Pelaksanaan Pendidikan Politik Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan untuk Meningkatkan Kesadaran Politik Siswa

Asmika Rahman, Suharno Suharno

Abstract


This article describes the implementation of political education through learning Pancasila and Civic Education learning to increase the political awareness of students in Abu Bakar Integrated Islamic High School Yogyakarta. This research used descriptive qualitative method. This study gathers data use interviews, observation, and documentation. The results showed that the implementation of political education through learning Pancasila and Civic Education learning was using the 2013 Curriculum and KTSP, the development of the material, and the use of learning models. Factors that support the implementation of political education are the application of a national curriculum, professional teachers, extracurricular activities, and the availability of facilities.

Keywords


political education, Pancasila and Civic Education learning, political awareness

Full Text:

PDF

References


Aristya, D. N., & Rahayu, A. (2018). Hubungan Dukungan Sosial dan Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Remaja Kelas X SMA Angkasa I Jakarta. Ikraith-Humaniora, 2, 75–81.

Asyari. (2017). Menakar Kesadaran Politik Kaum Santri dalam Dinamika Politik. Fenomena., 16(1), 99–118.

Avin, R. (2016). 12 Pejabat Negara yang Divonis sebagai Koruptor. Retrieved from: https://media.iyaa. com/article/2016/03/12-pejabatnegara-yang-divonis-sebagaikoruptor-3436681.html

Beane, J. A. et. al. (1986). Curriculum Planning and Development. Boston: Ally and Bacon.

Cholisin. (2013). Ilmu Kewarganegaraan (Civics). Yogyakarta: Ombak.

Darmadi, H. (2012). Dasar Konsep Pendidikan moral. Bandung: Alfabeta.

Galston, W. A. (2007). Civic Knowledge, Civic education, and Civic Engagement: a Summary of Recent Research. Journal of Public Administration, 30, 623–642.

Handoyo, E., & Lestari, P. (2017). Pendidikan Politik. Yogyakarta: Pohon Cahaya.

Izzati, R. E. dk. (2013). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: UNY Press.

Kadir, A. dk. (2012). Dasar-Dasar Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Kaelan. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan. Yogyakarta: Paradigma.

Hilmi, A. (2018). Kasus E-KTP, Setya Novanto Divonis 15 Tahun Penjara. Retrieved from https://nasional.tempo. co/read/1082710/kasus-e-ktp-setyanovanto-divonis-15-tahun-penjara.

Moleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muchson, A. R., & Samsuri, M. (2015). Dasar-Dasar Pendidikan Moral (Basis Pengembangan Pendidikan Karakter). Yogyakarta: Ombak.

Nihayah, S., & Adi, A. S. (2014). Penanaman Nasionalisme pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri 1 Bojonegoro di Tengah Arus Globalisasi. Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 03(02), 829–845.

Print, M., & Lange, D. (Eds.). (2012). Schools, Curriculum and Civic Education for Building Democratic Citizens. Rotterdam: Sense Publishers.

Rachman, D. A. (2018). Zumi Zola Segera Disidang terkait Kasus

Gratifikasi dan Suap. Retrieved from: https://nasional.kompas.com/ read/2018/08/06/20181831/zumizola-segera-disidang-terkait-kasusgratifikasi-dan-suap

Rachmiatie, A. dkk. (2005). Peta Kesadaran Politik Para Santri di Pesantren Kabupaten Bandung Menjelang Pemilu 2004. Mimbar, Jurnal Sosial Dan Pembangunan, XXI(2), 196–216. Sastroatmodjo, S. (1995). Perilaku Politik. Semarang: IKIP Press.

Setiajid. (2011). Orientasi Politik yang Memengaruhi Orientasi Pemilih Pemula dalam Menggunakan Hak Pilihnya pada Pemilihan Walikota Semarang Tahun 2010. Integralistik, XXII(1), 18–33.

Surbakti, R. (2007). Memahami Ilmu Politik. Jakarta: Grasindo.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Syarbaini, S. (2010). Implementasi Pancasila melalui Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Winar (2014). Seri Pendidikan Politik Buku 1 Pancasila & UUD NRI 1945. Yogyakarta: Ombak.

Winataputra, U. S. (2012). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Perspektif Pendidikan untuk Mencerdaskan Kehidupan Bangsa (Gagasan, Instrumentasi, dan Praksis). Bandung: Widya Aksara Press.

Wuryan, S., & Syaifullah. (2008). Ilmu kewarganegaraan (Civic). Bandung: Laboratorium Pendidikan Kewarganegaraan Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, UPI.

Zamroni. (2002). Pendidikan untuk Demokrasi. Yogyakarta: BIGRAF Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v4i2p282-290

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats