Children's Learning Happiness Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Pandemic

Heri Bayu Dwi Prabowo

Abstract


Corona Virus Disease pandemic (Covid-19) has been galvanizing the world since 2020 until now. One of the impacts on the learning system in schools, for active children will experience obstacles in learning. Researchers used phenomenology approaches to several children at TPQ Baitul Yamin Mosque to understand their learning mentally. The results showed that the existence of pandemics still make them happy by being close to parents, can still overflow expressions through daily activities, and able to increase the intensity of worship through congregational prayers in mosques.


Keywords


Covid-19, Active Children, Happiness

Full Text:

PDF

References


Abdi, Muhammad Nur. 2020. “Krisis Ekonomi Global Dari Dampak Penyebaran Virus Corona (Covid-19).” AkMen Jurnal Ilmiah 17(1):90–98.

Agustina, Merry, and Ahmad Mutatkin Bakti. 2015. “Tingkat Kesiapan E-Learning (E-Learning Readiness) Universitas Bina Darma Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Jarak Jauh.” Jurnal Ilmiah Matrik 17(2):123–132.

Azmi, Mohamad Nursalim, and Muhammad Zulkifli. 2018. “Manusia, Akal Dan Kebahagiaan (Studi Analisis Komparatif Antara Al-Qur’an Dengan Filsafat Islam).” Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan 127. doi: 10.35931/aq.v0i0.75.

Bakar, Abu. 2018. “Psikologi Transpersornal; Mengenal Konsep Kebahagiaan Dalam Psikologi.” Madania: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 8(2):162–180.

Cahyaningtyas, Helga, Asti Asmerianingsih Dale, Fatihatun Nuroniyah Karimah, and Isma Caesaria. 2020. “Kebahagiaan Pada Guru Sekolah Luar Biasa (SLB).” Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi 5(1):93–102.

Cucus, Ahmad, and Yuthsi Aprilinda. 2016. “Pengembangan E-Learning Berbasis Multimedia Untuk Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh.” Explore: Jurnal Sistem Informasi Dan Telematika 7(2).

Dani, Jeratallah Aram, and Yogi Mediantara. 2020. “Covid-19 Dan Perubahan Komunikasi Sosial.” Persepsi: Communication Journal 3(1):94–102.

Erliana, Yossy Dwi, and Roni Hartono. 2019. “Efektivitas Program Adolescence Character Building (Acb) Terhadap Penanaman Karakter Remaja Di Kabupaten Sumbawa.” Jurnal Tambora 3(1):39–44.

Fawaid, Achmad, and Riyanti Kusmini P, trans. 2019. Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Keempat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Faza, Abrar M. Dawud, ed. 2010. Filsafat Fenomenologi: Suatu Pengantar. Medan: Panjiaswaja Press.

Firman, Firman, and Sari Rahayu. 2020. “Pembelajaran Online Di Tengah Pandemi Covid-19.” Indonesian Journal of Educational Science (IJES) 2(2):81–89.

Garland, Teresa. 2014. Self-Regulation Interventions and Strategies Keeping the Body, Mind and Emotions on Task in Children with Autism, ADHD or Sensory Disorders. Eau Claire, Wisconsin: Pesi Publishing & Media.

Gibbs, Varleisha. 2017. Self-Regulation & Mindfulness: Over 82 Exercises & Worksheets for Sensory Processing Disorder, ADHD, Autism Spectrum Disorder.

Hamim, Khairul. 2016. “Kebahagiaan Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Filsafat.” Tasâmuh 13(2):127–150.

Hardianto, Deni. 2009. “Pelaksanaan Pembelajaran Program Pendidikan Jarak Jauh (Pjj) S-1 Pgsd Berbasis Ict Fip Uny.” Majalah Ilmiah Pembelajaran 6(2).

Hasibuan, Ali Daud. 2020. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kebahagiaan Belajar Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19.” Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling 10(1).

Jauhari, Imam B. 2012. Teori sosial: proses Islamisasi dalam sistem ilmu pengetahuan.

Koswara, E., and Dira Salam, trans. 2009. Metode dan Masalah Penelitian Sosial. keempat. Bandung: Refika Aditama.

Kurniawan, Rudi. 2015. “Rancang Bangun Sistem Pembelajaran Jarak Jauh (E-Learning) Pada SMA Negeri Karang Dapo.” Jurnal Teknologi Informasi MURA 7(1).

Kurniawati, Wati. 2018. “Pemerolehan Bahasa Pada Anak Hiperaktif Yang Sulit Memusatkan Perhatian.” Metalingua: Jurnal Penelitian Bahasa 15(2):223. doi: 10.26499/metalingua.v15i2.161.

Maharani, Putri Ayu, and Aristiana P. Rahayu. 2018. “Peran Guru Sebagai Pendamping Pada Anak Hiperaktif Usia 3-4 Tahun Di TK Rahayu.” Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini 3(1):4–50.

Purwanto, Agus. 2020. “Studi Eksplorasi Dampak Work From Home (WFH) Terhadap Kinerja Guru Selama Pandemi Covid-19.” EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling 2(1):92–100.

Putri, Gesa Kharisma, and Yuli Ani Setyo Dewi. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Google Classroom.” Al-Fikrah: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman 2(1):60–79.

Rahardjo, Djoko, Sri Suharmini, and Majidah Majidah. 2018. “Kajian Kepuasan Mahasiswa Terhadap Layanan Proses Pembelajaran Jarak Jauh Pada Program Studi D2 Perpustakaan.” Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh 19(2):99–118.

Rahman, Fauzi, and Ryan Hidayat. 2019. “Tindak Ujaran Pada Anak Hiperaktif Usia Dua Tahun.” Deiksis 11(01):51. doi: 10.30998/deiksis.v11i01.3020.

Rusman, Abd Aziz, and Fauziah Nasution. 2020. “Deskripsi Kebahagiaan Belajar Mahasiswa BKI Pada Masa Pandemi COVID-19.” Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling 10(1).

Sagita, Delva. 2020. “Intervensi Anak Usia Dini Yang Mengalami Gangguan Hiperaktif (Studi Kasus Di Paud Miftahul Huda Tanjung Raja Lampung Utara).” PhD Thesis, UIN Raden Intan Lampung.

Sari, Yulia Indri. 2020. “Sisi Terang Pandemi Covid-19.” Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional 89–94.

Septantiningtyas, Niken. 2018. “Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Aplikasi Google Class Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa.” Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam 2(2):131–135.

Sunyoto Usman. 2015. Sosiologi: Sejarah, Teori, dan Metodologi. Kedua. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suwardiyanto, Devit, and Herman Yuliandoko. 2017. “Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Daring (On Line) Bagi Guru Dan Siswa Di SMK NU Rogojampi.” J-Dinamika 2(2).

Triandani, Lusbinta Mega. 2020. “Strategi Guru Dalam Menghadapi Perilaku Anak Hiperaktif Di SDN O1 Kauman Tulungagung.”

Ulfah, Sayyidah. 2018. “Upaya Guru Kelas Dalam Menangani Siswa Attention Deficit Disorder with Hyperactive: Studi Kasus Di SDN Kedungsumber Balongpanggang Gresik.” PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Usman, Jusmiati. 2017. “Konsep Kebahagiaan Martin Seligmen.” Rausyan Fikr: Jurnal Studi Ilmu Ushuluddin Dan Filsafat 13(2):359–374.

Utami, Herwati Dwi, and Yanti Hermawati. 2018. “Ruang Baca Virtual (RBV) Dan Bahan Ajar (BA) Digital Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh.” Jurnal Pendidikan 19(1):21–30.

Windhiyana, Ericha. 2020. “Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online Di Sebuah Perguruan Tinggi Kristen Di Indonesia.” Perspektif Ilmu Pendidikan 34(1):1–8.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um047v27i12021p038

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Heri Bayu Dwi Prabowo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY

TOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

RESEARCH ARTICLE

NON RESEARCH ARTICLE

Creative Commons License
JPP licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JPP Statistics (Since July 14th, 2020): View My Stats