PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN LEMBAR BALIK TERHADAP KEMAMPUAN BINA DIRI PESERTA DIDIK TUNAGRAHITA

Dwi Arnia Ulfa, Wiwik Dwi Hastuti

Abstract


The subject of this research had difficulty brushing teeth and thus require media that can be used for delivery of materials brushing teeth namely flipchart learning media. This research aims to describe the processes and the influence of “flipchart” learning media towards students’ self care ability at the 1st grade of intellectual disabilitystudent. This research is the single subject research (SSR) with A-B-A design. The results showed the effect of flipchart learning media toward self care ability. Conditions on self care ability shown through the ability brushing teeth. The conclusion from this study is the self care ability of intellectual disabilitystudentin brushing teeth can be increased.

 

Subjek pada penelitian ini mengalami kesulitan menggosok gigi sehingga membutuhkan media yang bisa digunakan untuk penyampaian materi menggosok gigi yaitu media pembelajaran lembar balik. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses dan pengaruh penggunaan media lembar balik terhadap kemampuan bina diri pada peserta didik tunagrahita kelas 1. Penelitian ini menggunakan single subject research (SSR) dengan desain A-B-A.Hasil penelitian ini menunjukkan pengaruh media pembelajaran lembar balik terhadap kemampuan bina diri. Kondisi pada bina diri, ditunjukkan melalui kemampuan menggosok gigi. Kesimpulan dari penelitian ini adalah kemampuan bina diri peserta didik tunagrahita dalam menggosok gigi dapat meningkat.


Keywords


media pembelajaran lembar balik; kemampuan bina diri; tunagrahita

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jo.v1i3.4610

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal ORTOPEDAGOGIA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

"Jurnal Ortopedagogia" is Indexing by:

 

View My Stats