Pengembangan Modul PPKn Berbasis Masalah pada Materi Norma dan Keadilan Siswa Kelas VII SMP

Siti Tamami

Abstract


This study aimed to produce a problem-based Pancasila and Civic Education Module that was feasible, interesting, and effective to use. The study used the Borg and Gall developmental research model. The trial subjects in this study was VII grade students of the Laboratory Junior High School of State University of Malang (UM). The results of the validity test of material experts gained an average of 88%, media experts by 78%, and learning experts by 80%. From the small group trial results obtained questionnaire data filling by students an average of 86%, while from the large group an average of 91%, the average competency test results were 83, with grade completeness of 90.62%. In conclusion, the problem-based PPKn module on Norms and Justice Material had been feasible, interesting, and effective for use in VII grade students of junior high school who have a variety of abilities.


Keywords


junior high school, Pancasila and civic education, problem based learning

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: T. Bumi Aksara.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (2003). Educational Research. Boston: Pearson Education. Inc

Chasanah, Y., Rohman, F., & Zubaidah, S. (2019). Efektivitas Modul Keanekaragaman Hayati Berbasis Project Based Learning dalam Upaya Peningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(4), 531-536.

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Penulisan Modul. Jakarta: Depdiknas.

Evitasari, A. D. (2018). Self-Sufficiency Optimization of Students Learning through Module. SHEs: Conference Series, 1(2), 67-74.

Gafur, A. (2010). Konsep, Prinsip, dan Prosedur Pengembangan Modul Sebagai Bahan Ajar. Jurnal Civics Media Kajian Kewarganegaraan, 7(1), 1-17.

Hobri. (2010). Metodologi Penelitian Pengembangan (Aplikasi pada penelitian Pendidikan Matematika). Jember: Pena Salsabila.

Hudojo, H. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.

Latip, A. (2018). 4 Kompetensi Guru di Era Revolusi Industri 4.0. Kompasiana. Diakses dari https://www.kompasiana.com/ altip/5bfcab25aeebe161c772f98f/4-kompetensi-guru-diera-revolusi-industri-4-0?page=all.

Lasmiyati., & Harta, I. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Minat SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 161-174.

Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Sundermann, 1(1), 28-43. https:// doi.org/10.36588/sundermann.v1i1.18

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Buku Guru Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Nata, A. (2011). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Rosdiana., Sapri, J., & Sahono, B. (2017). Pengembangan Modul Akuntansi Untuk Meningkatkan Kemandirian dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XII SMAN di Kota Bengkulu. DIADIK: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 7(2), 78-86.

Santyasa, I. W. (Januari 2009). Metode Penelitian Pengembangan dan Teori Pengembangan Modul. Makalah Disajikan dalam Pelatihan Bagi Para Guru TK, SD, SMP, SMA, dan SMK di Kecamatan Nusa Penida Kabupaten Klungkung.

Sirate, S. F. S., & Ramadhana, R. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Keterampilan Literasi. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 6(2), 316-335.

Sukiman., Pratiwi, Y., & Widiati, N. (2017). Pengembangan Modul Puisi Rakyat Sumbawa Sebagai Bahan Pembelajaran Sastra di SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(4), 556-561.

Susilo, A., Siswandari., & Bandi. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran Saintifik untuk Peningkatan Kemampuan Mencipta Siswa dalam Proses Pembelajaran Akuntansi Siswa Kelas XII SMAN I Slogohimo 2014. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(1), 50-56.

Swandhana, K., Churiyah, M., & Juariyah, L. (2016). Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Siswa melalui Pengembangan Modul Administrasi Kepegawaian Berbasis Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, 2(3), 161-169.

Sungkono, et al. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: FIP UNY.

Winkel. (2009). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.

Widyaningrum, R., Sarwanto, S., & Karyanto, P. (2013). Pengembangan Modul Berorientasi POE (Predict, Observe, Explain) Berwawasan Lingkungan padaMateri Pencemaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 100-117. https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns. v6i1.3920

Yudhianto, A. D., Hidayah, N., & Hambali, I. M. (2016). Pengembangan Modul Latihan Forgiveness Untuk Siswa SMA di Kota Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(12), 2345-2352.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v5i1p178-186

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats