Pengaruh Penguasaan Matakuliah Keahlian Berkarya dan Kajian Praktik Lapangan terhadap Minat Menjadi Guru

Nynys Khoirun Nisa’, Agus Hermawan, Wening Patmi Rahayu

Abstract


Abstract: Mastery work skills courses (MKB) and teaching practice (KPL) are factors which improve interest in becoming teachers. teaching practice is the course the practice in schools that have cooperated with the campus, where students will be faced directly how to become a professional teacher work of the provisions that have been acquired during the lectures. As for the purpose of the present study is determining: (a) Deskription of mastery work skills courses (MKB) and teaching practice (KPL). (b) Deskription of interest in becoming teachers. (c) The effect of mastery work skills courses (MKB) and teaching practice (KPL) partially to the interest in becoming teachers. (d) The effect of mastery work skills courses (MKB) and teaching practice (KPL) simultanious toward to the interest in becoming teachers. The design of the study is research eksplanasi with deskriptive analysis and multiple linier analysis. The population of the study is 219  students and 150 of them are taken as sample. The sampling technique employed is proportional random sampling. The result analysis shows that: (a) There is significant and of MKB on interest in becoming teachers. (b) There is significant of teaching practice (KPL) on interest in becoming teachers. (c) There is significant of MKB and KPL on interest in becoming teachers. This reseach shows the level of effect in mastery work skills courses (MKB) and teaching practice (KPL) about 2,8% and the left is 97,2% which affected by other variables.

Abstrak: Penguasaan Matakuliah Keahlian Berkarya dan Kajian Praktik Lapangan merupakan salah satu faktor untuk meningkatkan minat mahasiswa untuk menjadi guru. Kajian dan Praktik Lapangan merupakan matakuliah praktik yang dilakukan di sekolah sekolah yang telah bekerja sama dengan pihak kampus, dimana mahasiswa akan menghadapi langsung bagaimana menjadi seorang guru yang profesioanl dari bekal yang telah diperoleh selama perkuliahan. Adapun tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui: (a) Deskripsi Penguasaan Matakuliah Keahlian Berkarya dan Kajian Praktik Lapangan. (b) Deskripsi Minat Mahasiswa untuk Menjadi Guru. (c) Pengaruh Penguasaan Matakuliah Keahlian Berkarya dan Kajian Praktik Lapangan secara parsial terhadap minat menjadi guru. (d) Pengaruh Penguasaan Matakuliah Keahlian Berkarya dan Kajian Praktik Lapangan secara simultan terhadap minat menjadi guru. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksplanasi, dengan analisis deskriptif dan analisis linier berganda. Populasi daa penelitian berjumlah 219 mahasiswa dengan sampel 150 mahasiswa. Pengambilan sampel menggunakan teknik Propotional Random Sampling. Hasil analisis menunjukkan bahwa: (a) ada pengaruh signifikan antara penguasaan matakuliah keahlian berkarya terhadap minat menjadi guru diterima. (b) ada pengaruh signifikan antara penguasaan kajian dan praktik lapangan terhadap minat menjadi guru diterima. (c) Ada pengaruh signifikan  antara penguasaan matakuliah keahlian berkarya dan kajian praktik lapangan terhadap minat menjadi guru. Penelitian ini menunjuukan besarnya pengaruh penguasaan matakuliah keahlian berkarya dan kajian praktik lapangan terhadap minat menjadi guru sebesar 2,8% dan sisanya 97,8% dipengaruhi variabel lain.



Keywords


mastery work skills courses (MKB); teaching practice (KPL); interest in becoming teachers; Matakuliah Keahlian Berkarya (MKB); Kajian Praktik Lapangan (KPL); Minat Menjadi Guru

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

JPBM is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

JPBM is indexed by :

  

  

ISSN (Online) 2527-905X       ISSN (Print) 2461-0828