Desain Model Pembelajaran CORE (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) Pada Mata Kuliah Kewirausahaan Berbasis Ekonomi Digital

Menik Kurnia Siwi, Tri Kurniawati

Abstract


This study aims to produce a CORE learning model design ( Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) in entrepreneurship course based on the digital economy. This research used research and development method with ADDIE  (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) model. This research was conducted at Padang State Unversity. The model validation test is carried out by experts and shows that this model is suitbale for use. The practicality test results show that this model is 87,33% very practical to use and the test results show that student learning outcomes improve and students can give a positive response.

 

DOI: https://dx.doi.org/10.17977/UM014v14i12021p77


Keywords


Learning Model, CORE, Entrepreneurship

Full Text:

PDF

References


Borg, W.R. & Gall, M.D. Gall. (2003). Educational Research: An Introduction,. Fifth Edition. New York: Longman.

Antika.R.N. 2020. The Effect of Core Learning Model on Students’ Metacognitive Skills in Lipid Material. IJIS Edu : Indonesian J. Integr. Sci. Education, 2(1), 2020

Aryati, T. A., Santika, T., & Kartika, H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran CORE (Conecting, Organizing, Reflecting, Extending) terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Kelas VIII. Sesiomadika, 517525.

Astiningsih, N. L., Nym.Murda, I., & Suarjana, I. M. (2014). Pengaruh Model CORE Berbantuan Media Manipulatif Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 1–10.

Beniasih, N. M. A., Suarjana, I. M., & Rati, N. W. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran CORE Berbantuan Media Konkret Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. MIMBAR PGSD, Undiksha, 3(1)

Budiyanto, M. (2016). Sintaks 45 Model Pembelajaran dalam Student Centered Learning (SCL). Malang: UMM Press.

Chistella, C., & Soekamto, H. (2017). A Comparison between Generative Learning Model and CORE Learning Model: The Influence on Learners’ Higher Order Thinking Skill. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSRJRME), 07(02), 48–52.

Deswita, R. (2015). Penerapan Model Pembelajaran ConnectingOrganizing-Reflecting-Extending (Core) Dengan Pendekatan Scientific Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Koneksi Matematis Serta Self-Efficacy Siswa SMP: Studi Kuasi Eksperimen pada Salah Satu SMP Negeri di Provinsi Jambi, Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia)

Dwijayanti, R., Marlena, N., & Edwar, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Ber- basis Flash untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi & Bisnis, 6(1), 46–51.

https://www.antaranews.com/berita/1263855/mendikbud-luncurkan-kebijakan-kampus-merdeka

https://www.bps.go.id/

https://www.metrotvnews.com/

J. Cresswell, No Title, 5th ed. 2015.

Lestari, R. B. (2012). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa di STIE MDP, STMIK MDP, dan STIE MUSI. Forum Bisnis Dan Kewirausahaan Jurnal Ilmiah STIE MDP H

Purwanto, (2008) Evaluasi Hasil Belajar. Surakarta: Pustaka Pelajar.

Rachmawati, T., & Daryanto. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.

Reni Fahdini, Ence Mulyadi, Deni Suhandani, J. (2014). Identifikasi Kompetensi Guru sebagai Cerminan Profesionalisme Tenaga Pendidik di Kabupaten Sumedang. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 3342. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/mimbarsd.v1i1.1362.

Santi Yuniarti, Pengaruh Model CORE Berbasis Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa, Jurnal PRODI PMT STKIP Siliwangi Bandung: Tidak diterbitkan, 2013, h. 3.

Sartika, & Octafianti, M. (2017). Pemanfaatan Kahoot untuk Pembelajaran Matematika Siswa Kelas X Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. 1(3), 373–385.

Setiawan, G. (2018). Penerapan Model Pembelajaran ConnectingOerganizing-Reflecting-Extending (CORE) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Koneksi Matematis Siswa Serta Disposisi Matematik Pada Siswa SMA, Doctoral dissertation, Universitas Pasundan, Bandung

Uno, H. B. (2008). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di SMP Negeri Model Terpadu Madani PALU. Jurnal Katalogis, Vol. 4 No. 7, 205-214.

Wardika, W., Ariawan, U., & Arsa, S. (2015). Penerapan Model CORE ( Connecting , Organizing , Reflecting , Extending ) Meningkatkan Hasil Aktivitas Belajar Perakitan Komputer Kelas XTKJ2. JPTE Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Teknik Elektro, 4(1), 1– 10.

Wati.K. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Core (Connecting Organizing Reflecting Extending) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Journal of Natural Science Education Reseach, Vol. 1 No. 2. 2019.

Yustyan, S., Widodo, N., & Pantiwati, Y. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Pembelajaran Berbasis Scientific Approach Siswa Kelas X SMA Panjura Malang. 1, 240–254.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
JPE (Jurnal Penddidikan Ekonomi) Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.