Pengembangan Buku Scientific Approach Berbasis QR Code Berintegrasi Kahoot

Hanit Nikmahtul Kusumaningtyas, Luqman Hakim

Abstract


The development research produced a scientific approach textbook on the subject of Sharia Financial Instution Services based on QR Code and integrated kahoot for student XI class in semester I of sharia banking expertise. The purpose of study is to determine the development process of textbook, the feasibility of textbook dnd students responses of textbook wich is using BSNP standard. The 4-D model (Define, Design, Develope, Disseminate) from Thiagarajan was used as a development model of textbook. The results of the feasibility of islamic financial instution service textbook show an average material, language and graphic worth of 86,72% with very valid criteria. The result of product trial showed a precentage of 95,6% with veriy valid criteria. Thus, Sharia Financial Instution Service textbook is declared to be very valid and can be used in the learning process.


DOI: https://dx.doi.org/10.17977/UM014v13i22020p84

 


Keywords


Textbook, Scientific Approach, Sharia Financial Instution Services

Full Text:

PDF

References


Andriani, D., Lubis, P. K. D., & Triono, M. A. A. (2019). Pengembangan Modul Mata Kuliah Metedologi Penelitian Pendidikan Berbasis High Order Thinking Skill (HOTS). Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12 (1), 27-36.

Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.

Dwijayanti, R., Marlena, N., & Edwar, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Ber- basis Flash untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi & Bisnis, 6(1), 46–51.

Fatihasari, K. A., & Hakim, L. (2019). Pengembangan Buku Ajar Layanan Lembaga Keuangan Syariah Berbasis Scientific Approach dengan Integrasi Teknologi QR Code. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 3(2), 125–134. https://doi.org/10.26740/jpeka.v3n2.p125-134

Firmansyah, G. (2019). Penggunaan QR Code pada Dunia Pendidikan : Penelitian Pengembangan Bahan Ajar The Use of QR Code on Educational Domain : A Research and Development on Teaching Material. 5, 265–278.

Indriyani, S., & Hakim, L. (2019). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Saintifik Pada Mata Pelajaran Akuntansi Perbankan Syariah Kelas XII Semester II SMK Negeri 2 Kota Mojokerto. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 7(2), 310–314.

Irwan, I., Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot ! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa [ Effectiveness of Using Kahoot ! to Improve Student Learning Outcomes ]. 8(1), 95–104. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1866

Margana, & Widyantoro, A. (2017). Developing English Textbooks Oriented to Higher Order Thinking Skills for Students of Vocational High Schools in Yogyakarta. 8(1), 26–38. https://doi.org/10.17507/jltr.0801.04

Mulyasa, E. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Mustakim, S., Walanda, D., & Gonggo, S. (2013). Penggunaan Qr Code Dalam Pembelajaran Pokok Bahasan Sistem Periodik Unsur Pada Kelas X SMA Labschool Untad. Jurnal Akademika Kimia, 2(4), 215–221.

Novianto, A., & Mustadi, A. (2013). The Analysis of Integrative Thematic Content, Scientific Approach, and Authentic Assessment in Elementary School Textbooks. 1–15.

Nugraha, M. P., & Munir, R. (2011). Pengembangan Aplikasi QR Code Generator dan QR Code Reader dari Data Berbentuk Image. 144–155.

Permendikbud. (2014). Permendikbud Nomor 103 Tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Pratiwi, P. H., Hidayah, N., & Martiana, A. (2013). Pengembangan Modul Mata Kuliah Penilaian Pembelajaran Sosiologi Berorientasi HOTS. 201–209.

Putri, A. R., & Muzakki, M. A. (2019). Implementasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Digital Game Based Learning dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional.

Rafnis. (2019) Pemanfaatan Platform Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Interaktif. E-Tech : Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, Vol. 6. https://doi.org/10.24036/ET.V2I2.101336.

Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano, 3(1), 57–72.

Sartika, & Octafianti, M. (2017). Pemanfaatan Kahoot untuk Pembelajaran Matematika Siswa Kelas X Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. 1(3), 373–385.

Trianto. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yoto. (2015). Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan Melalui Pengembangan Bahan Ajar. 484–497.

Yustyan, S., Widodo, N., & Pantiwati, Y. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Pembelajaran Berbasis Scientific Approach Siswa Kelas X SMA Panjura Malang. 1, 240–254.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Image result for google scholar  Info Jurnal Pendidikan Ekonomi    

Flag Counter

 

View My Stats