini sesuai dengan hasil penilaian harian, sebanyak 61% siswa mendapat nilai dibawah Ketuntasan Belajar Minimal (KBM). Oleh karena itu, dalam rangka meningkatkan pemahaman dan hasil belajar tentang proses filtrasi air, dibuatlah media Aquaponik. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan penggunaan media Aquaponik dalam meningkatkan hasil belajar filtrasi air pada siswa kelas 6 SDN Dinoyo 1. Desain penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Metode penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas yang dikembangkan oleh Kemmis dan McTaggart. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas 6 SDN Dinoyo 1 tahun 2016/2017 yang berjumlah 34 orang. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara, catatan anekdot, dokumentasi dan tes tulis. Indikator keberhasilan penelitian ini ditentukan melalui ketuntasan individual dan klasikal. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari 2 pertemuan. Hasil penelitian menunjukkan pada akhir tindakan terjadi peningkatan hasil belajar filtrasi air. Hasil belajar mencapai ketuntasan klasikal diatas 78%.


Keywords


Media Aquaponik; Hasil Belajar; Siswa; Aquaponic Media, Learning Outcomes, Students

Full Text:

PDF

References


Akbar, Sa’dun. 2010. Penelitian Tindakan Kelas: Filosofi, Metodologi, & Implementasi. Yogyakarta: Cipta Media Aksara.

Anggari, Siti. Anggie. 2015. Bumiku : Buku Guru Kelas VI. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Daryanto. 2008. Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta

Ristiawan, Agung. Nugroho. 2012. Aplikasi Teknologi Aquaponic Pada Budidaya Ikan Air Tawar Untuk Optimalisasi Kapasitas Produksi. Jurnal Saintek Perikanan Vol. 8. No. 1, 2012, hal 42-51.

Sudjana, Nana., & Ibrahim. 2007. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung : Sinar Baru

Usada, Widdi, dkk. 2007. Studi Sistem Oksidasi Maju Untuk Perlakuan Air. Prosiding PPI, 243-249.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v3i22019p100

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Istiqomah Aminin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats