Factors that Influence Student Achievement (Mawapres) in Learning Motivation

Zahid Zufar At Thaariq, Dedi Kuswandi, Risma Chulashotud Diana, Ukhfi Shelinawati

Abstract


This study examines the effect of learning motivation of high achieving students at Universitas Negeri Malang. Learning motivation has an important role in the lecture process. Learning motivation is an impetus in a conscious effort to make changes in cognitive, affective and psychomotor aspects. So it takes students who are able to increase their motivation for achievement in order to be an example for other students. Therefore researchers are interested in studying research related to learning motivation and ways of learning from outstanding students. The object of research studied was outstanding students at Universitas Negeri Malang. The research method used is quantitative data obtained through the distribution of questionnaires in the Google form. The results of this study reveal the motivation to learn and how to learn from each respondent who is an outstanding student at Universitas Negeri Malang. The results of the research are expected to be a reference in increasing learning motivation for other students.


Keywords


learning motivation; ways of learning; learning theory; high achieving students.

Full Text:

PDF

References


BPS. (2015). Jumlah Perguruan Tinggi 1, Mahasiswa, dan Tenaga Edukatif (Negeri dan Swasta) di Bawah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Menurut Provinsi tahun ajaran 2013/2014-2014/2015. Retrieved September 23, 2019, from https://www.bps.go.id/statictable/2015/09/14/1839/jumlah-perguruan-tinggi-mahasiswa-dan-tenaga-edukatif-negeri-dan-swasta-di-bawah-kementrian-pendidikan-dan-kebudayaan-menurut-provinsi-2013-2014-2014-2015.html

Christioko, B. V., Indriyawati, H., & Hidayati, N. (2017). Fuzzy Multi-Atribute Decision Making (Fuzzy MADM) dengan Metode SAW untuk Pemilihan Mahasiswa Berprestasi. Jurnal Transformatika, 14(2), 82–85.

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gaya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2).

Dayati, U. (2017). Karakter Mahasiswa. In PKKMB UM 2017: Materi Pengenalan Kehidupan Kampus Mahasiswa Baru. Malang: Universitas Negeri Malang.

Degeng, I. N. S. (1989). Ilmu Pengajaran: Taksonomi Variabel. Jakarta: Depdikbud Ditjen Dikti.

Farhan, M., & Retnawati, H. (2014). Keefektifan PBL dan IBL ditinjau dari prestasi belajar, kemampuan representasi matematis, dan motivasi belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 227–240.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 90–96.

Haryani, R., & Tairas, M. M. W. (2014). Motivasi berprestasi pada mahasiswa berprestasi dari keluarga tidak mampu secara ekonomi. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan, 3(01), 30–36.

Kemenristekdikti. (2019). Pedoman Pemilihan Mahasiswa Berprestasi Program Sarjana. Jakarta: Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi.

Mediawati, E. (2010). Pengaruh motivasi belajar mahasiswa dan kompetensi dosen terhadap prestasi belajar. Dinamika Pendidikan, 5(2).

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh interaksi sosial keluarga, motivasi belajar, dan kemandirian belajar terhadap prestasi belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 441–451.

Pratama, A. S. P. (2017). Hubungan Kecanduan Bermain Game Online Pada Smartphone (Mobile Online Games) Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Angkatan 2013 Fakultas Kedokteran Universitas Lampung.[Online]. Lampung, Universitas Lampung. Bandarlampung: FK Unila.

Sardiman, A. M. (2006). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Saryono, D. (2017). Pendidikan Tinggi di Indonesia: Wawasan Keuniversitasan. In PKKMB UM 2017: Materi Pengenalan Kampus Mahasiswa Baru. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sumitro, N. E., Rismanto, R., & Prasetyo, A. (2017). Pengembangan Sistem Informasi Penentuan Mahasiswa Berprestasi Menggunakan Metode Promethee (Studi Kasus Politeknik Negeri Malang). Jurnal Informatika Polinema, 3(4), 54–54.

Syam, A., & Amri, A. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Kaderisasi IMM terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Kasus di Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Parepare). Jurnal Biotek, 5(1), 87–102.

Undang Undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003).

Wibowo, A. P. (2018). Integrasi SWOT Kuantitatif dan Kualitatif Untuk Menyusun Perencanaan Strategis Bidang Pendidikan (Studi Kasus di Eks-Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni (JPBS) FKIP UNS Surakarta) (Skripsi). Universitas Sebelas Maret.

Wulandari, B., & Surjono, H. D. (2013). Pengaruh problem-based learning terhadap hasil belajar ditinjau dari motivasi belajar PLC di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(2).

Yahya, T. N., Nasir, M., & Syahril, S. (2017). Pengembangan Modul Pil (Physics, I’m In Love) Berbasis Eksperimen Sederhana. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 4(2), 1–13.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um047v26i22019p060

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JPP (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY

TOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

RESEARCH ARTICLE

NON RESEARCH ARTICLE

Creative Commons License
JPP licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.