KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH

Yohanes Andhi Kurniawan

Abstract


Abstract: The objective of this research was to understand and to get picture of organizational communication, decision making and reward that used by School Principal at Canisius College Junior High School Jakarta. The data were collected through participant observation using interview, observation, document study and recording. The data analysis and interpretation indicates that: (1) the interpersonal communication system is a main communication system, social networking and electronic communication become the main support in developing the communication; the communication that occurs such as oral, written and nonverbal communication which is applied in downward communication or upward communication; (2) decision was taken as a programmed and nonprogrammed decisions; the programmed decisions is the main task of a school leader and the nonprogrammed decisions is the strategic policy that taken to achieving the goal of the school which refers to the schools vision and mission; and (3) the awarding highly prioritized both the intrinsic reward and extrinsic reward so that the teachers, staff, and students feel very appreciated.

 

Keywords: leadership, principal

 

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memahami dan mendapatkan gambaran komunikasi organisasi, pengambilan keputusan dan penghargaan yang digunakan oleh Kepala Sekolah di Sekolah Menengah Pertama Kolese Kanisius Jakarta. Data dikumpulkan melalui observasi partisipan dengan menggunakan wawancara, observasi, studi dokumen dan rekaman. Analisis dan interpretasi data menunjukkan bahwa: (1) sistem komunikasi interpersonal merupakan sistem komunikasi utama, jejaring sosial dan komunikasi elektronik menjadi pendukung utama dalam pengembangan komunikasi; komunikasi yang terjadi seperti komunikasi lisan, tulisan dan nonverbal yang diterapkan dalam komunikasi downward or upward communication; (2) keputusan diambil sebagai keputusan yang terprogram dan tidak terprogram; keputusan terprogram adalah tugas utama pemimpin sekolah dan keputusan yang tidak terprogram adalah kebijakan strategis yang diambil untuk mencapai tujuan sekolah yang mengacu pada visi dan misi sekolah dan (3) pemberian penghargaan sangat memprioritaskan penghargaan intrinsik dan ekstrinsik, sehingga guru, staf, dan siswa merasa sangat dihargai.

 

Kata Kunci: kepemimpinan, kepala sekolah

 

DOI: 10.17977/um025v2i22018p137


Full Text:

PDF

References


Ivancevich, J. M., Konopaske, R., dan Matteson, M. T. 2007. Perilaku dan Manajemen Organisasi. Terjemahan oleh Dharma Yuwono. Jakarta: Erlangga.

Ivancevich, J. M., Konopaske, R., dan Matteson, M. T. 2014. Organizational Behavior and Management. New York: McGraw-Hill.

Newstorm, J. W. 2011. Organizational Behavior: Human Behavior at Work. New York: McGraw-Hill Companies.

Robbins, S. P., dan Judge, T. A. 2013. Organizational Behavior. New York: Pearson Education Limited.

Schermerhorn, J. R., Hunt, J. G., dan Osborn, R. N. 2011. Organizational Behavior. Phoenix: University of Phoenix dan John Wiley & Sons, Inc.

Stronge, J. H., Richard, H. B., dan Catano, N. 2013. Kualitas Kepala Sekolah yang Efektif. Terjemahan oleh Siti Mahyuni. Jakarta: PT Indeks Permata Puri Media.

Yin, R. K. 2009. Case Study Research Design and Methods. Thousand Oaks: Sage Publications.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Manajemen & Supervisi Pendidikan



Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

klik disini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.