Meningkatkan Prestasi Belajar Kearsipan dengan Menggunakan Model Pembelajaran Cooperative Script pada Kelas XII APK SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen

Puji Lestari

Abstract


Abstract: This research aimed to describe the implementation learning model of Cooperative Script on the archival subject study at students Office Administration program Class XII APK SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen, as the effort to improve activities and learning outcomes. Research subject is all of students class XIIAPK SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen which amount 33 students. Research method used cycle method, consist of 4 phase that are planning, implementing, observing, and reflecting. Data collection through observation, test, and analysis documentation which conducted through learning, exposure data and conclusions. Research result shows that through learning model of Cooperative Script can improve learning outcomes of student on the archival subject at the student Office Administration program Class XII APK SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen.

Abstrak: Tujuan penelitian in adalah mendiskripsikan  penerapan model pembelajaran CooperativeScript  pada mata pelajarn Kearsipan studi pada siswa program keahlian Administrasi Perkantoran kelas XII APK SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen, sebagai upaya untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa.  Subyek penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XIIAPK SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen yang berjumlah 32 siswa. Metode penelitian ini menggunakan metode siklus  terdiri 4 tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Data-data dalam peneletian ini diperoleh melalui observasi, tes dan dokumentasi.Analisis data dilakukan melalui pembelajaran, paparan data dan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nelalui model pembelajaran Cooperative Script  dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada Mata Pelajaan Kearsipan pada siswa program keahlian Administrasi Perkantoran Kelas XII APK SMK Muhammadiyah 5 Kepanjen.


Keywords


Cooperative Learning; Model of Cooperative Script; Activity; Learning Outcomes; Pembelajaran Kooperative; Model Cooperative Script; Aktivitas; Hasil Belajar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

JPBM is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

JPBM indexed by :

  

 

 

 

 JPBM has been accredited by the Minister of Research, Technology and Higher Education of Indonesia No. 21/E/KPT/2018, 9 Juli 2018

 

ISSN (Online) 2527-905X       ISSN (Print) 2461-0828