PEMANFAATAN MEDIA LEMBAR BALIK FLANEL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MENGENAL BILANGAN 1 SAMPAI 10 SISWA TUNAGRAHITA KELAS I SDLB

Irfan Adi Candra, Abdul Huda

Abstract


Abstract:The aim of this research is to describe a learning using flanel flipchart media to improve learning outcomes recognizing numbers 1 to 10 and to describe learning outcomes after using the flanel flipchart media for students with intellectual disability in the class I SDLB. This research uses classroom action research (CAR), which consists of planning, implementation, observation, and reflection. The results showed that the flanel flipchart media can increase learning outcomes recognizing numbers 1 to 10 students with intellectual disabilty in the class I SDLB.

Abstrak:Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan pembelajaran menggunakan media lembar balik flanel dalam meningkatkan hasil belajar mengenal bilangan 1 sampai 10 dan untuk mendiskripsikan hasil peningkatan setelah menggunakan media lembar balik flanel pada siswa tunagrahita kelas I SDLB. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian tindakan kelas (PTK), yang terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media lembar balik flanel dapat meningkatkan hasil belajar mengenal bilangan 1 sampai 10 siswa tunagrahita kelas I SDLB.


Keywords


Media Lembar Balik Flanel ; Hasil Belajar ; Mengenal Bilangan 1 sampai 10 ; Tunagrahita

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Ortopedagogia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

"Jurnal Ortopedagogia" is Indexing by:

 

View My Stats