The Relationship between Learning Motivation and Emotional Intelligence with Physics Learning Achievement of Public High School Students Class XI MIA in Singaraja City

Ratni Ayu Utami, I Wayan Santyasa, Ni Ketut Rapi

Abstract


This research aimed to analyzing the relationship between learning motivation and physics learning achievement, emotional intelligence and physics learning achievement, and learning motivation and emotional intelligence with physics learning achievement at SMA Negeri in Singaraja city. The type of this research was ex-post facto with correlation quantitative method. The result of this research was the students’ physics learning achievement which is low and it shows that there are the positive relationship between learning motivation and emotional intelligence with physics learning achievement.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan motivasi belajar dan prestasi belajar fisika, kecerdasan emosional dan prestasi belajar fisika serta motivasi belajar dan kecerdasana emosional dengan prestasi belajar fisika di SMA Negeri di kota Singaraja. Jenis penelitian ini adalah ex-post facto dengan metode kuantitatif korelasional. Hasil penelitian menemukan bahwa prestasi belajar fisika siswa berada pada kategori rendah dan menunjukkan adanya hubungan positif antara motivasi belajar dan kecerdasan emosional terhadap prestasi belajar fisika


Keywords


learning motivation; emotional intelligence; learning achievementmotivasi belajar; kecerdasan emosional; prestasi belajar

Full Text:

PDF

References


Agustina, Y., & Yuliana. (2018). Pengaruh motivasi dan minat belajar terhadap prestasi belajar siswa di SMP Negeri 1 Peusangan Kabupaten Bireuen. Jurnal Sains Ekonomi dan Edukasi, 6(1), 1-7. Tersedia pada www.jfkip.ac.id. Diakses 20 Oktober 2018.

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). Kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan assessment: Revisi taksonomi pendidikan Bloom. Terjemahan Agung Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Asry, W., Jaya, I., & Lubis, L. (2017). The influence of emotional intelligence and achievement motivation to learning achievement of akidah akhlak subject at Madrasah Aliyah Negeri 1 Medan. Journal Of Humanities And Social Science, 22(8), 62-69. Tersedia pada www.iosrjournals.org. Diakses pada 19 Oktober 2018.

Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(19), 243- 255. Tersedia pada www.journal.um.ac.id. Diakses pada 23 Mei 2019.

Goleman, D. (2003). Kecerdasan emosi untuk mencapai puncak prestasi. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Hamalik, O. (2001). Proses belajar mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Jasobsen, D. A., Eggen, P. & Kauchak, D. (2009). Method for teaching: Promoting student learning in K-12 classrooms eighth edition. Boston: Pearson Education, Inc.

Kemendikbud. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2014). Lampiran peraturan menteri pendidikan dan kebudayaan RI nomor 59 tahun 2014 tentang kurikulum 2013 sekolah menengah atas/madrasah aliyah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemdikbud. (2018). Rekap hasil ujian nasional UN tingkat sekolah. Tersedia pada https://puspendik.kemdikbud.go.id/hasil-un/. Diakses 24 Mei 2019

Liu, A. N. A. M., & Surat, S. I. (2017). Hubungan kecerdasan emosional dengan hasil belajar fisika semester 2 pada peserta didik kelas X SMAK St. Petrus Ende tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan MIPA, 7(2), 107-114. Tersedia pada www.jurnalpendidikanmipa.com. Diakses 19 Oktober 2018.

Mandal, M. B. (2017). Emotional intelligence and academic achievements of upper primary rural students in relation to their gender, family type and economic class. Journal of Research & Method in Education. 7(1): 48-53. Tersedia pada www.iosrjournals.org. Diakses 11 Mei 2018.

Manimozhi, G. & Srinivasan, P. (2018). Emotional intelligence and academic achievement: A meta-analysis. American Journal of Educational Research, 6(7), 1051-1055. Tersedia pada http://pubs.sciepub.com//. Diakses 19 Oktober 2018.

Mas, S. R. (2012). Hubungan Kompetensi Personal dan Profesi Guru dengan Motivasi Belajar Siswa di SMKN 2 Kota Gorontalo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(19), 212- 218. Tersedia pada www.journal.um.ac.id. Diakses pada 23 Mei 2019

Muwonge, C. M., Ssenyonga, J., & Kwarikunda, D. (2018). Cognitive appraisals, achievement emotions, and motivation towards learning mathematics among lower secondary student. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 22(2), 243-253. Tersedia pada https://doi.org/10.1080/18117295.2018.1487907. Diakses 19 Oktober 2018.

Nur, M. (2003). Pemotivasian siswa untuk belajar. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Purwanto, M. N. (2006). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ramirez, A., Arellano, Bory, J., Reyes, Hernandez, L. M., & Simon. (2018). Emotion, motivation, cognitive-metacognitive strategies, and behavior as predictors of learning performance in blended learning. Journal of Educational Computing Research, 57(1), 1-23. Tersedia pada http://journals.sagepub.com/. Diakses pada tanggal 15 Februari 2018.

Santyasa, I W. (2014). Asesmen dan evaluasi pembelajaran fisika. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2012). Motivasi dalam pendidikan: Teori, penelitian, dan aplikasi edisi ketiga. Terjemahan: Motivation in education: Theory, research, and applications third edition, oleh: Ellys Tjo. Jakarta: PT Indeks.

Sikhwari, T. D. (2017). A study of the relationship between motivation, self-concept and academic achievement of students at a University in Limpopo Province, South Africa. International Journal of Educational Sciences, 6(1), 19-25. Terdapat pada http://www.tandfonline.com/loi/reds20. Diakses 19 Oktober 2018.

Slameto. (2003). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Soemanto, W. (2003). Psikologi Pendidikan. Bandung: Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um047v25i12018p025

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ratni Ayu Utami, I Wayan Santyasa, Ni Ketut Rapi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY

TOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

RESEARCH ARTICLE

NON RESEARCH ARTICLE

Creative Commons License
JPP licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JPP Statistics (Since July 14th, 2020): View My Stats