Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatan Pembelajaran Guru di Era Revolusi Industri 4.0

Indah Puspitaningtyas, Ali Imron, Maisyaroh Maisyaroh

Abstract


Abstract: Education in Indonesia has entered the era of industrial revolution 4.0. Changes that occur are becoming more comprehensive and challenges are also increasingly global. In order to answer Indonesian education entering the industrial revolution era 4.0 the learning done by teachers must also change and improve and improve its quality. The implementation of supervision in accordance with the industrial revolution era will give birth to teachers and the appropriate quality of learning. Therefore principals must increasingly improve the quality of their competence in carrying out supervision of learning and can increasingly facilitate learners achieving learning goals.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap upaya yang dilakukan oleh kepala sekolah dalam meningkatkan pembelajaran guru di era revolusi industri 4.0. Upaya kepala sekolah dalam meningkatkan pembelajaran guru harus sesuai dan tepat dengan tujuan belajar peserta didik. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan analisis kualitatif deskriptif. Hasilnya menunjukkan bahwa upaya kepala sekolah dalam meningkatkan pembelajaran guru adalah dengan berfokus pada kebutuhan peserta didik dan pengefektifan fungsi kepala sekolah sebagai pemimpin, supervisor, dan manajer di sekolah. Selain itu, juga peningkatan kompetensi kepala sekolah yang sesuai dengan era revolusi industri 4.0.

 


Keywords


industrial revolution; competency of principals; supervision; revolusi industri 4.0; kompetensi kepala sekolah; supervisi

Full Text:

PDF

References


Allen, J. M., dkk. 2017. Project Evidence: Responding to the Changing Professional Learning Needs of Mentors in Initial Teacher Education. Australian Journal of Teacher Education, 42(7), (online). Dari (https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1151158.pdf), diakses 5 Maret 2019.

Ayu, N. A. K. Tanpa tahun. Peluang Social Innovation dalam Revolusi Industri 4.0. Yogyakarta: Forbil Institute. (Online), dari (http://forbil.org/manage/statics/publication/27/Forbil_Ebook_Series_Nov-II_Peluang_Social_Innovation_dalam_Revolusi_Industri_4.0.pdf), diakses 5 Maret 2019.

Bogdan, R. Dan Biklen, S. K. 1982. Qualitatif Research for Education: And Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn & Bacon Inc.

Brett, P. D., dkk. 2018. Learning the Words: Supervising Teachers and the Language of Impact in an Initial Teacher Education Programme. Australian Journal of Teacher Education, 43 (8), (online). Dari (https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1190336.pdf), diakses 5 Maret 2019.

Glickman, Carl. D. 1981. Developmental Supervision: Alternative Practices for Helping Teachers Improve Instruction. Educational Resources Information Center, (online). Dari (https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED208487.pdf), diakses 29 September 2018.

Haris, Ikhfan., dkk., 2018. School Supervision Practices in the Indonesian Education System; Perspectives and Challenges. Journal of Social Studies Education Research, 9 (2), (online). Dari (https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1181981.pdf), diakses 5 Maret 2019.

Hussin. A. A. 2018. Education 4.0 Made Simple: Ideas for Teaching. International Journal of Education & Literacy Studies, 6 (3), (online). Dari (https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1190812.pdf), diakses 5 maret 2019.

Imron, Arifin. 2018. Nilai-Nilai Humanistik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Era Globalisasi dan Revolusi Industri 4. SNAMPe, (online). Dari (ojs.unm.ac.id/semapfip/article/download/6095/pdf_41), diakses 5 maret 2019.

Klinik Beasiswa LPDP UM. Siap Menuju Generasi 4.0. Minggu, 3 Maret 2019.

Latip, A. 2018. 4 Kompetensi Guru di Era Revolusi Industri 4.0. Kompasiana. (Online) dari http://www.kompasiana.com/altip/5bfcab25aeebe161c772f98f/4-kompetensi-guru-di-era-revolusi-industri-4-0?page=1.

Li, Dan., dkk. 2018. Supervising Asian International Counseling Students: Using the Integrative Developmental Model. Journal of International Students, 8 (2), (online). Dari (https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1180966.pdf), diakses 5 Maret 2019.

Nirmala. 2018. Implementasi Kurikulum 2013 dalam Mendorong Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah. SNAMPe, (online). Dari (ojs.unm.ac.id/semapfip/article/download/6095/pdf_41), diakses 5 maret 2019.

Permendikbud Nomot 6 Tahun 2018 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah.

Permendiknas Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah.

Sahertian, Piet. 2010. Konsep Dasar dan Teknik supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka cipta.

Sergiovanni, Thomas J. 1987. The Principalship: A Reflective practice perspective. United States of America: Allyn and Bacon, Inc.

Sobri. A. Yusuf. 2018. Penguatan Kompetensi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. SNAMPe, (online). Dari (ojs.unm.ac.id/semapfip/article/download/6095/pdf_41), diakses 5 Maret 2019.

Stronge, J. H., dkk. 2008. Alih Bahasa Oleh Siti Mahyuni. Kualitas Kepala Sekolah yang Efektif. Jakarta: ASCD.

Thannimalai, Raamani dan Arumugam. 2018. The Influence Of Principals’ Technology Leadership And Professional Development On Teachers’ Technology Integration In Secondary Schools. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 15 (1), (online). Dari (https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1185796.pdf), diakses 5 Maret 2019.

Triwiyanto, Teguh., Suyanto, & Prasojo, Lantip Diat. (2019).The Thoughts of Ki Hadjar Dewantara and Their Implications for School Management in the Industrial Era 4.0. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5(4), 197-208.

Ulfatin, Nurul. 2015. Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Media Nusa Creative.

Wahyuni. 2018. Peningkatan Kompetensi Guru Menuju Era Revolusi Industri 4.0. pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI, 10 (24), (online). Dari (http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/Info%20Singkat-X-24-II-P3DI-Desember-2018-218.pdf), diakses 5 Maret 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v4i32020p165

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan)

Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats