Pola Asuh Ibu Rumah Tangga Karier Dalam Penerapan Nilai-Nilai Pendidikan Ekonomi Pada Anak Di Lingkungan Keluarga

Enno Febri Yustiko, Syahrul Munir

Abstract


This study aims to determine the parenting pattern of career housewives in the application of economic education values to children in the family environment. This study uses a qualitative approach using a phenomenological type of research. The subject of this research is a career housewife who works at PT. Gudang Garam Tbk who has children who live in RT 04 RW 16 Dusun Tepus, Sukorejo Village, Ngasem District, Kediri Regency because researchers know that in that area the majority of mothers work as employees of PT. Gudang Garam Tbk. Based on the results of interviews conducted on career housewives who have children, it is known that career housewives apply democratic parenting in the application of educational values to children, democratic parenting is very suitable to be applied by career housewives because this parenting provides more discussion approach, listening to children's complaints, providing feedback, good communication and not being rigid in applying educational values to children, so that children can have effective and efficient economic characteristics.


DOI: https://dx.doi.org/10.17977/UM014v15i12022p022

Keywords


parenting, career of housewives, value of family economic education

Full Text:

PDF

References


Ardiana, Meta. (2016). Kontrol Diri, Pendidikan Pengelolaan Keuangan Keluarga, Pengetahuan Inklusi Keuangan Siswa Pengaruh terhadap Perilaku Menabung Siswa SMK Se Kota Kediri. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan. Vol. 1, No.1 Hal.59-75.

Ayuningtyas. T. (2014). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Di Keluarga, Pembelajaran Ekonomi Di Sekolah Terhadap Perilaku Konsumsi Yang Di Mediasi Oleh Prestasi Belajar. Tesis tidak diterbitkan. Malang. PSS UM.

Dargatz, Jan. (1999:52). Cara Membangun Harga Diri dan Percaya Diri Anak (Sanadi Hendra). Jakarta Pustaka Tangga.

Departemen Pendidikan Indonesia. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Gunarsa, S.D. (2000). Azas psikologi Keluarga Idaman, Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Hamidah, s., & Marini,C.K (2014). Pengaruh Self-Efficacy, Lingkungan Keluarga, Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Wirausaha Siswa Smk Jasa Boga. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2), 195-207.

Hisrich, R. D. (2014). Advanced introduction to entrepreneurship. Cheltenham: Edward Elgar.

Hurlock, E. B. (2004). Perkembangan Anak. Jakarta : Erlangga.

Hurlock, Elizabeth B. 1978. Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Kamayanti, Ari. (2016). Metode Penlitian. Makalah disajikan dalam Seminar Metodelogi Penelitian. Universitas Widyagama, Malang, 12 November.

Kedirikab.bps.go.id

Kuswarno, Engkus. (2009). Metodologi Penelitian Komunikasi Fenomenologi Konsepsi. Pedoman dan Contoh Penelitia. Bandung: Widya Padjadjarsn.

Lermitte, WP. (2004). Agar Anak Pandai Mengelola Uang. Jakarta:Gramedia

Manurung. (1995). Manajemen Keluarga. Bandung: Indonesia Publishing House.

Mukarramah, M., Inanna, I., Hasan, M., Ahmad, M. I. S., & Nurdiana, N. (2020). Pengaruh Literasi Ekonomi terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Indonesian Journal of Social and Educational Studies, 1(1).

Narmaditya, B.S. (2013). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga Terhadap Perilaku Konsumsi Dimediasi Literasi Ekonomi Dan Gaya Hidup Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang Angkatan 2011. Jurnal Pendidikan Ekonomi. Vol 1, no. 1, Hal 11-20.

Nasution, T dan Nurhalijah. (1986). Peranan Orang Tua Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Jakarta: BPK Guna Mulia.

Niswatin. 2014. Konsep Penilaian Kinerja Bank Syariah Berbasis Nilai-Nilai Islam. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya.

Pandia, W.S (1997). Hubungan Antara Peran Jenis Kelamin dengan Sikap Terhadap Perceraian Pada Wanita Bekerja. “Skripsi (Tidak diterbitkan). Depok: Fakultas Psikologi Universitas Indonesia.

Purwanto, N. Ngalim. (1998). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rahmawati. Haryono. A & Wahyono, H. (2016). Profil Pendidikan Ekonomi Pada Anak Di Lingkungan Keluarga Miskin. National Conference On Economic Education. ISBN: 978-602017225-5-8. Diterbitkan.

Rapih, Subroto. (2016). Pendidikan Literasi Keuangan Pada Anak: Mengapa dan Bagaimana? Jurnal Scholaria. Vol. 6, No. 2, Hal 14-28.

Santrock, J.W. (1995). Perkembangan Masa Hidup. Jilid I. Alih Bahasa: Juda Damanik. Jakarta: Erlangga.

Schaefer, Cherles E, (1996). Cara Efektif Mendidik dan Mendisiplinkan Anak (Terjemahan Turman Sirait). Jakarta Mitra Utama.

Shim, S., Barber, B.L., Card, N.A., Xiao, J.J., & Serido, J. (2009). Financial Socialization of First-year Collage Students: The Role of Parents, Work, and Education. Journal of Youth and Adolescence, 39 (12) : 1457-1470.

Shohib, M. (2010). Pola Asuh Orang Tua. Jakarta : Rineka Cipta.

Sudjana. (2013). Evaluasi Program Pendidikan Luar Sekolah Untuk Pendidikan Non Formal dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiharto, dkk, Psikologi Pendidikan, 9Yogyakarta: UNY Press, 2007).

Soekonto, S. (2004). Sosiologi Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.

Soemarjan, Selo (1962) Sosiologi Suatu Pengantar.Yogyakarta : Gajah Mada Press.

Suryani, T. 2008. Perilaku Konsumen; implikasi pada strategi pemasaran. Yogyakarta: graha ilmu

Thoha. C. (1996). Kapital Selekta Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar (KKAPI).

T.O, Ihromi, A (1990). Para Ibu yang Berperan Tunggal dan Yang Berperan Ganda. Jakarta: Fakultas Ekonomi UI.

Wahyono, H (2001). Pengearuh Perilaku Ekonomi Keluarga Terhadap Intensitas Pendidikan Ekonomi di Lingkungan Keluarga. (Disertasi tidak diterbitkan). Pasca Sarjana Universitas Negeri Malang


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
JPE (Jurnal Penddidikan Ekonomi) Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.